Hej, om man håller sig inom gränserna för bygglovsfri altan, ingår inte altandörr i det då? Eller måste man söka bygglov för altandörr. Ändrade regeringen reglerna för att bygga bygglovsfri altan men inte inklusive altandörr? Är supertacksam för alla svar.

Gärna tips på totalentreprenör för altan med altandörr (inklusive ansökan bygglov)
 
richardtenggren
Du behöver bygglov för fasadändring inom planbelagt område :)
 
M
Du behöver bygglov pga förändring av fasad.
 
Tack för svaren. Jo det var vad jag hade kommit fram till. Har kollat på bygglovsfritt bygge av altan men det som stör mig är att man gör en så stor grej att slippa söka bygglov för altan, men man måste ju komma ut till altanen också och det kräver bygglov?!?! Lite idioti att man inte tar med bygglovsfri altandörr i det hela också!!!
 
richardtenggren
Med ditt resonemang så borde man alltså kunna börja med att bygga en altan och sedan få bygga ett hus intill, utan bygglov?
 
  • Gilla
Tänka
  • Laddar…
Fast det är väl långt ifrån alla som behöver bygga en altandörr bara för att de bygger en altan?!
Huset har ju garanterat redan minst en dörr, en altan kräver ju inte en ny/ytterligare/separat dörr...
 
  • Gilla
Tänka och 1 till
  • Laddar…
Familjen_M Familjen_M skrev:
Tack för svaren. Jo det var vad jag hade kommit fram till. Har kollat på bygglovsfritt bygge av altan men det som stör mig är att man gör en så stor grej att slippa söka bygglov för altan, men man måste ju komma ut till altanen också och det kräver bygglov?!?! Lite idioti att man inte tar med bygglovsfri altandörr i det hela också!!!
Många har nog en dörr åt det håll där man har altan, vanligast är nog att utöka altanen med nya reglerna.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Med ditt resonemang så borde man alltså kunna börja med att bygga en altan och sedan få bygga ett hus intill, utan bygglov?
Hur menar du nu? om man har entren på ena sidan av huset och ingen utgång till trädgården så är det väl inte så konstigt att vilja öppna upp huset mot trädgården. Och om man nu ska göra det lättare att slippa söka bygglov för altan så kan man väl lägga till en bygglovsfri åtgärd för en specifik altandörr.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Fast det är väl långt ifrån alla som behöver bygga en altandörr bara för att de bygger en altan?!
Huset har ju garanterat redan minst en dörr, en altan kräver ju inte en ny/ytterligare/separat dörr...
Fast de som behöver det är också ganska många.
 
A Autodidak1 skrev:
Många har nog en dörr åt det håll där man har altan, vanligast är nog att utöka altanen med nya reglerna.
Ja, det är trevligt för dem som kan det. :)
 
N
Allt som ändrar på en fasad regleras i Pbl och byte av dörr kan göra det, om utseendet ändras. Då ringer man in och frågar hur man skall göra och antecknar dag och tid och med vem man talar med. Om du förändrar ett hus och ändrar ett fönster till en öppningsbar dörr genom att förlänga öppningen nedtill så anser jag att det förändrar utseendet på huset och då är det bygglovpliktigt. Sedan hanteras frågan olika beroende på om det gäller ett hus inom eller utanför detaljplanerat område.
 
  • Gilla
Familjen_M
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.