Hej. Tänkte lägga Makadam 8-16 på uppfarten till entrén som vi mest går på och ibland står någon bil där. Funderar om 8-16 är smartast för att få så ok yta/fast som möjligt utan 0 fraktioner ? Det är hårdgjort under och tänkte bara lägga på 2-3 cm 8-16 för att det inte skall bli för "slirit" att gå och köra på. Kom gärna med era erfarenheter om vad som är brukligt.
 
8-16 makadam blir inte slirigt eftersom stenarna inte är runda. Bärlagret bör dock vara 0-32 kross eller grövre.
 
Tack, då håller min plan. Det ligger blandat 0-18 och blandat med lite grövre nu så hoppas det lirar ok, för jag orkar inte byta ut det som ligger där. Med tidens rand gissar att det mindre vandrar neråt och det större kommer uppåt. Varit skrämd av grannes uppfart som har singel/runda stenar så då blir det 8-16.
 
Jag rekommenderar 11/16 om grustaget har det istället, så tar det lite längre innan det minsta försvinner ner iunderlaget, dessutom är det lite snyggare när skillnaden inte är så stor i stenarna tycker iaf jag
 
M
Beroende på hur slätt underlaget är så hade iaf. jag först justerat det riktigt bra med 0-32 och kört över med padda. Sedan hade jag lagt på gårdssingel, heter 8-11 men finns säkert i andra fraktioner. Makadam hör hemma till dräneringar och husgrunder, singel har man på garageuppfarter och gångytor.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.