Jag håller på och gör källaren mer 'bovänlig':
https://www.byggahus.se/forum/threads/ytterligare-ett-kaellarprojekt-villa-fran-34.363717/

Som en del i detta ska elen ses över o kompletteras med nya uttag och dold matning. Alltså ska flexslang gömmas i betonghålsten. Betonghålsten är av den "gamla" typen, den med många lodräta kanaler och ganska tunna väggar däremellan. De ligger 'halvt om halvt' dvs varje varv är förskjutet med en halv sten. Alltså bildas ett 'kontinuerligt' hålrum inne i väggen.

Ett alternativ vore ju att spåra i ytan på stenen och sedan fylla igen. Upplever att detta innebär en hel del jobb och är väldigt dammigt... Sen känns det som om man försämrat väggens bärighet en del; speciellt om man spårar horisontellt.

En idé som dök upp när jag fick se ett tvärsnitt av väggen (ny dörröppning togs upp) var att utnyttja de håligheter som finns inbyggda i väggen. Tänker mig att man tar upp ett hål mitt på exempelvis varannan sten. Hålet är tillräckligt stort för att få in handen och fiska fram flexslang mellan stenarna. Man tråcklar fram den under/över kanterna helt enkelt. Tafflig principbild men tror ni förstår konceptet:
Principritning som visar hur en flexslang tråcklas genom befintliga hålrum i en vägg av betonghålsten.

Någon som provat detta med framgång?

Andra tips och idéer?
 
Vitsen med flexslang är att man skall kunna byta ut inbyggd el på ett smidigt sätt framöver. Jag tror inte på idén att göra på detta sätt. Det enklaste sättet är att fräsa ur ett spår som är tillräckligt djupt för kabelkanal och puts 2 cm.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Vitsen med flexslang är att man skall kunna byta ut inbyggd el på ett smidigt sätt framöver. Jag tror inte på idén att göra på detta sätt. Det enklaste sättet är att fräsa ur ett spår som är tillräckligt djupt för kabelkanal och puts 2 cm.
Tänker att när väl flexslang är dragen (alltså tråcklad mellan betonghålsten) och ansluten till dosor/uttag så är det väl lätt att byta kabel?

Eller tror du det blir svår att dra kabel då flexslangen ligger mer fritt i mitt tänk kontra om den är inputsad?

//Anders
 
En Elkabel är styv och svår att få fram om det är många krökar. Att fräsa och putsa är enkelt. Vill du dessutom ha kvar hålstensmönstret på insidan så går det att få till också. Dock kommer det bli en nyansskillnad i det putsade
 
Silver78 Silver78 skrev:
En Elkabel är styv och svår att få fram om det är många krökar. Att fräsa och putsa är enkelt. Vill du dessutom ha kvar hålstensmönstret på insidan så går det att få till också. Dock kommer det bli en nyansskillnad i det putsade
Nejdå, tanken är att putsa väggarna i sin helhet så det kommer inte spela någon roll om det finns putsade kabelkanaler.

Får helt enkelt kolla med elektrikern vad han tror om att dra fk i en tråcklad flexslang...

Böjarna på flexkabeln kommer inte bli så kraftiga som i min skiss, snarare handlar det om ett par centimeter upp och ned per decimeter.
 
Jag tror att det där blir mycket jobbigare än att bara spåra in i väggarna. Det finns ganska billiga betongspårfräsar att köpa som kopplas till en byggdammsugare. Har inte använt själv, men har läst en del som har gjort det (bla här på byggahus) och de verkar nöjda.

Jag håller med dig om att horisontella spår känns som att det försvagar för mycket, så jag tänkte dra enbart vertikala spår ner från taket, sedan ha horisontella dragningar i innertaket.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
joakim_j joakim_j skrev:
Jag håller med dig om att horisontella spår känns som att det försvagar för mycket, så jag tänkte dra enbart vertikala spår ner från taket, sedan ha horisontella dragningar i innertaket.
Det där tror jag mest på.
Särskilt ifall man har bjälklag av reglar.
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Särskilt ifall man har bjälklag av reglar.
Men nu har ju inte TS det, ser jag i den andra tråden ...

Men ska taket sänkas något för att få slätt? Då går det ju att förlägga där i överkant.

edit:
Jag bläddrade genom din andra tråd nu
Du bilade ju bort hela golvet och gjöt nytt, då borde du dragit och gjutit in flexslang i golvet mellan alla uttag, sen ordnat resten med antingen utanpåliggande eller spårat.
 
Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men nu har ju inte TS det, ser jag i den andra tråden ...

Men ska taket sänkas något för att få slätt? Då går det ju att förlägga där i överkant.

edit:
Jag bläddrade genom din andra tråd nu
Du bilade ju bort hela golvet och gjöt nytt, då borde du dragit och gjutit in flexslang i golvet mellan alla uttag, sen ordnat resten med antingen utanpåliggande eller spårat.
Japp, det borde ha gjorts men då entreprenören var snabbare än beräknat så hanns det tyvärr inte med i den utsträckning jag hoppats på... :sweat:

I det planerade badrummet och gästrummet kommer vi förmodligen regla upp väggar på ytterväggarna så där får jag ett naturligt installationsskikt.

Kvarstår gillestugan/vardagsrummet samt 'korridor' där vi har tänkt oss putsade väggar och att behålla nuvarande tak... Får kanske överväga att glesa upp för ett innertak i dessa utrymmen... :thinking:

Hur mycket bygger ett innertak som minimum för att det ska fungera som installationsskikt? Vi har ungefär 2,10 att röra oss med så varje centimeter är viktig! :D

Edit: Mikael - från vad jag sett här på BH så verkar du ha bra insikt i vad en elektriker förväntar sig vad gäller installationsunderlag. Utgående från din erfarenhet: vad tror du om att dra in ledare i en 'tråcklad' flexslang?
 
Redigerat:
joakim_j joakim_j skrev:
Jag tror att det där blir mycket jobbigare än att bara spåra in i väggarna. Det finns ganska billiga betongspårfräsar att köpa som kopplas till en byggdammsugare. Har inte använt själv, men har läst en del som har gjort det (bla här på byggahus) och de verkar nöjda.

Jag håller med dig om att horisontella spår känns som att det försvagar för mycket, så jag tänkte dra enbart vertikala spår ner från taket, sedan ha horisontella dragningar i innertaket.
Jag får väl helt enkelt prova hur görbart det är för mig att tråckla in flexslangen... Kanske faller på att det är alldeles för meckigt...

Och sen måste givetvis elektrikern vara nöjd med att dra ledare i flexslangen!
 
Redigerat:
Jag hade nog dragit flexslang med fördragna ledare isf. Känns som att det kan bli svårt att trycka igenom en dragfjäder.
 
A aekeberg skrev:
Jag får väl helt enkelt prova hur görbart det är för mig att tråckla in flexslangen... Kanske faller på att det är alldeles för meckigt...

Och sen måste givetvis elektrikern vara nöjd med att dra ledare i flexslangen!
Frågan är bara varför du ska tråckla öht borde inte vara nödvändigt och långt från optimalt.
 
GK100 GK100 skrev:
Frågan är bara varför du ska tråckla öht borde inte vara nödvändigt och långt från optimalt.
Tja, grundtanken är att det blir mindre åverkan på betonghålsten. Därmed påverkas inte väggens bärighet (om det nu är ett problem att spåra horisontellt i den) och mängden materialavverkning minimeras (mindre verktygsslitage och dammgenerering).

Helt enkelt utnyttja den naturliga kanal som finns inbyggda i betonghålstensväggen!
 
Frågan är vilket verktyg jag ska använda för att ta upp hål i betonghålsten?

Tänker mig en hålsåg på ca 100mm. Något speciellt märke som är bra?

Vanlig borrmaskin?

Annat att tänka på?
 
A aekeberg skrev:
Tja, grundtanken är att det blir mindre åverkan på betonghålsten. Därmed påverkas inte väggens bärighet (om det nu är ett problem att spåra horisontellt i den) och mängden materialavverkning minimeras (mindre verktygsslitage och dammgenerering).

Helt enkelt utnyttja den naturliga kanal som finns inbyggda i betonghålstensväggen!
Du gör givetvis som du vill men din metod ger knappast några fördelar särskilt inte vad gäller åverkan på väggen. Hyr rätt don och utsug så spårar du som i smör och följ både horisontella fogar och stötfogar där det passar så är det ju närmast opåverkat.

Och ditt tråcklande är säkert inget problem heller vad gäller eldragningen bör inte vara några konstigheter att dra i där i efterhand om du inte tar fördragen slang.
 
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.