Vilken tigersåg?

  • Makita JR3050T

    8 Röster 88,9%
  • Bosch GSA 1100E

    1 Röster 11,1%
  • Antal röster
    9
Makitan är billigare och lättare. Det är två + för den
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
H Hammarfall skrev:
Inte svar på din fråga, men jag skulle hellre ta en julasåg och köpa några fina kvalitetsblad. Jag har haft min i några år och det blir en ny när den gjort sitt.

www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/sagar/elektriska-tigersagar/tigersag-022071/
Hur mkt har du använt den under dessa år? :)
 
"Förr" så var ju Milwaukee "bäst" på tigersågar, hur är det nuförtiden? Har de andra kommit i kapp, eller har de ramlat efter?
 
Jag har en powercraft från ca 2004 och den är flitigt använd. Är väldigt lik den där Julasågen. Sågat det mesta med den bla stockar, kvistar,tegel, lecablock, metall. Har använt en Dewalt och en Aeg på arbete och upplevede ingen större skillnad. Däremot när jag provat en Milwaukee var det stor skillnad i vibrationer.
 
M Cameltoe skrev:
Hur mkt har du använt den under dessa år? :)
Det är ju inte ett verktyg som används varje dag utan intensivt när den väl används. Jag har rivit några väggar och garderober, slaktat ett gäng mindre träd och kapat ett antal gamla vattenrör.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Jag tycker bladpendlig är en braa funktion för ökad avverkning i trä.
Jag köpte Makita 3070 av den orsaken.

Har boschen pendling så hade jag valt den.
3050 saknar pendling.

Det märks nog att jag värderar den funktionen.
 
Lägg på några kronor och välj en med pendling, förutsatt att du inte bara skall såga metall med den. Till rivningsarbete i trä är pendling lätt värt de extra pengarna. Tidigare var Makitas 3070 ett bra alternativ, men konkurrensen och utvecklingen kan ha hunnit ikapp.
 
Vad är pendling? Sorry!
 
mattiasp mattiasp skrev:
Lägg på några kronor och välj en med pendling, förutsatt att du inte bara skall såga metall med den. Till rivningsarbete i trä är pendling lätt värt de extra pengarna. Tidigare var Makitas 3070 ett bra alternativ, men konkurrensen och utvecklingen kan ha hunnit ikapp.
Jag håller med. Antingen väljer man det billigaste (meec) eller så väljer man en dyrare med pendling. Jag kunde inte motivera den dyrare tigersågen.
 
richardtenggren
GSA 1300 PCE har pendling, köpte en sån förra sommaren när min gamla makita gav upp i bladinfäsningen.

Pendling innebär att bladet även pendlar fram och tillbaka istället för enbart upp och ner, så som på en sticksåg.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
GSA 1300 PCE har pendling, köpte en sån förra sommaren när min gamla makita gav upp i bladinfäsningen.

Pendling innebär att bladet även pendlar fram och tillbaka istället för enbart upp och ner, så som på en sticksåg.
Lite dyrt i och med mina "enklare" behov. Vilken är den billigaste man kan få med pendling? Och varför är det en fördel när man oftast använder tigersågen för grovgörat bara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.