Hej jag ska byta ut min gamla dimmer till ett trådlöst Nexa system men har ingen koll på var jag ska koppla kablarna i nya dosan
 
  • Hand håller en elektrisk dimmermekanism med etiketter och skruvanslutningar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nexa trådlös dimmer i förpackning med tekniska specifikationer och kontaktplatser synliga
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OK, det är ju ingen bra start.
Starta med att läsa manualen för mottagaren. Den behöver också neutralledare för funktion. Har du det vid din bef. dimmer (som ej behöver neutralledare)?

Schematisk bild av kopplingsschema för mottagare med markeringar för neutralledare och fas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man får byta dimmer om man har nödig kännedom...
 
  • Gilla
Emil j
  • Laddar…
E etompau skrev:
OK, det är ju ingen bra start.
Starta med att läsa manualen för mottagaren. Den behöver också neutralledare för funktion. Har du det vid din bef. dimmer (som ej behöver neutralledare)?

[bild]
Så du menar att det ska vara 3 dragna trådar?
 
E Emil j skrev:
Så du menar att det ska vara 3 dragna trådar?
Ja det måste finnas fas (L) och neutral (N) för mottagaren sedan en tändtråd som går till lampan.
 
E etompau skrev:
Ja det måste finnas fas (L) och neutral (N) för mottagaren sedan en tändtråd som går till lampan.
Då är det nog bäst o ringa elektrikern tänkte om det bara gick att flytta över kablarna som satt i den gamla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.