Efter att ha googlat runt på bastu/isolering/fuktspärr osv. så verkar det som att gamla sanningar omprövas. Beroende på material i huset och ventilation, så finns åsikten att det behövs vare sig fuktspärr eller i vissa fall extra isolering.
Jag skall bygga bastu i ett "stenhus" med Weber lättbetongblock. i ytter och innerväggar.
Jag funderar på att fästa Minerit mot lättbetongväggarna direkt med fix. Huset har funkis/modern stil och den grå ytan skulle funka bra i helheten.Taket tänker jag sätta träpanel i med fuktspärr och isolering.
Trälavar och ryggstöd i trä så att man har en skön yta att sittta på luta sig mot.
Kommer väggarna att funka?
 
Totte_S
Läser man här så är det nog inga problem. Verkar ju nästan idealiskt i en bastu. Om man bara tycker att det är den känslan man vill ha, men det är ju bara tycke och smak.
https://www.cembrit.se/media/5506/br_cembrit_multi_force.pdf

frågetecknet är nog infästningen, kolla med tillverkaren om det är ok att sätta upp med fix. De anger skruvmontering, och att den inte skall användas som underlag för kakel, det kan ju indikera att fix inte fäster så bra?
 
Redigerat:
Har varit i flera bastus där man valt det som vägg mtrl.
 
Tack för synpunkter. Det blir ruggigt billigt och enkelt jmf trä. Kör nog skruvat på läkt som ger en spalt. Spalten öppen nedåt mot sockeln. Golvet är grått klinker.
 
Ska du inte ha isolering mellan lättbetong och ytskikt?
 
Två av väggarna är ytterväggar. Tror att minerit+luftspalt är det som ger minsta risk att "störa" befintligt alldeles utmärkta egenskaper. Kanske isolering mot innerväggar som är tunnare lättbetong. Definitivt isolering i tak mot betongbjälklag.
 
B buggarn skrev:
Tack för synpunkter. Det blir ruggigt billigt och enkelt jmf trä. Kör nog skruvat på läkt som ger en spalt. Spalten öppen nedåt mot sockeln. Golvet är grått klinker.
Det blir väl ungefär samma pris per kvadrat som granpanel, jämfört med asp så blir det betydligt billigare. Men rätt så tråkigt om du frågar mig.
 
B buggarn skrev:
Tack för synpunkter. Det blir ruggigt billigt och enkelt jmf trä. Kör nog skruvat på läkt som ger en spalt. Spalten öppen nedåt mot sockeln. Golvet är grått klinker.
Är det verkligen billigt? En sådan där skiva går väl på en 1000-lapp. Eller har jag missat något? Jag letar också efter sådana skivor och jag tar tacksamt emot tips om var man får tag på dem.
 
M mlkjhr skrev:
Det blir väl ungefär samma pris per kvadrat som granpanel, jämfört med asp så blir det betydligt billigare. Men rätt så tråkigt om du frågar mig.
Vart hittar ni så billiga skivor?
Vad jag kan se så är det typ dubbla priset med skivor mot granpanel.
 
Varför inte putsa och måla eller sätta kakel på någon vägg, tex bakom aggregatet? Minerit blir ju 40-talsfeeling :(
 
O Olf Oggler skrev:
Är det verkligen billigt? En sådan där skiva går väl på en 1000-lapp. Eller har jag missat något? Jag letar också efter sådana skivor och jag tar tacksamt emot tips om var man får tag på dem.
På Beijer Bygg anger man kvadratmeterpriset till 210 (Minerit) respektive 214 (Gran).
 
Får väl skämmas lite över att jag inte kommit till skott än, men jag skyller på elektrikern...
Funkar det att måla färg på bastuväggar? Det trodde jag var ett big NONO.
 
Det finns ju färgad puts och även våtrumsfärg...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.