Lite händer det här hemma i Sverige också.
Får fortlöpande info från företaget hur vi ska se till att vår uppgift ska fungera allt eftersom läget i Europa och Sverige förändras. Dvs katastrofplan gås igenom och justeras. Tycker det är bra med tydlig info.

Såg även att vissa hyllor i matbutikerna faktiskt är tomma. Tänkte faktiskt att media överdrivit lite.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Corona verkar uppförstorat, det handlar inte om böldpesten utan en influensaepidemi
20-40ggr så dödligt. Smittar utan att man är sjuk. Smittar ~2-3ggr så mycket som influensan och ingen immunitet eller vaccin finns.

Nej, det är inte en vanlig influensaepidemi. Dessutom är det inte ett influensavirus heller.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
30 smittade i Sverige och ett flertal redan friska och det bor 10 miljoner människor i landet. De i störst riskzon är de över 80 och de som har någon sjukdom.

Lite överdrivet att hamstra mat.

Massor av folk dör i svält i världen och det är ett större problem
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
30 smittade i Sverige och ett flertal redan friska och det bor 10 miljoner människor i landet. De i störst riskzon är de över 80 och de som har någon sjukdom.

Lite överdrivet att hamstra mat.

Massor av folk dör i svält i världen och det är ett större problem
Britterna räknar med att 10-20% kommer att vara sjuka samtidigt när den fått fäste på riktigt. Vi bör räkna med något liknande.

15-20% av de som insjuknar kommer att behöva sjukhusvård. Runt 60% av befolkningen kommer troligen att bli sjuka. Vi har inte den kapaciteten I sjukvården.

Om 2% av 60% av befolkningen i Sverige dör så blir det 120 000 döda. Det får en enorm påverkan på samhället. Detta är under förutsättning att vården fungerar. Det kommer den inte att göra om spridningen blir så stor som man befarar.
 
  • Gilla
jonmo och 2 till
  • Laddar…
MSB ger besked att mat och medicin för en vecka är tillräckligt.

För några månader sedan var det 72 timmar eller tre dygn om jag minns rätt.

Jag vet att en del inte har mat mm för ens morgondagen. Har en vän som lever för dagen. Alla är olika.
Men att behöva springa i affären varje dag är i min värld bara onödigt.

Min familj klarar sig kanske en vecka med normal matlagning. Vi bunkrar inte utan det är väl vårt normala "förråd".

Lite annorlunda blir det om el och vatten upphör. Vid kris så får familjen klara sig själva då jag kommer att jobba med samhällsviktig infrastruktur....

Viktigaste är att hålla sig informerad. Oavsett vilken kris som kan komma.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Blir många sjuka på samhällsviktiga arbetsplatser så får vi fler problem.
Exempel hur fungerar ett sjukhus om något av följande upphör att fungera ex. värme, el, vatten, avfallshantering, städning, leveranser av mediciner och förbrukningsvaror.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
H HSP skrev:
Blir många sjuka på samhällsviktiga arbetsplatser så får vi fler problem.
Exempel hur fungerar ett sjukhus om något av följande upphör att fungera ex. värme, el, vatten, avfallshantering, städning.
Britterna är oroliga för polisens verksamhet, de kommer att fokusera på ordningspolisen o h lägga annat på hög.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Det är därför min arbetsgivare uppdaterar karastrofplaner efter rådande utveckling.
Detta görs för att försöka kunna få en fungerande verksamhet med betydligt mindre personalstyrka. Och prioritera viktiga uppgifter och funktioner.

Sedan blir det sällan som man tänker sig. Men har man inte funderat alls så har man en större och svårare uppgift att lösa om det skiter sig.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi märker av det på jobbet genom att vissa kunder inte får komma på besök och får inte heller ta emot besök, det hackat betänkligt med leveranser från asiatiska leverantörer, det är ju alltid en dipp vid kinesiska nyåret som de flesta räknar med, men dippen börjar ju bli lite väl långvarig nu.

Vi har de senaste veckorna hemma börjat handla mer mat som håller längre än vad vi gjort tidigare, sen har jag brunkrat upp med mat till mina vaktlar och till hönorna, det känns helt rätt nu att jag valde att inte göra mig av med dem i höstas.
 
  • Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
Att 15 - 20 % blir sjuka samtidigt är ju bara antaganden och uppskattningen gäller Storbritannien.

Maten folk hamstrar nu kommer vara dålig om detta ens inträffar och då har vi nästa problem när alla söker sjukvård för magsjuka.
 
Det är inte givet att folk hamstrar köttfärs och färska skaldjur. Att ha lite extra pasta och konserver är varken extremt eller något som gör att man snart sitter med en massa oätbar mat.
 
  • Haha
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Här i Nacka har flera stora matvaruhus börjat länsas på vissa matvaror. Köp aktier i Axfood och Ica!
 
pacman42 pacman42 skrev:
20-40ggr så dödligt. Smittar utan att man är sjuk. Smittar ~2-3ggr så mycket som influensan och ingen immunitet eller vaccin finns.

Nej, det är inte en vanlig influensaepidemi. Dessutom är det inte ett influensavirus heller.
Det är alldeles för tidigt att göra några tvärsäkra uttalanden om coronavirusets dödlighet. Antalet smittade tros vara kraftigt underskattat pga vissa drabbade knappt får några symptom, och vissa skattar dödligheten så lågt om 0.5%, dvs ”bara” 5 gånger så högt som en vanlig influensa. Det dör årligen 80000 personer bara i USA i influensa, och vi är inte i närheten av dessa siffror ens globalt nu.
 
S scim skrev:
Det är alldeles för tidigt att göra några tvärsäkra uttalanden om coronavirusets dödlighet. Antalet smittade tros vara kraftigt underskattat pga vissa drabbade knappt får några symptom, och vissa skattar dödligheten så lågt om 0.5%, dvs ”bara” 5 gånger så högt som en vanlig influensa. Det dör årligen 80000 personer bara i USA i influensa, och vi är inte i närheten av dessa siffror ens globalt nu.
Det är inte jag som sätterdessa siffror, det är WHO.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det är inte jag som sätterdessa siffror, det är WHO.
Samma WHO som säger att det är för tidigt att dra några slutsatser.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.