Hej!

Efter att min andra pump till Uponor's Push12 shuntgrupp gått sönder efter lite mer efter ett år (den första klarade 2-3år) tid börjar jag fundera på hur kvaliteten är på dessa egentligen. Några andra som de har rasat för? Mitt värmesystem generellt är merparten golvvärme men jag har ett våningsplan kvar med radiatorer på ett 1-rörssystem med stålrör.

Shunten från fabrik kom med en grundfos ups 15-14b, den reservdelspumpen jag köpte via rinkabyrör är från Lowara enligt nedan och även om den inte är identisk så har den samma (i mitt tycke) otroligt dåliga konstruktion.

Bild på en Lowara cirkulationspump installerad i ett värmesystem med etiketten synlig, modell EI-VAR LP 15/65.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pumpen har ett magnetdrivet/balanserat pumphjul som centreras genom att hjulet snurrar runt en pigg/stav som sticker ut ur pumphuset. Piggen har någon slags keramikpärla längst ut men idiotiskt nog så verkar pumphjulet vara tillverkar i något mjukt material som äts upp rätt omgående. Nedan en bild på pumphjulet monterat i huset där det den ljusa ringen med metallcentrum är pigg/staven i pumphuset
Närbild på en sliten pumpdel med synlig centrumpigg och skadat pumphjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser pumphuset ut utan pumphjul. Mao inga lager utan bara centreringspigg/staven som pumphjulet ska snurra runt med vad jag gissar är någon keramisk beklädnad på toppen.
Närbild av ett demonterat pumphjul i ett värmesystem med synlig centreringsspigg och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pumphjulet (med den i mitt tycke idiotiska konstruktionen) där man ser hur hålet i mitten som borde gissningsvis vara 2 mm nu är 4-5 pga det mjuka materialet i mitten är uppätet. När detta sker blir
det metall mot metall då pumphjulet går mot pumphusets väggar och då stannar pumpen alt genererar oväsen tills man blir galen.
Närbild på ett svart, slitet pumphjul med ett urgröpt, centralt hål och synliga skador från användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Pumphjulet mot sidan som ligger mot pumphuset
Närbild på ett metalliskt pumphjul med utslitet hål och en synlig centreringsspigg/stav.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon annan som råkat ur för något liknande? Om jag förstår det rätt så använder nyare shuntgrupper från Uponor en pump från Fluvia istället men vad jag förstår är den inte kompatibel med den äldre shunten. Pumphjulet är vad jag förstår inte en reservdel så man åker på att köpa en helt ny pump för denna typen av haveri och jag år tveksam till att bränna 1500kr på en till ersättningspump med liknande konstruktion i dagsläget.
 
  • Gilla
Leif_Loket
  • Laddar…
Griffeltavlan
Såg att Grundfosen är för tappvattencirkulation.

Denna pump sitter på shunten för golvvärmen då?

Det är Xylem som gör Lowara pumpen och kvalitén är som cylinda vitvaror ungefär :love:
 
Griffeltavlan Griffeltavlan skrev:
Såg att Grundfosen är för tappvattencirkulation.

Denna pump sitter på shunten för golvvärmen då?

Det är Xylem som gör Lowara pumpen och kvalitén är som cylinda vitvaror ungefär :love:
Denna sitter på shunten och pumpar runt vattnet i golvvärmeslingan, samma uppgift som i en VVC i princip och med liknande tryckfall misstänker jag. Har bara 4 kvadrat med 12mm rör cc-200 på denna shunt så pumpen borde inte gå hårt
 
hej. Jeg har samme problem. Hvad endte du med at gøre ?
 
Hej! After andra haverier så bytte jag shuntgrupp så nu har jag en push 23A med en vettigare normal pump
 
tak for svar. det må jeg sikkert også gøre. men inden da vil jeg forsøge at finde et nyt pumpehjul :)
 
Hittade aldrig pumphjulet löst så jag köpte alltid ny komplett pump
 
Jag kan inte hitta en ersättningspump. Är det någon som vet var man får tag på en?
 
Krilleman
Lös drivsida för Pusch 12 verkar ha utgått.

Alla ersättningsartiklar hänvisar till en utbytespump.
Men denna ska även passa om man tar bort bara drivsidan.

Här är artikeln som Uponor har som ersättningsartikel.
RSK: 2988791
https://www.uponor.com/sv-se/vvs/pr...-fluvia/uponor-fluvia-t-pump-grundfos-push-12

Tex:
https://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-spi-fluvia-t-pump-grundfos-push-12/
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...rundfos-fluvia-t-reservdelspump-230-v-2818252
https://golvvarmebutiken.se/vattenb...i-fluvia-t-pump-grundfos-push-12?v=86-2988791
 
  • Gilla
connyake
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Hej!

Efter att min andra pump till Uponor's Push12 shuntgrupp gått sönder efter lite mer efter ett år (den första klarade 2-3år) tid börjar jag fundera på hur kvaliteten är på dessa egentligen. Några andra som de har rasat för? Mitt värmesystem generellt är merparten golvvärme men jag har ett våningsplan kvar med radiatorer på ett 1-rörssystem med stålrör.

Shunten från fabrik kom med en grundfos ups 15-14b, den reservdelspumpen jag köpte via rinkabyrör är från Lowara enligt nedan och även om den inte är identisk så har den samma (i mitt tycke) otroligt dåliga konstruktion.

[bild]

Pumpen har ett magnetdrivet/balanserat pumphjul som centreras genom att hjulet snurrar runt en pigg/stav som sticker ut ur pumphuset. Piggen har någon slags keramikpärla längst ut men idiotiskt nog så verkar pumphjulet vara tillverkar i något mjukt material som äts upp rätt omgående. Nedan en bild på pumphjulet monterat i huset där det den ljusa ringen med metallcentrum är pigg/staven i pumphuset
[bild]

Så här ser pumphuset ut utan pumphjul. Mao inga lager utan bara centreringspigg/staven som pumphjulet ska snurra runt med vad jag gissar är någon keramisk beklädnad på toppen.
[bild]

Pumphjulet (med den i mitt tycke idiotiska konstruktionen) där man ser hur hålet i mitten som borde gissningsvis vara 2 mm nu är 4-5 pga det mjuka materialet i mitten är uppätet. När detta sker blir
det metall mot metall då pumphjulet går mot pumphusets väggar och då stannar pumpen alt genererar oväsen tills man blir galen.
[bild]


Pumphjulet mot sidan som ligger mot pumphuset
[bild]

Någon annan som råkat ur för något liknande? Om jag förstår det rätt så använder nyare shuntgrupper från Uponor en pump från Fluvia istället men vad jag förstår är den inte kompatibel med den äldre shunten. Pumphjulet är vad jag förstår inte en reservdel så man åker på att köpa en helt ny pump för denna typen av haveri och jag år tveksam till att bränna 1500kr på en till ersättningspump med liknande konstruktion i dagsläget.
Har precis fått samma problem. Vaknade en natt av ett väldans oljud i golvvärmen orsakade av vibrationer från pumpen.

Jag stängde av cirkulationspumpen under tiden jag sökte en rörmokare.

Det skumma är att jag fortfarande får golvvärme utan cirkulationspump.

Behöver jag ingen cirkulationspump då, varmvattnet verkar ju cirkulera ändå?
 
Krilleman
Leif_Loket Leif_Loket skrev:
Har precis fått samma problem. Vaknade en natt av ett väldans oljud i golvvärmen orsakade av vibrationer från pumpen.

Jag stängde av cirkulationspumpen under tiden jag sökte en rörmokare.

Det skumma är att jag fortfarande får golvvärme utan cirkulationspump.

Behöver jag ingen cirkulationspump då, varmvattnet verkar ju cirkulera ändå?
Oerhört vanligt "fel" att pumpen är kass på dessa enheter.
Dock lätt att byta pumpen via den stora "muttern".

Snabb googling ger denna ersättning:
https://www.vvsmax.se/product/fluvi...MIv6jCvZrEgwMVChaiAx0Gcwd4EAQYCCABEgLvxfD_BwE

Och du behöver en pump för att få flöde när maxtermostaten stänger primärsidan samt att få fullt flöde på alla slingor.

Mekanisk enhet, sannolikt pump eller ventil, med elkabel, tryckmätare och reglage, isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Leif_Loket
  • Laddar…
Leif_Loket Leif_Loket skrev:
Har precis fått samma problem. Vaknade en natt av ett väldans oljud i golvvärmen orsakade av vibrationer från pumpen.

Jag stängde av cirkulationspumpen under tiden jag sökte en rörmokare.

Det skumma är att jag fortfarande får golvvärme utan cirkulationspump.

Behöver jag ingen cirkulationspump då, varmvattnet verkar ju cirkulera ändå?
Har du exakt rätt förutsättningar kan du nog få flöde genom din slinga ändå utan pump men jag tror nog att lösningen för att vara garanterad funktion är att ersätta denna. Idiotiskt konstruerad pump om du frågar mig
 
  • Gilla
Leif_Loket
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Oerhört vanligt "fel" att pumpen är kass på dessa enheter.
Dock lätt att byta pumpen via den stora "muttern".

Snabb googling ger denna ersättning:
[länk]

Och du behöver en pump för att få flöde när maxtermostaten stänger primärsidan samt att få fullt flöde på alla slingor.

[bild]
Tack för snabbt svar, men är Grundfospumpen konstruerad annorlunda än min nuvarande (Lowara) el får jag räkna med att även denna kommer att paja efter något år?

Lurigt om man är bortrest nästa gång det händer😬
 
M myrstack skrev:
Har du exakt rätt förutsättningar kan du nog få flöde genom din slinga ändå utan pump men jag tror nog att lösningen för att vara garanterad funktion är att ersätta denna. Idiotiskt konstruerad pump om du frågar mig
Verkligen, märkligt med tanke på att många verkar få problem med den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.