Hej,
Jag skall bygga en trall direkt på plattor och har nu läst mig till att det bästa tryckimpregnerade träet för direktkontakt med stenplattorna skall vara klass A men de allra flesta som finns i handeln har klass AB. Spelar det någon roll ? Jag vill också ha den bruna impregneringen istället för den klassiska gröna - någon som har erfarenhet här ?

Tack
 
Jag byggde förra året ett trädäck ovanpå plattorna som låg, satte plastdistansen (100*100*20mm) mellan plattorna och reglarna (A/B) så reglarna kom upp ca 40mm, tänkte att så länge dom inte kommer kontakt med marken/plattorna så rinner vattnetbbort där ifrån. Risken finns alltid att jag får göra om trädäcket om ett par år då jag använde A/B virke undertill men det bör räcka med ca 40mm ovanför plattorna.
 
  • Nybyggt trädäck med bänk, öppna reglar och byggmaterial i en trädgård, sett från en glasveranda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pajson
  • Laddar…
Hur det såg ut före trädäcket
 
  • Uteplats före renovering med grus, ogräs, leksaker och gräsmatta synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pajson
  • Laddar…
AB impregnering duger nog bra så länge som det inte är direkt markkontakt. Skillnaden är hur mycket av själva impregneringslösningen man haft i badet där man impregnerat trallen. Har för mig att AB innebär 12-24liter lösning per m3, medan A är minst 24liter.
Du kan köpa en rulle syllpapp https://www.byggmax.se/syllpapp-p17065 och lägga mellan platta och regel så slipper du att fukt vandrar genom betongen upp i träet.

Den bruna impregneringen är samma sak som den gröna bara att man blandat i pigment i impregneringen. Färgen bleks väldigt fort bort. Efter en par somrar så syns det inte att den är brun mera. Kör på vanlig grön, låt den vara ett år och sen kan du måla/behandla trallen i vilken kulör du vill.
 
  • Gilla
pajson
  • Laddar…
Ok då vet jag mer, tusen tack alla för bilder och information :D(y)(y)
 
  • Gilla
Johanlidman
  • Laddar…
Johanlidman Johanlidman skrev:
Jag byggde förra året ett trädäck ovanpå plattorna som låg, satte plastdistansen (100*100*20mm) mellan plattorna och reglarna (A/B) så reglarna kom upp ca 40mm, tänkte att så länge dom inte kommer kontakt med marken/plattorna så rinner vattnetbbort där ifrån. Risken finns alltid att jag får göra om trädäcket om ett par år då jag använde A/B virke undertill men det bör räcka med ca 40mm ovanför plattorna.
Basfråga kanske :) men använde du balksko eller vinkelbeslag för att fästa reglarna vid ramen ?
 
Vinkeljärn använde jag för att fästa reglarna i varandra och hela trädäcket sitter inte fast i husväggen då hela däcket blir så pass tungt att det kommer inte röra sig nämnvärt mycket.

Jag satte även dit led belysning med skymningsrelä runt ytterkanten på trädäcket också vilket blev väldigt trevligt då det börjar skymma
 
  • Långsträckt trädeck med inbyggd LED-belysning längs kanten, vit husvägg med stängd parasoll och hopfällbar stol i skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pajson
  • Laddar…
P pajson skrev:
Basfråga kanske :) men använde du balksko eller vinkelbeslag för att fästa reglarna vid ramen ?
Nej, vanlig byggskruv typ 70-80 mm lång, man drar den på sned så den passerar så många årsringar som möjligt. Däremot behövs några kortlingar som håller koll på bjälkarna så dom inte lägger sig.
Jag hade bärlinor under, men du bara en ram med bjälkar mellan C-C 600.
Passa på att kolla på lite belysning, Ledstrip från kina 12V ca 120:-/5m
Belysning med LED-strip längs trappsteg och en del av husfasaden i dunkelt kvällsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
pajson och 1 till
  • Laddar…
Leif: vilken säljare led strip köpte du av? Vill hitta en vettig kvalitet trots låga priser..
 
Johanlidman Johanlidman skrev:
Hur det såg ut före trädäcket
Precis så där ser vår uteplats ut. Men omgärdad av tegelmur i midjehöjd så vet inte hur lätt det blir att bygga ramen när man inte kan komma åt från utsidan så att säga. Var det svårt att få ramen i våg pga ojämnheter? Vad använde du för att justera?
 
L Lengan skrev:
Precis så där ser vår uteplats ut. Men omgärdad av tegelmur i midjehöjd så vet inte hur lätt det blir att bygga ramen när man inte kan komma åt från utsidan så att säga. Var det svårt att få ramen i våg pga ojämnheter? Vad använde du för att justera?
L Lengan skrev:
Precis så där ser vår uteplats ut. Men omgärdad av tegelmur i midjehöjd så vet inte hur lätt det blir att bygga ramen när man inte kan komma åt från utsidan så att säga. Var det svårt att få ramen i våg pga ojämnheter? Vad använde du för att justera?
Jag har använde vinkeljärn för att skruva fast alla delarna i ramen men kunde nog dra ut hela ramen och skruvat fast den bakre delen mot husväggen pånett enkelt sätt men latheten sa att vinkeljärn blir enklast. Jag har en lutning på ca 2cm från huset ut mot gräsmattan som jag använde vattenpass modell längre och plastdistanser på 100*100mm (2,5 och 10mm tjocka) under ramen för att få det i lod på plattorna.

Tyckte inte att det var så svårt att få det rakt och i lod då jag var väldigt petig med virket till ramen skulle vara raka och inte slagit sig åt något håll, fanns nästan korkskruvar och formade som bananer i ställen för virket.
 
  • Gilla
Lengan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.