Detta är en fortsättning på "Nu har grannen börjat spränga".
Nu har grannen även lagt uppfarten med grus och sten, Mycket sten har ramlat ner över tomtgränsen, eftersom uppfarten har ökat på höjden jämfört med innan.
Men nu har grannen även lagt markduk och grus en bit över tomtgränsen på den delen som är mellan våra hus. Grannen hävdar att lantmäteriet varit där och att han och byggarna måttat ut var gränsen går, men markeringarna finns inte kvar.
Jag har mätt med hjälp av Stadsbyggnadskontorets karta (A4) som jag beställde när vi byggde altan och grus och markduk verkar ligga 50-100 cm in på vår tomt.
Grannen börjar nu tala om mått fastighetskartan och att gränsen vid uppfarten skulle vara ett visst antal meter. eftersom uppfarten är i en backe säger jag att det inte går att mäta längden på backen utan att måtten anges horisontellt och man får antingen mäta höjden för att kunna räkna ut länden på uppfarten. Pythagoras sats.
Nån som vet hur lantmäteriet gör? Går de efter koordinater, eller möter de höjd över havet och räknar ut, när de sätter ut gränsmarkeringar?
Den ena bilden visar den muren till den bortrivna carporten. Gränsen lär gå exakt längs murens utsida. Som synes högre upp på bilden har det rasat stenmassor vid sidan av gränsen.
Den andra bilden visar uppfarten från sidan och gränsen mellan våra tomter. Jag har satt ut två pinnar. Längre bort på bilden finns även ett tomtrör som sitter i berg. Detta och de två pinnarna sitter i en helt rak linje när jag tittar. Jag tror att pinnen i mitten sitter upp till en dm in på vår tomt, så pinnen med vita knoppen ska antagligen en dryg dm till vänster. Som synes ligger mycket grus och markduk på fel sida.
 
  • Uppfart med grus och stenar som överskrider tomtgräns, avgränsad med pinnar och ett tomtrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nygrusad uppfart med markduk över tomtgräns, pinnar som markerar gränsen, och en pallbridge i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En punkt har samma koordinat i plan oavsett höjd över havet (iaf om vi pratar koordinatsystem som lantmäteriet brukar använda)

Mått på kartan är i plan. Inga lutande mått. Lantmäteriet brukar inte ens notera höjder i sina fastighetskartor för gränspunkterna.
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno och 1 till
  • Laddar…
Grannen säger att byggfirman ska komma och mäta på måndag. Den firma som sägs ha tagit bort Lantmäteriets markeringar. I nuläget litar jag 0 % på firman.
 
R Rutred skrev:
Detta är en fortsättning på "Nu har grannen börjat spränga".
Nu har grannen även lagt uppfarten med grus och sten, Mycket sten har ramlat ner över tomtgränsen, eftersom uppfarten har ökat på höjden jämfört med innan.
Men nu har grannen även lagt markduk och grus en bit över tomtgränsen på den delen som är mellan våra hus. Grannen hävdar att lantmäteriet varit där och att han och byggarna måttat ut var gränsen går, men markeringarna finns inte kvar.
Jag har mätt med hjälp av Stadsbyggnadskontorets karta (A4) som jag beställde när vi byggde altan och grus och markduk verkar ligga 50-100 cm in på vår tomt.
Grannen börjar nu tala om mått fastighetskartan och att gränsen vid uppfarten skulle vara ett visst antal meter. eftersom uppfarten är i en backe säger jag att det inte går att mäta längden på backen utan att måtten anges horisontellt och man får antingen mäta höjden för att kunna räkna ut länden på uppfarten. Pythagoras sats.
Nån som vet hur lantmäteriet gör? Går de efter koordinater, eller möter de höjd över havet och räknar ut, när de sätter ut gränsmarkeringar?
Den ena bilden visar den muren till den bortrivna carporten. Gränsen lär gå exakt längs murens utsida. Som synes högre upp på bilden har det rasat stenmassor vid sidan av gränsen.
Den andra bilden visar uppfarten från sidan och gränsen mellan våra tomter. Jag har satt ut två pinnar. Längre bort på bilden finns även ett tomtrör som sitter i berg. Detta och de två pinnarna sitter i en helt rak linje när jag tittar. Jag tror att pinnen i mitten sitter upp till en dm in på vår tomt, så pinnen med vita knoppen ska antagligen en dryg dm till vänster. Som synes ligger mycket grus och markduk på fel sida.

Aj då, nu är allt förstört!!! För din granne alltså. Kan tänka mig att han ångrar sitt fastighetsköp ordentligt.
 
Istället för att spåna på olika scenarion och företags hederlighet på forum kan du väl gå ut och mäta upp din egen tomt själv.
Utgå från de andra hörnen som inte gränsar mot denna granne.
Måttband är billiga och kan rentav hyras per dag på hyrfirmor.
Bör vara avklarat på nån timme eller 2.

Det är nog enda sättet att få ro i själen och på köpet lite frisk luft.
 
Mätning är gjord och visar att det ligger fyllnadsmassor, grus och markduk upp till 50 cm över gränsen. Min slutsats är att firman inte klara av att mäta.
 
R Rutred skrev:
Mätning är gjord och visar att det ligger fyllnadsmassor, grus och markduk upp till 50 cm över gränsen. Min slutsats är att firman inte klara av att mäta.
Agera direkt och markera din tomtgräns med armeringsjärn som markering för staketbygge!
Sätt vimplar på armeringsjärnen!
Be grannen avlägsna sitt bygge från din fastighet !
Köp en bit staket sätt snabbt upp ett staket en bit på prov 5 cm innanför armeringsjärnen
 
Hur har det gått?
 
  • Gilla
Porsvant
  • Laddar…
Ja, hur gick det? :)
Agerade du eller vek du ner dig ;-)

Sablarns oskick när man inte kan hålla sig innanför tomtgräns.
 
Jag tror att du måste ta dit lantmäteriet själv för en tomtgränsmarkering, och snarast anmäla till kommunen vad som pågår.
En egen mätning är i och för sig bra för att övertyga sig själv om läget, men den har ingen tyngd i en tvist.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
Ja, markeringarna som fanns från början som lantmäteriet satt dit ska återställas och nya ska betalas av din granne. Kontakta lantmäteriet och tala om att tomträtten är borttagna av din granne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.