F Finndjävel skrev:
Inte starkt alls, däremot korrekt. Naivt att vissa tror att man kan dränera bort grundvatten.
Hävdar du att jorden är platt åxå
 
Nej jag håller mig till känd fysik. Nått du borde pröva.
 
S scim skrev:
Så konstruktivt av dig.
Ja , har du någonsin läst hur en dränering runt en källarplatta fungerar och vilket syfte den har
 
F Finndjävel skrev:
Nej jag håller mig till känd fysik. Nått du borde pröva.
Jamenvisst, är utbildad entreprenör å har ca 40 års erfarenhet av grävning
 
  • Gilla
Robban_C
  • Laddar…
S scim skrev:
Det är väl knappt någon som bygger källare nuförtiden? Jag kan inte minnas att jag sett ett enda hus ute till försäljning byggt de senaste 20 åren som har haft källare.

Sedan kan jag erkänna att jag uttryckte mig lite väl starkt när jag sa att dränering enbart är för att hantera ovanifrån kommande vatten, och istället sträcka mig till att det är normalfallet, och inte bara på min tomt. Jag vet då närmare 10 personer, .
Okej du har inte sett ett hyreshus med parkering i källarplan ? De byggs för fullt fortfarande, oavsett hur korkat du tycker det är så byggs det källare dagligen på dom sämsta markerna under grundvattennivån, för det finns inga andra tomter att köpa.
Villakällare är som du säger inte vanligt idag, men naturlagarna är samma för båda.

Skönt då vet ja att du har 10pers som referens. Ja har jobbat 10år i grundläggnings branschen å stöter på detta fenomen flera ggr om året på Både gammla byggnader å nybyggen.

Nä nu ger ja upp.
 
  • Gilla
Robban_C och 1 till
  • Laddar…
Det man gör med dräneringen är att man reglerar höjden på grundvattnet så att det inte stiger högre än grunden
 
Hjälper varken med erfarenhet eller om du gräver till Kina när grundvattennivån är vad den är. Den sjunker inte för att du slänger dit en drängeringsslang.
 
F Finndjävel skrev:
Hjälper varken med erfarenhet eller om du gräver till Kina när grundvattennivån är vad den är. Den sjunker inte för att du slänger dit en drängeringsslang.
Det går nog inte att få dej att inta rätt bana , det är sånt här vi stöter på ibland hos våra kunder , men när kunderna ber oss att göra uppenbarliga fel så tackar vi för oss
 
  • Gilla
Robban_C och 1 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Hjälper varken med erfarenhet eller om du gräver till Kina när grundvattennivån är vad den är. Den sjunker inte för att du slänger dit en drängeringsslang.
Vad reglar grundvattennivån naturligt? För jag misstänker att den inte är på samma nivå året om
 
P Phasio skrev:
Vad reglar grundvattennivån naturligt? För jag misstänker att den inte är på samma nivå året om
Nederbörd samt årstider samt urtag av vatten genom vattentäckter
 
M Malten skrev:
Okej du har inte sett ett hyreshus med parkering i källarplan ? De byggs för fullt fortfarande, oavsett hur korkat du tycker det är så byggs det källare dagligen på dom sämsta markerna under grundvattennivån, för det finns inga andra tomter att köpa.
Villakällare är som du säger inte vanligt idag, men naturlagarna är samma för båda.

Skönt då vet ja att du har 10pers som referens. Ja har jobbat 10år i grundläggnings branschen å stöter på detta fenomen flera ggr om året på Både gammla byggnader å nybyggen.

Nä nu ger ja upp.
Vad jag vet så heter det här forumet Byggahus och inte Byggahyreshus, och även om naturlagarna är detsamma så skulle jag vilja hävda att en parkering i ett hyreshus och ett bostadsutrymme i en villa har ganska olika ekonomiska förutsättningar och krav på slutprodukt. Jag påstod aldrig att mina referenser var något entydigt bevis på att det aldrig sker dräneringar med syfte att hålla grundvattnet i schack, det läste du in själv.
 
L larsson r skrev:
Nederbörd samt årstider samt urtag av vatten genom vattentäckter
Vårat grundvatten regleras av vattendräget som rinner ca en km från oss
 
L larsson r skrev:
Nederbörd samt årstider samt urtag av vatten genom vattentäckter
En fördröjd funktion av nederbörd visserligen, men skulle även flika in tjällossning och snösmältning.
 
L larsson r skrev:
Nederbörd samt årstider samt urtag av vatten genom vattentäckter

Kan någon förklara varför jag har vatten 60 cm från mark i min bevattningsbrunn men inget vatten i min källare som ligger 170 cm under mark?
 
P Phasio skrev:
Kan någon förklara varför jag har vatten 60 cm från mark i min bevattningsbrunn men inget vatten i min källare som ligger 170 cm under mark?
För att du har reglerat grundvattnet runt ditt hus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.