Är det någon ide att ge sej på att slipa ett ekparkettgolv som är 9 kvm med en excenterslip (har även en bandslip)eller är det som gjort för att misslyckas.
Det är väldigt repigt i lacken, men inga djupa skador i golvet.

Tack på förhand
Tobbe
 
Ja, tänk i alla fall på att du slipar i parkettens riktining, inte tvärsöver. Då riskerar du att förstöra parketten, dvs den kan bli vågig. Sen skulle varken jag eller min man våga ge sig på att slipa själva, vi hade anlitat någon att göra det. För det rör sig om millimeterprecision. :p
 
Jag skulle rekomendera att hyra en riktig golvslip. Det kostar ca 400 kr för en helg plus slippapper (räcken nog med två papper på ett så litet golv).
Det är lättare att få ett bra resultat ju bredare slip du har. Som sas tidigare ska du inta slipa på tvärsen. Men börja gärna att slipa 2-3 varv på diagonalen (tills lacken är borta). Avsluta sedan med några varv längsmed parketten, men då med ett finare papper.

Sen kan du lacka eller olja. Det brukar bli bra och är inte så svårt.

Om du kör med en excenterslip så hinner du nog tröttna både en och två gånger innan du är igenom lacken.
 
Excenterslipen är modell större 150mm.
Om man börjar med ett 60 papper. Man sur ju när man har slipat igenom lacken. Sen finslaipar man med 120 och sist ett 180 kan inte det funka ???
Hadde golver varit 40 kvm så hadde jag aldrig ens funderat på detta men nu är det ju inte mer än 9 kvm.
 
  • Gilla
Nytt_hus_i_norr
  • Laddar…
Bara att bita ihop å köra på. så litet utrymme så syns inte ev. småfel något jämfört med ett större golv. :p
 
Problemet är nog mer att du risker att slippa olika djupt då du jobbar med en så liten maskin vilket kan göra golvet flamigt. Hur bra du lyckas beror nog på hur tjockt lackskiktet är. Själv tycker jag det är pest att dra slippa ner lackskikt med excenter (och då pratar vi om riktigt små ytor).

-Åke
 
sfinxen skrev:
Bara att bita ihop å köra på. så litet utrymme så syns inte ev. småfel något jämfört med ett större golv. :p
Exakt så tänker ja me ;D
Dessutom står det en säng och 2 byråra så det är bara hälften av golvet som syns.
 
Känns redan som om att du har bestämt dig! Men om du bara har lite små repor och stora delar av golvet är täckt med möbler behöver du kanske inte ta ner golvet till trärent överhuvudtaget.

-Åke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.