A
Keiller Keiller skrev:
Jag avskyr "tattarkex", då det i mina ögon ser ut som Östtyskland, men förutom det gillade jag verkligen vad de hade gjort med det här huset. Ett sevärt avsnitt i serien, trots det uttjatade kindpussandet.
Hatar också eternit, vilket vi delar med mannen i programmet. Dock gäller alltid "Happy wife happy life"

Edit:
Väldigt trevliga människor, skönt att se att det finns människor med fötterna på jorden. Skulle dock vilja höra vad mannen sa när dom körde tillbaka till Danmark och bytte ett fönster (tror jag det var) som inte riktigt föll i smaken. :)

Men han såg ut att vara av sorten som tänker jaja. Själv är jag av den muttrande typen som kommer att bli svår när jag får käpp och keps.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Abbe W och 4 till
  • Laddar…
Kul och inspirerande avsnitt. Och fantastiskt ambitiöst par med en underbar inställning till renoveringen. Tycker de fick det väldigt fint med löjligt låg budget.

Huset är inte alls min stil, men jag gillar verkligen hur de fick till det. Och jädrar så många fina cortenprylar de hade.
Hatten av!
 
  • Gilla
U i CAR och 1 till
  • Laddar…
Tillägg ang.Megaphos/Sistrah - lampa
Oj Oj Oj, googlade på priser
Dom koster 10 gånger mera än vad jag sålde dom för för 15 år sedan
Äntligen har dom nått sitt rätta värde och lite till
 
  • Wow
Abbe W
  • Laddar…
Gillar också återbruk och har just en fundering kring detta. Vid bygglov behöver man ju speca storlek på fönster och dörrar hyfsat noga. Vid återbruk får man ju lite ta vad som finns. Hur funkar detta?
Nu kanske de bor utanför detaljplan men vi ska snart bygga ut och blev bra sugen på att dra till Danmark nu...
 
Ett verkligen trevligt och lärorikt avsnitt! Tillbyggnaden på framsidan som rymmer badrum mm, skämmer egentligen huset men jag tycker de lyckades parera det ganska bra genom att ta bort rampen, flytta dörren och fräscha upp fasaden. Sedan är inte tomten perfekt med en trädsamling på grannens mark i västerläget. Återbruk av fönster och dörrar kan ju kombineras även med ett nybygge. Ett sätt att få en eternitfasad att lyfta, förutom att måla den, tror jag kan vara att se till att omgivande listverk, foder vindskivor mm, är snygga och har matchande färger och dimensioner. Inte visste jag att en duva kunde vara så charmig!
 
  • Gilla
Promiscuos Monkey och 1 till
  • Laddar…
Pytt Pytt skrev:
Coolt projekt! Gillar också att se återbruk, inspirerande! Nu har jag inte sett programmet, så det kanske adresseras, men varför är eternit alltid till synes full av alger/smuts? Går det inte att tvätta? Tycker det ser för jäkla trist ut när det är som grågrön beläggning som "runnit" utför fasaden, tror aldrig jag har sett en eternitfasad som inte ser ut så och det är bara det som gör det fult i mina ögon.
Jag sprutade grönfri på mina eternitplattor för ett antal år sedan och de blev som nya. På vissa partier har det kommit tillbaka lite alger/svamp, men generellt ser det finfint ut. Eternitplattorna har suttit på huset sedan 1964, så det är många fasadmålningar och mycket färg som har sparats in för plånbok och miljö. Jag tycker alltid att man skall vårda och bevara i första hand och eternit är absolut inget undantag.
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
Vilken jäkla fin dörr.
Någon som kan tipsa om någon bra byggnadsvårdsbutik som säljer likadana dörrar?
Eller någon har kanske en som ligger och "skräpar"
 
Var på väg att ge upp följandet av Husdrömmar efter 13 miljoners-avsnittets eviga dravel om relationer, barndom, bla bla. När till och med ens byggtekniskt ointresserade sambo nästan skriker "HUR SKA DE VÄRMA HUSET!? OCH AVRINNING FRÅN TAKET?! KAN VI FÅ VETA *NÅGONTING* OM HUSET!?" så vet man att Husdrömmar-teamet är ute och cyklar lite ;-)

Men, som tur är, så väcktes hoppet till liv igen att det här grymma avsnittet! Synd bara att de inte rev ner eterniten och satte panel runt hela, som på baksidan :)
 
  • Gilla
TCG och 9 till
  • Laddar…
R rasssta skrev:
Var på väg att ge upp följandet av Husdrömmar efter 13 miljoners-avsnittets eviga dravel om relationer, barndom, bla bla. När till och med ens byggtekniskt ointresserade sambo nästan skriker "HUR SKA DE VÄRMA HUSET!? OCH AVRINNING FRÅN TAKET?! KAN VI FÅ VETA *NÅGONTING* OM HUSET!?" så vet man att Husdrömmar-teamet är ute och cyklar lite ;-)

Men, som tur är, så väcktes hoppet till liv igen att det här grymma avsnittet! Synd bara att de inte rev ner eterniten och satte panel runt hela, som på baksidan :)
Håller med! Vi får aldrig veta hur energiförbrukning är, eller hur de har gjort ventilationen i dessa glaspalats. Vad jag kan se, så är det många "fällor" i avrinning och markberedningar. Sedan undrar jag hur de fixar inomhusklimatent med 10-tals m² glasytor i söder, eller underhåll av träfasader över tid. Men detta avsnitt var berfiande!
 
  • Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
Skall se avsnittet, av kommentarerna att döma bör det vara värt tiden.
Att de återbrukar material gillar jag, vi försöker också göra så i den mån det går. Och köpa begagnat och laga.
 
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Tillägg ang.Megaphos/Sistrah - lampa
Oj Oj Oj, googlade på priser
Dom koster 10 gånger mera än vad jag sålde dom för för 15 år sedan
Äntligen har dom nått sitt rätta värde och lite till
Det kan vara såsom så att dom inte tillverkas längre
Fö 10 år sedan fanns företaget Sistrah kvar.
Mannen som ägde hette Beilharz.
Han hade kvar tre storlekar i pendel och 2 storlekar i bordsmodellen, alla med vit överdel
Det kanske var huvudskälet att priset var som det var. Finns inte tillverkningen kvar så
kan man bättref örstå att priset rusat.
 
Hade jag fått välja hade jag lyft fram pärlsponten i taket i stora salen istället för det befintliga undertaket. I övrigt håller jag med om att det var ett synnerligen bra avsnitt med väldigt sympatiska personer.
 
richardtenggren
Jag är nog mer en ”drömmare” och gillade förra avsnittet mer, även om jag gärna varit med dagligen genom bygget. Jag gläds gärna åt andras framgång, det inspirerar mig. Verkar tyvärr sticka många i ögonen...

Men det här ”fattiglappshuset” var inte riktigt min smak (då ska jag tillägga att jag är oerhört svag för gamla ståtliga sekelskifteshus och inte bara moderna skapelser).
Det såg ut som deras tidigare hus var mer i min smak.

Dörrpartiet på baksidan var verkligen fint men det var något som inte stämde med proportionerna på fönstren som sattes intill. Ingen annan som tyckte de såg något klumpiga ut?
Även de nya entrédörrarna var mycket fina!

Sen ska det väl tilläggas att med tanke på utgångsläget så blev det ett ordentligt lyft.
 
Underbart avsnitt, blir verkligen glad att se ett par som går sin egen väg och gör så mycket med minimal budget. Härligt driv med minimalt relationstjafs.
Blev lite orolig när hon säger att de ska ha 15x15 cm i badrummet med vitt och grått, men det blev långt ifrån de vanliga trista badrummen som folk vanligtvis kör. Det absolut bästa med hela det här avsnittet är att de visar att allt inte behöver vara så perfekt hela tiden utan det är helt ok med olika fönster och dörrar. Klart inspirerande avsnitt på många sätt.
 
  • Gilla
U i CAR och 2 till
  • Laddar…
Härligt avsnitt med trevliga människor.

Tackolov att vi slapp de där skitnödiga glasladorna som alla med pengar tycks vilja bo i, som förra avsnittet!
 
  • Gilla
U i CAR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.