Hej,

Jag vet att det finns massor med trådar för detta men jag hittar inte riktigt de svar som stämmer in på mina problem. Gör ett försök nedan.

Hej,
Jag ska renovera och i samband med detta tilläggsisolera 70mm+45mm innåt. Byggplast mellan 70 och 45:an är tanken. Idag är endast reglat med 120mm isolering.

I badrummet ska jag då göra en platsbyggd bastu.

vägg 1: Mot innervägg 70mm isolerad (andra sidan är sovrum)
vägg 2: Mot yttervägg. 120mm isolering+70mm isoliering+byggplast+45mm isolering
vägg 3: Mot innervägg 70mm isolerad (andra sidan ska vara duschutrymme, det blir alltså en innervägg i badrummet)
vägg 4: Stora glaspartier.

Se bild:

Ritning av planlösning för badrum med bastu, dusch, WC och handfat inklusive väggkonstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag undrar är hur de olika väggkonstruktionerna bör se ut, utan att göra bastun som "ett rum i rummet". Jag vill spara plats och därmed skippa så mycket luftspalter som möjligt (om det går).
  • Hur gör jag med våtskikt i nya badrummet i förhållande till bastun? Har man det överallt?
  • Ska jag ha bastufolie mot någon av väggarna? Jag planerar att ha plast i ytterväggen mellan 70mm och 45mm regeln.
  • Kan man göra på något bra sätt och slippa luftspalter och "rum i rummet"-tänket?
  • Och hur gör man med tak och ventilation? Lämnar man luftspalt mellan glaspartier/dörr och ser detta som luftintag? Och luftuttag in mot dusch? Vad är bäst?
Jag tänker att det borde gå att planera det så man kan slippa luftspalter när man ändå river ut allt?

Tacksam för svar!
 
Hej, behåll diffusions plasten i ytterväggen. Komplettera basturummet -efter tilläggsisolering yttervägg-med ett lager oljehärdad board (typ Masonite). Sätt panelen på tunn läkt mot boarden. Tilluft under aggregatet och frånluft diagonalt tilluften. Ett alternativ är ordentlig springa under dörrbladet och frånluft diagonalt tilluften!
 
Tack för svar!

Det dyker självklart upp följdfrågor.

- Hur gör jag baken masoniten? Våtskikt? Struntar man i det i bastuväggarna på insidan?
- Hur gör jag mot innerväggarna?Konstruktion? Bastufolie?
- Frånluften måste väl vara i samma utrymme som tilluften? Frånluft kan man inte kör utomhus väl?

/Jocke
 
Inget tätskikt bakom boarden, dock ska den spikas/skruvas ”lufttätt”-inga springor. Plastmatta eller klinker på golv med uppvik på vägg bakom bastu panelen. Till o frånluft bör mynna i samma rum dock ej utomhus. Har du mekanisk till o frånluft (alt bara frånluft) kan man ansluta frånluft vid golvnivå och på så sätt få en jämnare temp i bastun-det blir inte stekhet vid tak och kallt vid golv!
 
Ok tack!

Och innerväggarna? Samma princip med endast board framför isoleringen? Och ingen plast i innerväggarna?

/Jocke
 
Exakt, jag byggt två bastur på så sätt och det fungerar. Den äldsta är 30år och den senaste med mekanisk frånluft 8år!
 
Hej,

Så för att sammanfatta väggarna:

Innerväggar: Masonit direkt på isolering sedan bastupanel på tunnare läkt. Ingen plast i innervägg.

Yttervägg: Behåll plast i ytterväggen. Masonit direkt på tilläggsisoleringen. Sedan bastupanel på tunnare läkt.

Har jag förstått rätt angående väggarna?

Då har jag lite fler frågor så klart.

- Hur har du gjort med taket? Jag har kallvind ovanför 50cm lösull i vindsbjälklaget.

- Kan man ha frånluften från bastun in till duschen genom innerväggen? Och sen en fläkt i duschen? Se bild jag bifogade i början.

/Jocke
 
Hej, väggar rätt uppfattat. Boarden skruvas ntrlv i stående/liggande regel. Mot yttertak hade jag behållit diffusionsspärren, ordnat luftspalt och på den skruvat board lika väggar-sedan panel.
Frånluften kan mynna mot duschen, den ska sitta upp mot takvinkel så den utsätts inte för vatten! Med fläkt vid dusch får du säkert en bra luftrörelse genom din bastu!
 
  • Gilla
MagnusBaer
  • Laddar…
Hej,

Ingen risk att det blir knas om man har frånluft för dusch i direkt anslutning till frånluft för bastun? Man ska väl inte ha frånluft till utsidan av huset egentligen? För bastun alltså.

Sen gällande innertak. Om man gör en luftspalt måste inte den ventileras då?

/Jocke
 
Hej, om du sätter en typ paxfläkt vid dusch är det inga problem med den luft som kommer från bastun. Varm luft stiger och lämnar bastun via frånluft i takvinkel till dusch. Att paxfläkten släpper luften utanför fasad fungerar också. Används paxfläkten endast vid dusch/bastu ska den kompletteras med ett kallrasskydd! Om du behåller glespanelen mellan bjkl/takstolar kan du ventilera via ev taklist efter bastuns väggar in i huset.
 
Tack för all hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.