H
optimum optimum skrev:
Problemet är att Löfven med sitt släptåg är totalt oförmögna att fatta några politiska beslut som för landet framåt. Endast nya skatter som påstås gynna miljön. Kärnkraft är och förblir stendöd men det skiter de i.
Det enda de ständigt åter kommer till är hotet från SD.
Hotet är att svenska folket vill ha ett land där alla har jobb och det underlättas med säkerställd elenergi till alla.
Det var en gång tre personer som ville "elda" i ett rostigt gammalt kärnkraftverk.
Den ena var en spelmissbrukare, jag tror det håller sa han.
Den andra var en religiös tant, guds hand kommer skydda sa hon.
Den tredje som kallade sig jägare för att få mingla med adelsmän sa, jag måste hem och kolla om jag låste vapenskåpet.
Då kom en svetsare förbi och skakade på huvudet.
 
  • Wow
kest
  • Laddar…
Är du egentligen en kärnkraftsförespråkare som försöker ge en negativ bild av kärnkraftskritiker?
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Här i Finland har till och med gröngölingarna slutligen förstått att kärnkraft är det enda vettiga alternativet. Jag kan förstå att miljönissarna i Sverige kan förespråka stängning av kärnkraften eftersom ni har relativt mycket vattenkraft att reglera med, men det handlar fortfarande om gammal vana och hundra procent prestige och inte om vad som är bra för klimatet.

Men inte ens vattenkraften i Sverige (trots att ni antagligen har dom bästa geografiska förutsättningarna i världen) är tillräcklig för att täcka hela behovet av reglerkraft så man kommer aldrig att kunna köra ner kärnkraften helt. Om inte "miljövännerna" ämnar börja reglera med kolkraft som man så effektivt gjort i Tyskland.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
H Herr Kortslutning. skrev:
När vi skulle provtrycka våran reaktortank så upptäckte vi att en hantverkare "råkat" borra ett hål ända ner genom skyddsplåten.
När vi bilade bort betongen upptäckte vi att hela botten var sönderrostad.
Vad ska vi göra?
Det var inte reaktortanken man provtryckte eller hade borrat i. Det var byggnaden som den sitter i. Reakorinneslutningen är byggd av stål och betong. Plåten har betong på båda sidor.

Betong är basiskt och därför rostar normalt inte stål innesluten i betong. Det är därför man kan bygga höga hus och broar i armerad betong.

Även om det finns kärnkraftverk som byggts helt utan denna kraftiga metertjocka stål- och betong-inneslutning så rekommenderar byggahus att byta den rostiga plåten. ;)
H Herr Kortslutning. skrev:
Det var en gång tre personer som ville "elda" i ett rostigt gammalt kärnkraftverk.
Den ena var en spelmissbrukare, jag tror det håller sa han.
Den andra var en religiös tant, guds hand kommer skydda sa hon.
Den tredje som kallade sig jägare för att få mingla med adelsmän sa, jag måste hem och kolla om jag låste vapenskåpet.
Då kom en svetsare förbi och skakade på huvudet.
Det är inget tryck på byggnadens väggar utom just vid provtryckningen, så det handlar inte om den håller eller inte håller för att ”eldas i”.

Tills man löst mysteriet med varför stålet som var ingjutet i betongen rostade, så tycker jag man skall stänga alla betongbroar äldre än 40 år och kontrollera att inte armeringen är rostig.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi är väl alla med här för att vi gillar att bygga hus och renovera.
Och jag antar att alla nån gång tagit beslutet att slänga den gamla pannan, varmvattenberedaren eller nån vitvara som inte längre håller måttet eller hur!? Om nu Vattenfall bedömer att Ringhals 1 och 2 inte håller måttet så är det väl bättre att lite på deras omdöme än att göra det till en politisk fråga om kärnkraft eller inte.
 
  • Gilla
Herr Kortslutning.
  • Laddar…
Om man nu ville gör en politisk fråga av det skulle man gjort det när beslutet togs, inte när det hänt. Det verkade nästan som man inte ville ändra beslutet, men göra politiska poäng.
 
H Herr Kortslutning. skrev:
När vi bilade bort betongen upptäckte vi att hela botten var sönderrostad
Jag har fått uppfattningen att plåten var bytt 2016.
Har du annan info?
 
H
F Finndjävel skrev:
Här i Finland har till och med gröngölingarna slutligen förstått att kärnkraft är det enda vettiga alternativet. Jag kan förstå att miljönissarna i Sverige kan förespråka stängning av kärnkraften eftersom ni har relativt mycket vattenkraft att reglera med, men det handlar fortfarande om gammal vana och hundra procent prestige och inte om vad som är bra för klimatet.

Men inte ens vattenkraften i Sverige (trots att ni antagligen har dom bästa geografiska förutsättningarna i världen) är tillräcklig för att täcka hela behovet av reglerkraft så man kommer aldrig att kunna köra ner kärnkraften helt. Om inte "miljövännerna" ämnar börja reglera med kolkraft som man så effektivt gjort i Tyskland.
Fennovoima verkar vara ett tokigt och dyrt projekt som många vill hoppa av.
Men ni ska ha beröm för att ni bygger ett fint slutförvar.
 
H
blackarrow blackarrow skrev:
Tills man löst mysteriet med varför stålet som var ingjutet i betongen rostade, så tycker jag man skall stänga alla betongbroar äldre än 40 år och kontrollera att inte armeringen är rostig.
Att broar rasar och kärnkraftverk flyger i luften är tyvärr en sanning.
Var ju nyligen en bro i Italien som störtade samman.
 
H
K kest skrev:
Jag har fått uppfattningen att plåten var bytt 2016.
Har du annan info?
Kan det vara en fuskbyggare?
 
  • Haha
kest
  • Laddar…
optimum
Vi kunde göra som flera andra länder. Skita i allt och bygga fler kolkraftverk.
Då borde väl alla vara nöjda förutom jag.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
MrPrima MrPrima skrev:
Om nu Vattenfall bedömer att Ringhals 1 och 2 inte håller måttet så är det väl bättre att lite på deras omdöme än att göra det till en politisk fråga om kärnkraft eller inte.
Fast vi (jag och andra lätt konspiratoriskt lagda vetenskapskramare) litar inte på att Vattenfalls agerande är utan statlig påtryckning alternativt är till följd av uppenbart osäkra driftsvillkor på grund av nyckfulla statliga beslut.

Vattenfalls beslut 2017 att lägga ner reaktorerna nu har diskuterats tidigare i tråden. Få tror att beslutet skett om det över tid funnits rättvisa och långsiktigt förutsägbara villkor för kärnkraften.
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
H
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast vi (jag och andra lätt konspiratoriskt lagda vetenskapskramare) litar inte på att Vattenfalls agerande är utan statlig påtryckning alternativt är till följd av uppenbart osäkra driftsvillkor på grund av nyckfulla statliga beslut.

Vattenfalls beslut 2017 att lägga ner reaktorerna nu har diskuterats tidigare i tråden. Få tror att beslutet skett om det över tid funnits rättvisa och långsiktigt förutsägbara villkor för kärnkraften.
Kärnkraftverken börjar bli gamla.
Här är en bra film om rost i gamla broar som kollapsar idag.
Livsfarliga broar i SVT Play https://www.svtplay.se/video/236512...etenskapens-varld-sasong-31-livsfarliga-broar
 
H
optimum optimum skrev:
Vi kunde göra som flera andra länder. Skita i allt och bygga fler kolkraftverk.
Då borde väl alla vara nöjda förutom jag.
Vilka länder skiter i allt?
 
H Herr Kortslutning. skrev:
Kärnkraftverken börjar bli gamla.
Här är en bra film om rost i gamla broar som kollapsar idag.
Livsfarliga broar i SVT Play [länk]
Hej.
Uppenbarligen skriver du inget kränkande och ditt halva löfte om att bli bannad kommer tyvärr inte att uppfyllas :(

Hursomhelst vill jag erbjuda dig en möjlighet: om du slutar sprida lögner samt billig populism kommer jag att swisha både dig och Foliehattarnas riksförbund tresiffriga belopp!!!:strong:
 
  • Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.