Om det sitter en returavstängning på radiatorn så e det inga problem.Men för säkerhets skull,skaffa 2 radiatorproppar som du skruvar fast på ventilerna..
 
Nej, det går inte. Det kan gå om du har en avstängningsventil på returledningen. Med tanke på att det är gamla element tror jag inte att du har det. Vänta till det blir varmare ute ;).

Hoppsan det var visst någon som skrev snabbare än mig ;D. Mitt sista råd gäller fortfarande!
 
Så farligt tungt är det väl inte att tömma systemet? Det räcker att tömma så att nivån hamnar under den radiatorn som du ska ta loss, vilket gör jobbet enklare om radiatorn sitter högt. När radiatorn är borttagen så proppar man ledningarna och kan ta god tid på sig att blästra och måla. Sen blir det ju förstås lite jobb med att kuta runt och lufta radiatorer. Det jobbet går lite fortare om man ser till att värma upp systemet fort och öppna alla termostatventiler när man fyllt på nytt vatten.

Jag blev tvungen att tömma delar av mitt system när jag skulle montera bort den gamla elkassetten. Då var jag rätt nöjd att jag hade varit förutseende nog att montera kulventiler på de nedre anslutningarna till tankarna. Jag behövde bara tömma radiatorsystemet. Det är inte kul att tömma ur 1500 l dött vatten och fylla på med syrerikt, aggressivt vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.