Jag har använt ytterpanel till mycket. Bl a 3 st bord (varav ett på bilden). Men däremot har jag aldrig använt ytterpanelen som ytterpanel.
Bord tillverkat av vitmålad ytterpanel med synliga spår av användning, stående i ett rum med trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jennie G och 2 till
  • Laddar…
Nu har du ju skruv redan men annars är en bra tumregel att skruven skall vara ca dubbel så lång som materialet du vill sätta fast. Så en 45 regel skulle betyda 90mm skruv. 80mm går säkert fint, själv upplever jag att det är stor skillnad på hur mycket 80 skruv orkar dra ihop materialen jämfört med t.ex. en 100 eller 120 skruv.
Vidare tittar man på hur långt skruven är gängad. Den del som inte är gängad är ämnad för att vara i trät som skruvas fast och gängorna i den del man skruvar i. Många skruvar är då anpassade för 45 då det är vanligt tjocklek på reglar.

Sedan finns det såklart en massa undantag. Jag använde 250 skruv när jag skulle sätta 90mm stolpar, något annat hade varit för klent.
 
  • Gilla
Mjolnir och 1 till
  • Laddar…
LinusW LinusW skrev:
Nu har du ju skruv redan men annars är en bra tumregel att skruven skall vara ca dubbel så lång som materialet du vill sätta fast. Så en 45 regel skulle betyda 90mm skruv. 80mm går säkert fint, själv upplever jag att det är stor skillnad på hur mycket 80 skruv orkar dra ihop materialen jämfört med t.ex. en 100 eller 120 skruv.
Vidare tittar man på hur långt skruven är gängad. Den del som inte är gängad är ämnad för att vara i trät som skruvas fast och gängorna i den del man skruvar i. Många skruvar är då anpassade för 45 då det är vanligt tjocklek på reglar.

Sedan finns det såklart en massa undantag. Jag använde 250 skruv när jag skulle sätta 90mm stolpar, något annat hade varit för klent.
Bra tumregel ska komma ihåg det
 
För att jämföra med det jag fått lära mig så är det en spik för varje person som belastar konstruktionen och en till för att ha lite marginal. Skruv har lite bättre draghållfasthet. Sedan hade jag nog kört på skruv som går in 100 mm i ändrät... Å andra sidan gillar jag att bygga med livrem och hängslen.
 
  • Gilla
Mjolnir och 1 till
  • Laddar…
Tänkte även fråga om det funkar att måla sängen med väggfärg, vi vill nämligen använda samma färger vi målat väggarna och väggmotiven. Kommer grunda med Jotun Kvist/Spärrgrund först för att undvika kvistgenomslag (om det nu är nödvändigt när man målar med andra färger än vitt?)
 
Funkar, men väggfärg är inte lika slitstark som snickerifärg.

Man kan sätta klarlack ovanpå, men det påverkar såklart glansen
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Funkar, men väggfärg är inte lika slitstark som snickerifärg.

Man kan sätta klarlack ovanpå, men det påverkar såklart glansen
Är det nödvändigt med kvist o spärrgrund om man målar i annat än vitt?
 
M Cameltoe skrev:
Är det nödvändigt med kvist o spärrgrund om man målar i annat än vitt?
Beror väl på om man vill de skall synas eller inte med tiden.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
T
M Cameltoe skrev:
Är det nödvändigt med kvist o spärrgrund om man målar i annat än vitt?
Ja, eftersom kåda kan tränga igenom vissa färger och ge fläckar men framför allt kladdiga ytor.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
M Cameltoe skrev:
Tänkte även fråga om det funkar att måla sängen med väggfärg, vi vill nämligen använda samma färger vi målat väggarna och väggmotiven. Kommer grunda med Jotun Kvist/Spärrgrund först för att undvika kvistgenomslag (om det nu är nödvändigt när man målar med andra färger än vitt?)
Använd snickerifärg. Lite dyrare, mycket bättre.
 
Återkoppling, resultat enligt bild. Nu ska det bara finputsas, spackla slipa och måla.
 
  • Obyggd träkoja i ett sovrum med synliga verktyg, väntar på spackling, slipning och målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dan.S och 12 till
  • Laddar…
M Cameltoe skrev:
Återkoppling, resultat enligt bild. Nu ska det bara finputsas, spackla slipa och måla.
(y)
 
En fråga, tänkte grunda med någon kvist- och spärrgrund och undrar om det finns någon variant som är mer lämplig för just möbler och som är mindre "giftig och farlig"? Med tanke på att det är barnen som ska sova där. Har tidigare använd Jotun med mycket goda resultat. Läste i lite trådar om att späda ut vanligt trälim med vatten men vet inte om det skulle vara hälsosammare än annan övrig kvistlack/-spärr?
 
Jag tror din oro är lite överdriven. Du ska ändå måla över det så jag tror inte det spelar någon roll. Om nu kvistlacken är ett problem över huvud taget
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
M Cameltoe skrev:
En fråga, tänkte grunda med någon kvist- och spärrgrund och undrar om det finns någon variant som är mer lämplig för just möbler och som är mindre "giftig och farlig"? Med tanke på att det är barnen som ska sova där. Har tidigare använd Jotun med mycket goda resultat. Läste i lite trådar om att späda ut vanligt trälim med vatten men vet inte om det skulle vara hälsosammare än annan övrig kvistlack/-spärr?
Ja, våra barn badar i kemikalier, usch! Jag förstår din oro, den är helt naturlig.
Den största exponeringen blir ju från ”husets” insida, eftersom det omsluter ditt barn, så om du ska fundera på vilken färg du ska ha så är det ju där. Men då kan du ju också göra lite av en grej av det, att det ska se annorlunda ut ”inomhus”. Kanske tapetsera?

Det finns flera som säljer giftfri/ekologisk färg på nätet. Annars är standardrekommendationen för vanlig färg att vänta två veckor innan barnet exponeras för den, se https://kundo.se/org/alcro/d/giftfri-farg/

Övriga delar av sängen kommer nog inte att ställa till med några problem.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.