Fundera på att göra lådor från 13mm gips skivor. Någon som gjort detta ?
Till en 50W 12v spott vill man idag ha en burk som är Jättestor 54x23x14cm. Tänkte göra denna i gipsformat som sagt.
Tänkte limma ihop lådorna med smältlim (limpistol).
Sen även förstärka limkanterna med en plåtskena (L-skena).
Synpunkter...
 
Kontrollera djupet med de spottar du tänker köpa, en del kräver lite mer än 14cm.
 
hempularen skrev:
Kontrollera djupet med de spottar du tänker köpa, en del kräver lite mer än 14cm.
Ja jag vet men dom jag ska ha rekommenderas 14cm . Med 230V spott har man tydligen mätt upp en temp på 360grader !!!! inne i burken och det var inte direkt på lampan. Det var en 50W och med max belastning... Ringde en brandingenjör och han sa att man tar nu fram dessa burkar i värmebeständig plast och att gips var ett bra material i brandskyddspunkt.

Förresten ni som har 12V 35W downlights , räcker den belysningen till i ett badrum om man monterar 1st/kvm ? Tycer det är jäkligt svårt att veta , finns väl en tabell någonstans..... :-/
 
C
Draven skrev:
Förresten ni som har 12V 35W downlights , räcker den belysningen till i ett badrum om man monterar 1st/kvm ?
Ja, det räcker gott och väl!
 
Undrar om gips över huvudtaget är bra som värme sköld ovan en spotlights, värmen torkar ut gipsen och det ända som håller ihop lådan när gipsen torkat är pappret som håller gipsen på plats, och den är ju brännbar....

Undrar om brand ingenjören visst vad han pratade om...

Men 2lager gips har jag för mig har en brandskydd på 30-60 minuter. Men undrar om den tål hög värme under en lång tid. ska kolla upp det med gips tillverkarna.

Någon som VET vad som är rätt???

 
el richard skrev:
Undrar om gips över huvudtaget är bra som värme sköld ovan en spotlights, värmen torkar ut gipsen och det ända som håller ihop lådan när gipsen torkat är pappret som håller gipsen på plats, och den är ju brännbar....

Undrar om brand ingenjören visst vad han pratade om...

Men 2lager gips har jag för mig har en brandskydd på 30-60 minuter. Men undrar om den tål hög värme under en lång tid. ska kolla upp det med gips tillverkarna.

Någon som VET vad som är rätt???
Innehavare
. Knauf Danogips GmbH, 296 80 Åhus. Tel. 044-28 95 00, fax. 044-28 95 90.
Produkt
. Danogips vägg DB 15 - R 60, bärande, trästomme.
Väggen är på båda sidor om regelstommen beklädd med 2 lag gipsskivor typ DB 15.
.
Avsedd
användning

Tillhörande handlingar
. Bärande vägg inomhus.


Ritning nr 2390:110, rev. A, daterad 99-12-01.
Monteringsanvisningar, ritning nr 2390:111, rev. A, daterad 99-12-01.
Brandteknisk klass

. Produkten är granskad med avseende på brandteknisk klass, bärande funktion, tvåsidigt brandbelastad enligt Boverkets Byggregler (BBR), avsnitt 5:221 och 5:8.
Produkten bedöms uppfylla fordringarna för brandteknisk klass R 60.

 
el richard skrev:
Undrar om gips över huvudtaget är bra som värme sköld ovan en spotlights, värmen torkar ut gipsen och det ända som håller ihop lådan när gipsen torkat är pappret som håller gipsen på plats, och den är ju brännbar....

Undrar om brand ingenjören visst vad han pratade om...

Men 2lager gips har jag för mig har en brandskydd på 30-60 minuter. Men undrar om den tål hög värme under en lång tid. ska kolla upp det med gips tillverkarna.

Någon som VET vad som är rätt???
Jo visst ska det vara dubbelgips+avstånd bakom exempelvis en braskamin. Han sa inte att min lösning var godkänd. Men frågan är om dom andra infällnadsburkarna som finns på marknaden är så mycket bättre.


Någon annan som gjort lådor i gips, jag har inte tänkt göra dom i dubbelgips. Kanske bäst att köpa riktiga i så fall...

 
cpalm skrev:
[quote author=Draven link=1148143302/0#3 date=1148197651]Förresten ni som har 12V 35W downlights , räcker den belysningen till i ett badrum om man monterar 1st/kvm ?
Ja, det räcker gott och väl![/quote]

Tackar.
 
Skall börja med att säga att jag tycker man bör använda "riktiga" burkar. Om du ex. väljer Lumiance burkar och downlights så får du burkar som är provade med en bestämd downlight. Och någon som tar ansvar för kombinationen.

Om man nu skall göra själv, så TROR jag (med betoning på tror) att enkelgips funkar så länge man håller de avstånd som tillverkaren specar. För det avståndet är ju till brännbart material, så i princip borde man kunna göra burkarna av trä också.

I Norge finns det burkar gjorda av wellpapp (inget skämt). Burkens uppgift är ju att hålla undan isolering och annat som inte skulle tåla den höga temperaturen nära lampan.

EDIT: anledningen till att jag tycker man skall köra med "riktiga" prylar, är att om jag skall hempula med el så bör det vara helt rätt. En elektriker skulle troligen aldrig komma på tanken att göra burkarna i gips, och skulle ev. vägra koppla in spottarna i det läget.
 
Från Deltalight (www.deltalight.com) finns det "burkar" av gips färdiga. Dessa är till för att spacklas in i under taket, dvs du får en öppen burk, som man sedan monterar armaturerna i, så det är säkert inte fel att använda gips. Gips är ett väldigt värmetåligt och formsäkert material, det är känsligt för fukt men det är ju inte aktuellt i detta läget.
 
Man skulle ju kunna ersätta gipset med minerit.

Jag pratade med min elektriker i helgen om såna här lådor och enligt honom har det kommit en del nya rön och idéer som har gjort att burkarna tenderar att bli större.

Han var mycket tveksam till installera något som inte är godkänt av tillverkaren, OM det händer något har man väldigt svårt att få rätt mot försäkringsbolaget.

 
Vi rekommenderar max 50 grader kontinuerligt


detta svar fick jag av gipstillverkaren, knauf.

det är betydligt varmare än 50 C...

 
jag har nu beställt 50 burkar i plast godkända för 12v 35W inkl trafon. :)
Känns väl bättre nu... dom slantarna som jag skulle spara motsvarar ju inte ett nedbrunnit hus.
Tack för era synpunkter.
 
draven-vart köpte du dem?
 
Köpte en plastburk idag för downlights på Jula, för 39kr,  200x200 och höjd 150, ska testas !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.