Hej,

Jag har nyligen flyttat in i en bostadsrätt. Det är ett tidigare hyreshus som är totalrenoverat och sen har samtliga lägenheter sålts som bostadsrätter. Men det är stambytt och nya fönster och ja, allt är helt nytt.
Till min fråga, det är Oerhört lyhört. Jag hör i princip allt som sägs från lägenheterna undertill genom ventilerna. Hade jag kunnat deras språk hade jag kunnat citera deras samtal. I fredags var det några som skrik-skrattade till o från fram till efter halv två på natten.

Imorse vaknade jag av någon som lyssnade på yellow submarine och sedan två andra låtar där jag kunde höra hela texten utan vidare. (Jag trodde först det var katterna som råkat sätta igång tvn eller något).
Kan man reklamera detta till entrepenören? Kan det räknas som dolda fel? Vem kontaktar man gällande sånthär? Förvaltaren?

Har ingen aning om vad jag ska ta mig till men vantrivs i min lägenhet pga alla ljud. Har tidigare bott i ett jättehyreshus där man också hörde från grannar så jag skulle inte se mig som ljudkänslig, men detta är extremt. En kompis som hälsade på hos mig frågade om jag hade folk i vardagsrummet, fastän jag var själv hemma.

Tack på förhand,
 
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
UffePlåtis och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
tottoiz tottoiz skrev:
Vem kontaktar man gällande sånthär?
Styrelsen är väl bra för det lär ju inte vara bara du som upplever samma sak. Det brukar vara en årsstämma för föreningen under våren och det är ju också ett bra tillfälle att höra hur andra har det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Styrelsen är väl bra för det lär ju inte vara bara du som upplever samma sak. Det brukar vara en årsstämma för föreningen under våren och det är ju också ett bra tillfälle att höra hur andra har det.
Ja jag träffade en kvinna i hissen häromdagen som sa att hon upplevde det precis likadant, så det finns kanske än fler än vi två.
Vår styrelse är inte riktigt satt ännu eftersom det är en helt nybildad förening, så de som sitter i styrelsen är tillfälliga som inte bor i huset, men de kanske kan vägleda ändå. Tack för ditt svar!
 
  • Gilla
FreMel
  • Laddar…
BirgitS
Om du hör grannarna prata så är det nog så att de hör dig prata också så ni är nog fler än två.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
MichaelTh och 4 till
  • Laddar…
A
Vet inte om detta verkligen räknas som nyproduktion? Renoverat och stambytt ja, men kanske inte nyproduktion. Nyproducerade hus i dag har som krav att de måste uppnå ljudklass C. För att kunna göra det byggs väggar, bjälklag, golv och ventiler på ett särskilt sätt. Omöjligt att byta väggar och bjälklag i redan existerande fastighet?

Med det sagt verkar det ju som det är något generalknas hos dig. Min erfarenhet säger mig dock att du kommer bli tvungen att flytta eller stå ut. Har nog aldrig hört talas om att man lyckats åtgärda lyhördhet. Det måste byggas bort i grundkonstruktionen gissar jag.

Finns verkligen inget värre än lyhördhet. Bodde i en lägenhet där jag aldrig hörde grannarna på 10 år. Inte ett knyst. Flyttade till en lyhörd lägenhet vilket var en mardröm. Har nu hamnat i en ok lägenhet, men inte som min första :/
 
  • Gilla
jwindling och 3 till
  • Laddar…
danniee skrev:
Vet inte om detta verkligen räknas som nyproduktion? Renoverat och stambytt ja, men kanske inte nyproduktion. Nyproducerade hus i dag har som krav att de måste uppnå ljudklass C. För att kunna göra det byggs väggar, bjälklag, golv och ventiler på ett särskilt sätt. Omöjligt att byta väggar och bjälklag i redan existerande fastighet?

Med det sagt verkar det ju som det är något generalknas hos dig. Min erfarenhet säger mig dock att du kommer bli tvungen att flytta eller stå ut. Har nog aldrig hört talas om att man lyckats åtgärda lyhördhet. Det måste byggas bort i grundkonstruktionen gissar jag.

Finns verkligen inget värre än lyhördhet. Bodde i en lägenhet där jag aldrig hörde grannarna på 10 år. Inte ett knyst. Flyttade till en lyhörd lägenhet vilket var en mardröm. Har nu hamnat i en ok lägenhet, men inte som min första :/

Nä jag förstår vad du menar. Nyproduktion är vad de kallades när lägenheterna såldes men det är ju helt klart sanning med modifikation. Stommen är ju densamma som jag förstått det men med vissa förändringar. Bl.a. är det något med taket i badrummet som är sänkt och jag har för mig att det berodde på något med ventilation men jag är inte säker.
Det är iaf ett av de största byggföretagen som stått för själva renoveringen (vilket jag såg som en trygghet) men de kan kanske inte trolla för det. Kan det inte finnas ventiler som är mer ljuddämpande? Du verkar vara insatt :)
När görs en ljudklassbedömning?

Nä alltså det är hemskt! Jag har trott att jag inte är så ljudkänslig men detta är över alla gränser! Det är oerhört stressande även om det inte är ”våldsamma” ljud, men att aldrig veta när det kommer eller vad det är gör mig smått tokig. Jag bor dessutom själv så i mitt hem är det tyst för det mesta, vilket gör alla ljud ännu tydligare såklart. För tillfället vill jag knappt köra hem för jag vet inte vad jag ska behöva uppleva. Men det är som du säger, man får härda ut o sen ta sig vidare..
tack för ditt svar (och för bekräftelsen om att det Är jobbigt med ljud! :) )


BirgitS BirgitS skrev:
Om du hör grannarna prata så är det nog så att de hör dig prata också så ni är nog fler än två.
Ja det har du ju rätt i :) jag hoppas det är fler som säger något om det.
 
A
Nja, jag är inte jätteinsatt i det tekniska men då jag befunnit mig i samma sits har jag läst på så mycket jag kan för att slippa åka på samma nitlott igen. Jag vet verkligen exakt vad du menar med hur jobbigt det kan vara med ljud från grannar i lyhörda hus. Bodde tidigare i en lägenhet där jag inte hörde ett pip från grannarna under de 10 år jag bodde där. Tystheten var något jag kom att ta för givet. Flyttade sedan till ett annat boende då vi behövde större och det var en ren katastrof!

Man hörde vanlig samtalston, extrema stegljud från barn och basfrekvenser från musikanläggningar. Det var rena mardrömmen och orsakade stor påfrestning och stress. Precis som du kände jag att man inte vill vara hemma. Istället för att försöka hitta lösningar bestämde vi oss för att flytta så snabbt som möjligt. Livet är för kort för att "vänta" eller för att bara trivas "sådär".

Efter det var man ju lite traumatiserad och lyhördhet har blivit mer eller mindre en nojja. Jag finner mig själv numera nästan lyssna efter ljud och reagerar direkt om jag hör basfrekvenser. Usch.

Från och med nu är det enbart nyproduktion som gäller för mig. Jag har till och med valt att undvika sådana byggen som du har, dvs gamla hus som renoverats och säljs som "nyproduktion". Visst, inte ens riktiga nyproduktioner ger några garantier, det handlar mycket om vad man har för grannar också, men det minimerar helt klart risken för ljudstörningar jämfört med äldre hus.

Vi kommer snart att flytta till ett hus uppfört av JM 2013. De försöker alltid hålla ljudklass B mellan grannar, men C där det av olika skäl inte går. När jag tittade på lägenheten knackade jag i väggar för att försäkra mig om att det var betong emellan (vissa kan bygga med gips mellan grannar!) och att golven hade bra dämpning. Dessa golv hörs det knappt att man går på så det är ett gott tecken. Jag frågade även så många grannar jag kunde innan vi slog till. Plingade på de över och haffade folk vid porten. Jag kanske upplevdes som konstigt, men bryr mig faktiskt inte. Det är ju av yttersta prioritet att jag hittar något som inte är lyhört.

Så, det bästa råd jag kan ge dig är att flytta tyvärr :(

P.s: av nyfikenhet vilket byggbolag står för ditt bygge om man får fråga?
 
  • Gilla
Tistelart och 2 till
  • Laddar…
A
Kan tillägga att jag tillfälligt i väntan på flytt till min br bor i en hyresrätt i en fastighet byggt 2009 av Stena Fastigheter. Det är verkligen skräp. De har byggt billigast möjligt. Har svårt att tro att detta uppnår ljudklass C. Golven är usla, saknar dämpning helt så varenda steg får möblerna att skaka. Du kan tänka dig hur det låter när grannens barn lever rövare. Lägenhetsskiljande väggar är dessutom av gips så det andas ju inte direkt kvalitet heller. Vidare hör man vattenrör slå och vatten spolas. Fattar inte hur de kan bygga så värdelöst. Det är rena skämtet.
 
  • Arg
civilingenjören
  • Laddar…
Sök på Edsgatans Gård så hittar du en betydligt värre situation än bara lyhört. i korthet: Ja, det är fel. Dolt fel är det kanske inte, och det är inget man pratar om när det gäller bostadsrätter, men det går att kräva åtgärder. Är det bara ventilatinoen som är orsaken så bör det inte vara allt för svårt.
 
A
Anna_H Anna_H skrev:
Sök på Edsgatans Gård så hittar du en betydligt värre situation än bara lyhört. i korthet: Ja, det är fel. Dolt fel är det kanske inte, och det är inget man pratar om när det gäller bostadsrätter, men det går att kräva åtgärder. Är det bara ventilatinoen som är orsaken så bör det inte vara allt för svårt.
Ja, har han tur så är det bara genom ventilationen ljudet "läcker" och att det ev går att åtgärda, men generellt när man googlar verkar det som att man är "shit out of luck" så att säga om ett hus är lyhört. Det gäller att få det rätt från början när det byggs.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Folkhälsomyndighetens allmänna råd om buller inomhus gäller alltid, oavsett hur och när huset byggdes och vilka byggregler som gälld då. Bara att felanmäla och hänvisa till det allmänna rådet.
 
tottoiz tottoiz skrev:
Hej,

Jag har nyligen flyttat in i en bostadsrätt. Det är ett tidigare hyreshus som är totalrenoverat och sen har samtliga lägenheter sålts som bostadsrätter. Men det är stambytt och nya fönster och ja, allt är helt nytt.
Till min fråga, det är Oerhört lyhört. Jag hör i princip allt som sägs från lägenheterna undertill genom ventilerna. Hade jag kunnat deras språk hade jag kunnat citera deras samtal. I fredags var det några som skrik-skrattade till o från fram till efter halv två på natten.

Imorse vaknade jag av någon som lyssnade på yellow submarine och sedan två andra låtar där jag kunde höra hela texten utan vidare. (Jag trodde först det var katterna som råkat sätta igång tvn eller något).
Kan man reklamera detta till entrepenören? Kan det räknas som dolda fel? Vem kontaktar man gällande sånthär? Förvaltaren?

Har ingen aning om vad jag ska ta mig till men vantrivs i min lägenhet pga alla ljud. Har tidigare bott i ett jättehyreshus där man också hörde från grannar så jag skulle inte se mig som ljudkänslig, men detta är extremt. En kompis som hälsade på hos mig frågade om jag hade folk i vardagsrummet, fastän jag var själv hemma.

Tack på förhand,
Att en fastighet är stambytt och har nya/renoverade fönster påverkar med största sannolikhet inte hur mycket ljud som kommer från grannarna. Möjligtvis att ljudnivån utifrån kan bli lägre.
Det rör sig sannolikt inte heller om ett dolt fel eftersom det är själva byggnadskonstruktionen från grunden som har dessa egenskaper. Dvs egenskaperna sitter i fasaden och du har kännedom om detta vid köpet. Hur som helst är det en tråkig sits du har hamnat i, men mitt råd är nog att du får flytta eller stå ut med oväsendet/ljudet.
Dock ska du inte acceptera störande ljud efter omkring kl 22:00 på kvällen tex hög musik mm. Skriv till styrelsen om detta inträffar. Ljud från bebis och småbarn får du dock acceptera.
Lycka till
Förresten när är fastigheten byggd?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
danniee skrev:
Kan tillägga att jag tillfälligt i väntan på flytt till min br bor i en hyresrätt i en fastighet byggt 2009 av Stena Fastigheter. Det är verkligen skräp. De har byggt billigast möjligt. Har svårt att tro att detta uppnår ljudklass C. Golven är usla, saknar dämpning helt så varenda steg får möblerna att skaka. Du kan tänka dig hur det låter när grannens barn lever rövare. Lägenhetsskiljande väggar är dessutom av gips så det andas ju inte direkt kvalitet heller. Vidare hör man vattenrör slå och vatten spolas. Fattar inte hur de kan bygga så värdelöst. Det är rena skämtet.
Billigt behöver faktiskt inte betyda att det är lyhört. Jag bodde i ett hus som jag hörde var det billigaste bygget i landet det året (byggt 2003-2004) och det var otroligt tyst. Var på fest hos grannen en trappa upp där det var fullt ös, gick ner till mig för att hämta något och förvånades över att det inte hördes något alls från festen rakt över huvudet på mig.

Har helt annan erfarenhet från hus byggda under miljonprogramsåren. Fruktansvärda ljud från framförallt trapphusen där det gick att höra allt.

Nu bor jag med 100 meter till närmsta granne och det enda jag hör är fågelkvitter från utsidan. Det är skönt. :)
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
Har ingen hjälp att ge annat än att prata med styrelsen. Hur länge har alla bott i huset?
Fy farao, jag lider verkligen med dig. Hade tyvärr övervägt att sälja pronto.
 
Redigerat:
Jag är ljudkänslig och bor i ett hyfsat lyhört hus. Tack och lov har jag haft väldig tur med hänsynsfulla grannar! Som andra har sagt har du två möjligheter: flytta eller försöka åtgärda/förbättra situationen.
Prata med grannarna, så många som möjligt. Knacka dörr om du orkar. Då vet du om fler blir störda, de som inte har lagt märke till problemet blir uppmärksammade och kanske tänker mer på att hålla nere ljudnivån. Är det någon som regelbundet väsnas efter kl 22 - prata med den. Skriv upp alla störningar med klockslag och datum. Prata med styrelsen. Försök att hålla samtalen som ”har du också märkt det här problemet? Kan vi göra nånting tillsammans?” Istället för ”du stör. Det får du inte göra.” Ni äger huset tillsammans...
Det finns som sagt riktlinjer för hur mycket det får låta mellan lägenheter. Läs på så mycket du orkar. Det finns företag som utför mätningar om sådant. Fastighetsägaren dvs brf är ansvarig så det är styrelsen som får undersöka och ta fram ev åtgärdsplan.
Vill inte styrelsen göra nåt får du troligtvis antingen se till att bli invald och driva frågan den vägen, stå ut eller flytta.
 
  • Gilla
Citrona och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.