Jag har många intressen och så är jag med i flera forum. Jag har "vänner" som alltid är inne på forum och på faceboksidor och läser vad folk skriver. Det mystiska är att dessa personer klagar på folk som skriver för mycket. Eftersom jag har många aktiviteter vill man dela med sig av sina kunskaper och så vill man ha goda råd. Dessvärre finns det knäppgökar som inte kan låta bli att svara på ett spydigt sätt. Har även insett att det finns folk som åtagit sig jobbet att hålla ordning på forumets skribenter som gillar att slå folk på fingrarna med pekpinnen om han eller hon inte till 100 % hållit sig till trådämnet.
Själv har jag hoppat av flera forum eftersom jag tröttnat på folk som inte kan avhålla sig från att komma med spydigheter. Har också lagt märke till att flera aktiva forum självdött med tiden.
Någon som har samma erfarenhet som mej och slutat logga in på forum eller bara slutat skriva.
På Svenska järnvägsklubbens forum blev de lite skriverier om resor och Corona viruset. Inte direkt järnvägsrelaterat vilket resulterade i att vissa inlägg raderades och en skarp varning utdelades till forumets läsare.

Moderator / Sekr SJKimage.php

Sv: Corona - Påverkan i stort och smått.
Nu är jag jättetråkig, men det är nog önskvärt att även denna tråd fortsättningsvis innehåller inlägg som har någon spåranknytning. För den som bara vill förlora sig i frågor om hur man sköter personlig hygien, immunologiska diskussioner, användning av antibiotika i samhället med flera i sig kanske intressanta frågor, så finns det andra fora som passar bättre, här diskuteras saker med språtrafikanknytning.

Frågor på det?

M J / mod
 
Nej jag har inte tröttnar.
Deltar i olika forum mer eller mindre.
Ibland är man aktiv på att skriva i trådar, ibland startar man och ibland läser man bara.
För hårt styrda forum har en tendens att dö till slut.
Det bör alltid finnas en form av "övrig" kategori.
 
Tyvärr har aktiviteten på en del forum gått ner mycket pga Facebook.
 
A
Du har rätt i mycket men försök att inte ta så allvarligt på saker som skrivs på forum,folk skriver ofta av rastlöshet,leda,en önskan att provocera mm.Ingen nödvändighet att bemöta allt,låt det passera i flödet bara,chilla:) andas djupt!
 
  • Gilla
Okarlsson och 1 till
  • Laddar…
Facebook är nog som sagt största anledningen till att många forum tappat aktivitet.
 
Jag har svårt att förstå trenden, då forum är så mycket bättr eän facebooks sunkiga, urdåliga skräpinterface där diskussioner och sånt slumpvis försvinner och inte hittas igen. Jag är inte alls på FB förutom messenger för att prata med sambon.
 
Mikael_L
Jag vägrar (egentligen "vågar inte") gå med i något mer, som kan sno min tid bakom datorskärmen.
BH tar redan för mycket.
Så jag är en sån där som inte återfinns någon annanstans.
Facebook, twitter, insta, snap och allt vad det nu heter (det dyker väl upp något nytt varje månad?) lämnar jag lättsamt åt sidan.
Jag är reggad på något enstaka annat forum, var lite mer aktiv på ett par audio-forum förut, nu i princip inget, jag har reggat mig på värmepumpsforum, för att ställa någon enstaka fråga, klarar inte att bidra där då jag kan så mycket mindre än alla andra. Men läser ju där ibland i relaterade frågor.
Fluxio har jag också reggat mig på, men med väldigt låg aktivitet.
Jag har faktiskt en användare på flashback också, men tyvärr är majoriteten där människor med sååå sunkiga åsikter, att man ledsnar.


Byggahus tycker jag har lyckats bra med att hålla en för mig lagom nivå på hur mycket "vi" får fransa ut, och att vi håller en relativt god ton överlag osv.
Och så är det så kunskapsintensivt, förutom allt byggrelaterat så kan man lära sig lite om suturer och sårkanter eller hur man bygger en skidlift eller får diskutera om äldre bilförare ska behöva läkarkontroller.

Så mitt svar är, jag är försiktig med att infoga fler forum/sociala medier till mitt liv, jag ledsnar och trappar av i viss mån, men byggahus har klarat av att hålla mig kvar.
 
  • Gilla
Plutus och 3 till
  • Laddar…
Jag har haft några andra till och från. Instagram och Facebook har jag tagit bort appen från för att minska användningen lite så loggar in via webläsaren. Byggahus är den enda jag håller kvar vid, även om det vore bra att minska tiden här också
 
Har insett att viss tid som jag tidigare lade på tv-tittande nu läggs på några forum.
Det som stimulerar är att kunna hjälpa andra.
 
  • Gilla
Plutus och 2 till
  • Laddar…
galento
DennisCA DennisCA skrev:
Jag har svårt att förstå trenden, då forum är så mycket bättr eän facebooks sunkiga, urdåliga skräpinterface där diskussioner och sånt slumpvis försvinner och inte hittas igen. Jag är inte alls på FB förutom messenger för att prata med sambon.
Har inte FB,instagram och allt vad det heter,är urkass på detta.
Men är medlem på en hel del motorrelaterade forum här i Sverige och
US. Men användandet går väl lite i perioder och är man ute och grejar
med nåt ute på gården är det väldigt skönt att mobilen ligger i huset.

Har sett hur beroende en del är med FB och andra sociala medier och
det vore bra om man kunde undvika detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.