Hej,
Ska införskaffa mig en slagskruvdragare inför husbygge men undrar lite över batteristorlek och vikt. Hur mycket jobbigare är det att bära runt på 4ah batt jmf med 2ah batterier? 4ah räcker såklart längre men samtidigt varvar man ju 2 batterier och laddar det andra som inte används. Bör man investera i 4ah batterier eller räcker det med 2ah?
Kolborstfri dragare eller dragare med kolborstar?
Övriga elverktyg kommer vara nätanslutna via byggström så ser inget skäl till att köpa 4ah/5ah för att driva exvis cirkelsågar osv.
Tips på bra slagskruvdragare?
Något annat verktyg som ni anser behöva vara batteridrivet istället för nätdrivet?
Funderar på detta combokit från Dewalt, är det tillräckligt för ett husbygge?

https://www.proffsmagasinet.se/mask...4cfnh3jSXVWw7C94XBZK9FqxYeElUBSAaAnjZEALw_wcB
 
En batteridriven cirkelsåg är inget att fnysa åt. Men om du har beslutat att ha fler batteridriva byggverktyg kommer följdfrågan: Men trädgårdsverktyg?

2Ah räcker för Slagskruvdragaren, ett liknande kit från Bahaus men den 4ah går på en 500kr till. Ska du ha trädgårdaverktyg är det dito från Makita som nog är mest förtjänstfull.
 
Cheesen
Jag måste bara tipsa om att när du nu tänker bygga ett helt hus så borde du fundera på två maskiner. En 18v till stomme och dom stora jobben samt en 12v till allt finlir.
Även med ett litet 2ah batteri så är 18v väldigt klumpig när du ska in med kök, badrum och liknande. Där är en 12v att föredra. När jag skruvade takplåt senast så följde 18v upp på taket men blev aldrig använd. 12v räcker till det mesta och den maskinen är så mycket smidigare och lättare.

Sen angående kombokit, ångrar inte en sekund att jag köpte batteridriven cirkelsåg, sticksåg, tigersåg, fein ,m.m. framför allt när vi byggde hus var det skönt att bara behöva ström till byggsågen. Nästan alla handverktyg utom gipsmaskinen och väggslipen som jag hyrde var utan sladd.
Saknade verkligen friheten när stomspikarn och dyckertpickan kom fram.

Sen är verktyg för 15000:- en liten summa i sammanhanget om du bygger hus.
 
Köp inte combokit som det där. Det blir bara att den ena skruvdragaren lämnar liggande i en låda. Köp slagskruvdragaren skilt istället och satsa mellanskillnaden på ordentliga batterier. Du kommer definitivt inte att ångra att du köper 4Ah istället för 2Ah.
 
A
Kolborstfria maskiner är def bättre,förstår inte heller varför man ska ha sladd idag,om man inte kör väldigt mycket finns det ingen anledning,köp gärna ett stort kit från början om möjligt,blir billigare,extra batterier behövs alltid:) imho!
 
F Finndjävel skrev:
Köp inte combokit som det där. Det blir bara att den ena skruvdragaren lämnar liggande i en låda. Köp slagskruvdragaren skilt istället och satsa mellanskillnaden på ordentliga batterier. Du kommer definitivt inte att ångra att du köper 4Ah istället för 2Ah.

Tvärtom väldigt skönt att kunna ha en med borr och en med bits.
 
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
davveno1 davveno1 skrev:
Tvärtom väldigt skönt att kunna ha en med borr och en med bits.
Otroligt bortkastade pengar i 99% av situationerna och nått som kvalificerar sig till lyxfällan snarare.
 
Tid är pengar, hade inte velat vara utan då jag byggde altan förra sommaren.
 
F Finndjävel skrev:
Otroligt bortkastade pengar i 99% av situationerna och nått som kvalificerar sig till lyxfällan snarare.
Inte om man jobbar det minsta över träslöjds nivå i skolan.
Det ena är en skruvdragare det andra en borrmaskin.
Är det bortkastade pengar i 99% av fallen köp skruvmejslar och en gammal borrsväng och låt oss andra köpa vad vi vill
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Inte om man jobbar det minsta över träslöjds nivå i skolan.
Det ena är en skruvdragare det andra en borrmaskin.
Är det bortkastade pengar i 99% av fallen köp skruvmejslar och en gammal borrsväng och låt oss andra köpa vad vi vill
Var och en med sitt, men jag har nog fått uppfattningen att just prylnördarna som tror dom behöver varenda maskin hör till kategorin som kanske inte använder dom så mycket utan mest har dom att titta på.
Ts frågar råd på forumet om ett inköp, jag gav min åsikt. Du behöver inte bli dryg för det.
 
F Finndjävel skrev:
Var och en med sitt, men jag har nog fått uppfattningen att just prylnördarna som tror dom behöver varenda maskin hör till kategorin som kanske inte använder dom så mycket utan mest har dom att titta på.
Ts frågar råd på forumet om ett inköp, jag gav min åsikt. Du behöver inte bli dryg för det.
Ursäkta då men jag tyckte detsamma när vissa vill ha ett kombo kitt och du uttalar dig med att det är onödigt i 99% av fallen.
Alla som borrar och skruvar mycket älskar sina kitt och detsamma gör jag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.