Herr A och fröken B träffas och fattar tycke för varandra. Herr A är skuldsatt och har 100.000 i krav hos kronofogden.

A och B gifter sig med varandra.

Efter några år avlider A i en olycka.

Blir B betalningsskyldig för As tidigare skulder?
 
Det borde väl tas ur dödsboet, innan B får ut arvet, eller?
 
Precis, i Sverige ärver vi inte skulder. Om det inte finns tillräckligt med tillgångar när hela dödsboet är avyttrat tar det helt enkelt slut där och fordringsägaren får inte mer pengar.
 
Men om B har tillgångar som hamnar i dödsboet då ?
 
Jag förstår nog inte hur du menar. Dödsboet är den dödes saker och tillgångar. Inte den levandes.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Men om B har tillgångar som hamnar i dödsboet då ?
Tror att jag kom på hur du menar.
Om A och B inte har något äktenskapsförord äger de ju förmodligen hälften var av sina totala tillgångar. Finns fler undantag.

Och om då B, som lever h,ade mer pengar med in i äktenskapet än A så kan man ju iofs säga att B får betala för As skulder.

När en make dör görs en bodelning och därefter fördelas arvet.
Är det så du menar?

Om vi säger att B har pengar och A inte skulle ju Bs tillgångar med fördel varit skyddade som enskild egendom. Men det måste man ju göra i förväg. Det går inte att göra i efterhand. Om B ärvt sina pengar som enskild egendom, är de ju också skyddade.
 
Ja, så tänkte jag men är osäker på vad juridiken säger om det.
 
Om vi antar att det inte finns något äktenskapsförord, eller annan form av enskild egendom. Då görs det först en bodelning efter dödsfallet. Alla tillgångar slås ihop, och dödsboet tilldelas hälften, den efterlevande får hälften. Dödsboet får då betala sina skulder om det går. Ev. överblivna tillgångar ärvs av arvingarna. Finns det inga barn sedan tidigare så ärver den kvarlevande sin make.
 
Precis, så på det viset skulle man ju kunna se det som att den efterlevande får betala om den personen hade större tillgångar med sig in i boet.

Men egentligen är det ju så att utan äktenskapsförord eller annan enskild egenendom är alla tillgångar gemensamma i äktenskap och man är solidariskt betalningsskyldiga för varandra, när man lever. Dvs om A blir arbetslös och har skulder måste B som har inkomst betala As utgifter. Men det gäller alltså under äktenskapet. När en av makarna dör upphör äktenskapet och boet delas.
 
OK, några klargöranden.

As skulder är betydligt större än Bs tillgångar. Siffran 100.000 var bara tagen ur luften, rätta siffran rör sig nog om en miljon om inte mer, alltså inget man bara hostar fram på befallning.

B hade vid giftermålets ingång en fastighet samt fordon. Dessa var dock belånade till närapå det fulla värdet. B äger fortfarande dessa till 100% själv.

Något äktenskapsförord finns inte.
 
Alla tillgångar och skulder för både A och B läggs ihop, och delas på två, vilket blir tufft för den som har tillgångar. Men det finns en jämkningsregel som säger att den enas skulder inte ska "ta" den andras halva. Är dock inte helt säker på om denna skyddar B fullt ut. I alla händelser tycker jag att B ska använda äktenskapsbalken 12:2 här, och avstå från A:s tillgångar/skulder. Regeln brukar ju användas för att skydda sig mot den avlidnes särkullbarn, men går väl lika bra för att skydda sig mot den avlidnes skulder.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Jag skrev nog lite fel i förra inlägget. Skulderna räknas av innan man slår samman de gemensamma tillgångarna.

Så om vi ponerar att A äger en fastighet med marknadsvärde 2,5 milj. belånad till 2 milj. En bil värderad till 100 000, belånad till 100 000.

B äger ingenting, men har en skuld på 1 milj.

Vid bodelningen sätts B (dödsboet) till 0 i tillgångar. A får bidra med 500 000 till det gemensamma giftorättsgodset, som delas 50/50. Dödsboet får då 250 000, som fordringsägarna kan mäta ut.

Nu skrev du att fastigheten är belånad till 100%, om det stämmer så blir det inga pengar till dödsboet från villan, men det finns väl kanske även något litet kontant kapital och andra besparingar. Även privat pensionssparande räknas som giftorättsgods.

Det är också väldigt ovanligt med att en fastighet är belånad till 100% av nuvarande marknadsvärde. Så högt får man inte låna idag, och om den är köpt på den tiden när man fick låna 100% så lär det ha blivit en värdeökning till nu.

Om vi antar att frågan är hyptetisk, och att B lever idag, så kan man göra en bodelning under äktenskapet, och på så sätt göra egendomen enskild. kan vara värt att ta upp med en familjejurist.
 
Tack för ditt svar Hempularen. Jag tror du har blandat om A och B vilket gör det lite förvirrande för mig men det du säger låter vettigt.

Ang fastighetens värde så har den förfallit sedan sin "storhetstid" och är därför belånad till ca 100%.
 
Mikael_L
Det finns tre tillfällen då jag tycker att man verkligen ska skriva äktenskapsförord i samband med att man gifter sig. Och råkade man nu gifta sig av en slump i Las Vegas får man ta tag i det och skriva en bodelning i äktenskapet istället, men gör det så fort som möjligt, inget att vänta på.

Och de tre tillfällena är:
Ena parten har väsentligt större tillgångar än den andra
Ena parten har väsentliga skulder
Ena eller båda parterna har tillgångar med speciella (affektions)värden, ofta släktgårdar och annat sånt, egendom som man önskar inte ska förflackas hur som helst.

Och äktenskapsförordet låter kanske tråkigt, osexigt, ej kärlek. Men faktum är att det egentligen är bra för båda parter.
När väl förordet finns där i botten, kan man nämligen ändå leva sina liv tillsammans på vilket sätt som helst, förordet finns bara där för att sätta upp reglerna som gäller ifall det går åt pipsvängen.

Själv skulle jag inte tveka en sekund att skriva ett äktenskapsförord ifall jag gifte mig med en donna med mer tillgångar än mig, jag skulle t.o.m propsa på det.

Så om A inte har dött än, tycker jag att paret ska upprätta ett förord bums.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Bra svar! Nu har jag lärt mig mer, tex att det inte är så smart att gifta sig utan att ha koll på lagen!
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.