R
Jag har två pallar i serien Confetti (oljad ek) från Stalands (Svenska hem). Sammanlagt har nu 5 av 8 ben spruckit på exakt samma sätt

Skadade pallben i ek med spruckna områden kring islagsmuttrar och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprucket pallben i ek med islagsmuttrar och skruvar, reparation av möbel ses.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pallarna är 2 år gamla. Ett par av benen har jag fått utbytta men eftersom garantin gått ut så vägrar de numera göra något åt saken (Jag har lagat dem själv istället genom att borra ett håll mellan muttrarna, dra i en träplugg och limma. Däremot hoppas jag att andra med samma pallar och problem kan hitta den här tråden via Google). Jag använder dessa pallar för att plocka saker från höga hyllor etc så typiskt så använder jag dem kanske (högst!) 5 minuter i veckan eller något sådant.

Problemet verkar vara att islagsmuttrarna bara går halvvägs genom benet så istället för att dra ihop träet (som hade varit fallet om muttrarna suttit på motsatt sida från där man drar in skruvarna) så splittrar de träet i fiberriktningen - materialets svagaste riktning!

Är inte detta felkonstruerat??

https://www.stalands.se/stolar/kokspallar/svenska-hem-pall-confetti

Tillverkas av Rowico nere i Halmstad

https://rowico.com/sv-SE/rowico/mobler/stolar/pallar/confetti-pall-103649/

(Båda sidorna finns arkiverade i Wayback machine om de skulle försvinna/flyttas.)

Både Stalands och Rowico påstår att de inte haft ovanligt många reklamationer av den här pallen pga det här problemet. Jag är rätt säker på att de ljuger!

Det är ju ingen billig pall direkt och den görs i ek som väl bör vara rätt robust.
 
En så klen/låg sarg och lutande ben som inte är limmade är ju att be om problem.
Protte
 
Reklamationsrätten är 3 år oavsett deras egna garanti. Anmäl till ARN.
 
  • Gilla
fredson
  • Laddar…
Den pallen är inte gjord för att stå på, dess konstruktion är för klen. Och den ek som används vid tillverkning är ej heller av bästa kvalitet,
tror eller är rätt säker på att den tillverkas i Asien (vill minnas att Rowico inte har egen fabrik utan importerar sina produkter).
Det bästa du kan göra är att limma ihop pallen ,ställ den i hallen och använd den bara att sitta på när du tar på eller av dig skorna.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Vill gärna veta mer om helheten. Sitter det sargbeslag (trä)skruvade i sargen och sen skruvar in diagonalt i gänginsatserna i benen? Vad är dom konstiga sakerna som det sitter skruvar i på dina bilder?

Om man står eller sitter på pallen så kommer dragbelastningen på undre gänginsatsen (över får tryck) och det ska rätt mycket till för att en den ska knäcka träet. Tittar man på din översta bild ser insatsen ut att vara väldigt kort (annars skulle man inte kunna få in blåa kortet där), betydligt kortare än havla godstjockleken. Hur långa är gänginsatserna?

Edit. Håller med om att det är konstruktionsfel men vill ändå ha mer info...
 
Det var en dyr pall!
Köp en sådan här i stället, håller för allt! 129 kr på IKEA.
bekvaem-step-stool-aspen__0728262_PE736144_S5.JPG
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.