Dom som bränner förbi i 100 kommer nog att sluta med det första gången dom kommer till T-korsningen.

Satellitbild av en T-korsning mellan två vägar med angränsande fält och en gård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Leif i Skåne och 18 till
  • Laddar…
Riktigt bra avsnitt, bästa denna säsong.
Vettiga pengar och de gjorde nästan allt själva. Betydligt roligare att se än tidigare überunika hus för fantasisummor där paret går och inspekterar hantverkarna. Härliga människor, hatten av för dem.

Förövrigt tycker jag Gert var en smula för ironisk genom programmet. Fattade ju knappt när han skojade eller menade allvar. Dock verkade ju paret fatta det iaf.
 
  • Gilla
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
Coolt projekt! Gillar också att se återbruk, inspirerande! Nu har jag inte sett programmet, så det kanske adresseras, men varför är eternit alltid till synes full av alger/smuts? Går det inte att tvätta? Tycker det ser för jäkla trist ut när det är som grågrön beläggning som "runnit" utför fasaden, tror aldrig jag har sett en eternitfasad som inte ser ut så och det är bara det som gör det fult i mina ögon.
 
Det bästa med programmet var att till skillnad från de flesta andra avsnitten den här säsongen man inte bara kunde kasta pengar på alla problem. Blir ganska trist då i längden eftersom det sällan gäller gemene man utan man istället får just kompromissa och hitta andra lösningar när det blir problem som man gjorde i det här avsnittet. Jag är fortfarande inte riktigt kompis med eternitplattor då jag helt enkelt inte tycker dom är snygga men allt annat med huset blev riktigt fint!
 
  • Gilla
U i CAR och 3 till
  • Laddar…
Bästa programmet hittills!
Coolt par :cool: till skillnad från andra som bränner 2,5 mille på att få ett modernt själlöst hus.
 
  • Gilla
U i CAR och 4 till
  • Laddar…
Man blir ju helt klart inspirerad.
Tycker som paret att man ska, så långt det är möjligt, återbruka.
Det borde alla göra.
 
  • Gilla
Snorkeljohn och 2 till
  • Laddar…
Bästa avsnittet denna säsong!
Huset blev fantastiskt fint både inne och ute och visar att återbruk är något fler borde satsa på.
 
  • Gilla
U i CAR och 5 till
  • Laddar…
Detta var absolut det intressantaste avsnittet i Husdrömmar, till skillnad från alla multimiljons skrytbyggen.
 
  • Gilla
Hullefar och 7 till
  • Laddar…
Pytt Pytt skrev:
...Tycker det ser för jäkla trist ut när det är som grågrön beläggning som "runnit" utför fasaden...
Även om jag är "eternitvän" så förstår jag vad du menar. På tak har många vant sig vid tanken att gammalt taktegel är snyggt när det är patinerat, men på väggar känns det ovant.
Det går bra att tvätta och måla eternit. Vad man ska tänka på är att det släpper asbest vid tvättning men sker det i vatten så binds ju det mesta.
 
  • Gilla
U i CAR och 3 till
  • Laddar…
Väldigt inspirerande! Vid första anblick ett ganska trist hus o läge, som med små ekonomiska medel och en hel del eget arbete förvandlas till ett själfullt boende! För mycket pengar gör nog ofta att själen går förlorad i ett hus. Hoppfullt att se att det inte behövs massa miljoner för att få ett trivsamt och personligt boende.
 
  • Gilla
U i CAR och 1 till
  • Laddar…
Inte alls min smak och inget jag skulle göra själv... MEN jag gillade det skarpt ändå! Härliga människor med en skön inställning till renovering/bygge.

Skönast var nog ändå pippifågeln, iofs.
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Även om jag är "eternitvän" så förstår jag vad du menar. På tak har många vant sig vid tanken att gammalt taktegel är snyggt när det är patinerat, men på väggar känns det ovant.
Det går bra att tvätta och måla eternit. Vad man ska tänka på är att det släpper asbest vid tvättning men sker det i vatten så binds ju det mesta.
Vi har ett vitt eternithus som sommarhus och fräschade för ett par år sedan upp fasaden. Tror att det var Jape Grön Fri vi använde då. Bara att spruta på och sedan låta regnet sköta resten. Blev riktigt fint utan behov av gnugg med borste eller liknande.
 
  • Gilla
Pytt och 1 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Vi har ett vitt eternithus som sommarhus och fräschade för ett par år sedan upp fasaden.
Samma här. Har ett fritidshus (fast ingen fritid ;) ) i Munkedal.
Det är klätt med eternit som vi tvättat, men också målat vitt. Kanske emot Gerts åsikter men det ser renare ut.
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
Taklampa som misstänks vara en Megaphos, med mjölkvit topp, transparent nedre del och metallring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trevligt hus
Om ni som äger huset läser detta, så tror jag att det är Megaphoslampor som hänger i taket i stora salen.
Det kanske ni redan vet?
Jag är inte säker för det kom ingen bild tillräckligt nära.
Är toppen mjölkvit och underdelen transparent med en metallring som håller samman dom så är det en Megaphos.
Det fanns en sammnsättningsfabrik i Malmö, vid Triangeln
Behöver ni leta delar så hette dom mig veterligen bara Megaphos i Sverige.
Tysk lampa heter egentligen Sistrah,
Priserna kan verkligen variera på dessa Lampor allt från några hundra till flera tusen.
Det som oftast går itu är de lösa innerringarna i mjölkglas.
Min favoritlampa som i alla år varit mycket underskattad, tycker jag.
Jag hade affären Gamla Lampor I Malmö i början på 2000-talet.
På den tiden var det ganska stort intresse i Europa och många lampor från Malmö gick neråt.
Hur det är nu vet jag inte.
Är det Megaphos, vårda dom ömt och titta på dom med kärlek.
 
  • Gilla
mawno och 9 till
  • Laddar…
Jag avskyr "tattarkex", då det i mina ögon ser ut som Östtyskland, men förutom det gillade jag verkligen vad de hade gjort med det här huset. Ett sevärt avsnitt i serien, trots det uttjatade kindpussandet.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.