Hej! Jag har en fundering. Ska renovera i källaren. Tänkte lägga cellplast mot betonggolvet, sedan ett flytande spånskivegolv på det. Min fundering är, hur gör jag med väggreglarna? Kan jag skruva dom i det flytande spånskivegolvet eller bör jag regla upp väggarna mot betongplattan innan jag börjar med golvet?

Mvh
 
Du bör ha platton för ventilation under golvet till att börja med. Väggarna måste fästas i betongen, använd med fördel stålreglar i källare.
 
  • Gilla
Jimmy123133
  • Laddar…
H huggan skrev:
Du bör ha platton för ventilation under golvet till att börja med. Väggarna måste fästas i betongen, använd med fördel stålreglar i källare.
Tack för tipsen!
 
Varför inte bara skruva reglarna i källarväggarna?
Jag menar alltså att inte ställa dem på golvet.
Och jag instämmer i tipset om stålreglar!
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför inte bara skruva reglarna i källarväggarna?
Jag menar alltså att inte ställa dem på golvet.
Och jag instämmer i tipset om stålreglar!
Ja det kanske man kan göra, vet inte hur rak betongväggarna är bara
 
Fyller på med en fråga gällande hur golv och vägg möts. Ska väggen byggas ända ned mot betongplattan och sedan läggs golvet emot med liten luftspalt?
Eller ska golvet läggas först och sedan byggs väggen?
 
Jag gjorde en sådan isolering 1976 i källaren när jag byggde mitt hus 5cm frigolit på oisolerad platta med fltytande golvspån på.Reglade väggarna med 45/70 reglar som ställdes på spånskivorna o skruvades i väggen 70 mm mineralull med 12 mm spånskivor på men lämnade en luftspalt mot golvet luftad golvlist ingen plastfolie varken på golv eller vägg.väggarna är 25cm Leca.Så här hade men kanske inte gjort idag men jag bor fortfarande kvar i huset utan några fuktproblem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.