Hej,

Håller på att renovera gäst WC hemma. Bestämde oss för en ganska dyr serie från Höganäs för golv och vägg. Vi kommer att ha en vägghängd toalett där en box ska byggas för fixtur som kommer gå längs hela kortsidan på väggen. När byggarna nu börjat kakla så såg jag till min förvåning att de har kaklat väggen där boxen ska byggas, alltså den del av vägg som ej kommer vara synlig för att box med fixtur snart ska byggas där. Jag frågade om detta och fick till svar att standard var att alla ytor skulle kaklas oavsett om de är synliga eller inte. OK tänkte jag, och hoppades att kaklet ändå skulle räcka. Det verkar det inte göra nu utan nu vill dom att jag ska handla mer.

Vad säger ni fackpersoner här, låter det som en standard att man måste kakla även väggen på insidan av boxen? Trodde våtrumsmatta (el dyl) skulle räcka.

OBS. Rummet har inget duschutrymme, endast toalett och tvättställ.

Tack!
 

Bästa svaret

Man brukar kakla innan fixtur. Det blir snyggare. Handlar väl om att ha täckande material hela vägen på ytskikt. Det blir färre skarvar att jobba med också. Dock så är det inget duschutrymme.
 
  • Gilla
Max Hellstrand och 1 till
  • Laddar…
Jag hoppas de satt tätskikt bakom fixturen och då ska det täckas med plattor då det inte får ligga öppet.
 
Tack @Silver78 och @Paul-Staffanstorp . Då kan jag vara lugn i att de inte "slösat bort" kakel för tusentals kronor iaf. Tyckte absolut det såg ut som de satt tätskikt även bakom fixtur, så ingen oro där.
 
M Max Hellstrand skrev:
Tack @Silver78 och @Paul-Staffanstorp . Då kan jag vara lugn i att de inte "slösat bort" kakel för tusentals kronor iaf. Tyckte absolut det såg ut som de satt tätskikt även bakom fixtur, så ingen oro där.
Hade man kommunicerat kunde ni ju köpt nåt billigt att sätta där bakom men det är ju så dax nu...
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.