Hej,
Vi ska bygga enplanshus och vill gärna ha lite feedback på vår planlösning.
Vi var inte nöjda med den som byggaren kom med så vi valde att rita själva, skriva gärna ris och ros och hjälp oss få det klart! huset är på 146kvm boyta, det är småkalla vad vi har att leka med.
 
  • Planlösning för ett enplanshus på 146 kvm, innehåller mått och layout för rum och möblering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översikt av en digital planlösning på en surfplatta för ett enplanshus, visar rum och möblering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Till bygglovet bör du rita ut rullstolscirkeln i det badrum som ska vara tillgänglighetsanpassat.
Om ytterdörren ska vara en pardörr så behöver du välja en konstruktion på den så att det går att öppna båda dörrhalvorna även när man sitter i rullstol (inga sprintar högt eller lågt på dörrhalvan där dörrhandtaget inte sitter).

Det är för tätt mellan hällen och diskhon, det ska finnas en rak bänkskiva som är minst 80 cm lång mellan dem. Det är för att det ska gå att ta bort ett eller två bänkskåp och då köra in rullstolen där och därifrån komma åt både hon och hällen. Detta gäller då den översta ritningen, på den andra framgår det ju inte var hällen är.

På den undre ser det i stället lite trångt ut mellan matbordet och skjutdörrarna samt matbordet ser ovanligt smalt ut. Det var nog inte utan anledning som köket var indraget på den övre ritningen.

Utan överskåp ser det ut att bli väldigt lite utrymme för förvaring i köket. Har du tänkt igenom vart allt porslin, glas, kastruller, ugnsformar, köksmaskiner, beredningsskålar etc. ska få plats?

På den undre ritningen tycker jag att tvättstugedörren bör hängas åt andra hållet eftersom det är sällan man går mellan ytterdörren och tvättstugan.

Tänk efter var olika sorters handdukar ska hänga i badrummen så att de kan placeras på vettiga ställen. Även sånt som toapappershållare och skräpkorg. Vad är de små fyrkanterna i badrummen?

Om norr är uppåt på ritningen så kommer det att bli rätt mörkt inne vintertid eftersom det inte finns några fönster åt söder i de allmänna utrymmet och barnsovrummen är varma när barnen ska somna.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Tack för jättebra input. Har också känt att köket är för litet just nu. De små fyrkanterna i badrummen är högskåp.
alltså norr är till höger om ritningen och på den sida kommer det vara uppfart samt garage ”ovanför” huset.

BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Till bygglovet bör du rita ut rullstolscirkeln i det badrum som ska vara tillgänglighetsanpassat.
Om ytterdörren ska vara en pardörr så behöver du välja en konstruktion på den så att det går att öppna båda dörrhalvorna även när man sitter i rullstol (inga sprintar högt eller lågt på dörrhalvan där dörrhandtaget inte sitter).

Det är för tätt mellan hällen och diskhon, det ska finnas en rak bänkskiva som är minst 80 cm lång mellan dem. Det är för att det ska gå att ta bort ett eller två bänkskåp och då köra in rullstolen där och därifrån komma åt både hon och hällen. Detta gäller då den översta ritningen, på den andra framgår det ju inte var hällen är.

På den undre ser det i stället lite trångt ut mellan matbordet och skjutdörrarna samt matbordet ser ovanligt smalt ut. Det var nog inte utan anledning som köket var indraget på den övre ritningen.

Utan överskåp ser det ut att bli väldigt lite utrymme för förvaring i köket. Har du tänkt igenom vart allt porslin, glas, kastruller, ugnsformar, köksmaskiner, beredningsskålar etc. ska få plats?

På den undre ritningen tycker jag att tvättstugedörren bör hängas åt andra hållet eftersom det är sällan man går mellan ytterdörren och tvättstugan.

Tänk efter var olika sorters handdukar ska hänga i badrummen så att de kan placeras på vettiga ställen. Även sånt som toapappershållare och skräpkorg. Vad är de små fyrkanterna i badrummen?

Om norr är uppåt på ritningen så kommer det att bli rätt mörkt inne vintertid eftersom det inte finns några fönster åt söder i de allmänna utrymmet och barnsovrummen är varma när barnen ska somna.
 
BirgitS
Ingen orsak :)

Om du ska ha handtag på högskåpen kan du inte ha dem ända in i ett hörn för då kommer handtaget att slå i väggen innan man har öppnat helt och öppna helt vill man nog göra för att det ska gå lätt att komma åt innehållet.

Bra då blir det ljusare inne. Men fortfarande varmt i det sovrum som har fönster mot vinkeln. Kanske ha fönster på gavelsidan i stället?

Glöm inte bort solskydd i allrummet för annars blir det svårt att se på teven där. Tänk på att ljudet från TV:n där hörs i hela huset när det inte finns någon dörr, kan vara lite störande att höra den när man försöker samtala i vardagsrummet eller se något annat TV-program där.
 
  • Gilla
Ann-Louisebyggerhus
  • Laddar…
På er egna skiss så har ni valt en dörr in i klädkammaren ifrån tvättstugan.. detta tycker jag är lite onödigt men om ni ändå vill ha det så hade jag flyttat ner väggen 60cm så att väggen till klädkammaren linjerar med inredningen som är i tvättstugan. På så vis får ni inte döyta vid dörren så som det är nu utan får plats med ytterligare 2 garderober i klädkammaren.

MEN, hade det varit jag så hade jag faktiskt bytt plats på KLK och WC och haft dörren från WCn ut i hallen istället. Att ha en on suite är en fluga som jag själv inte riktigt förstår mig på, hellre 2 toaletter i nära anslutning till sovrummen än att behöva gå igenom ett sovrum ifall att den ena "tillgängliga" toaletten är upptagen. Det blir nog dessutom ett mindre störande objekt, den ena partnern kanske går till jobbet tidigare och ska hen då göra sig i ordning och måste springa rundor på WCn i sovrummet så finns det en ökad risk att man väcker sin (i dess dåvarande tillstånd sämre parten) vilket ingen vill.

Jag tycker även hallen är slösaktigt stor. Blir en väldigt bred passage fram till kök/vardagsrum. Den hade jag på något vänster nog sett hade bantats ner en del för att kunna lägga utrymmet på ett ställe där det är bättre nyttjat.

I övrigt ser det ut att vara en trevlig planlösning :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ja jag ska nog sätta igen vid klädkammaren in till tvättstugan. Så får jag mer utnyttjad plats i tvättstugan oxå. Jag tänkte byta plats på dem men då blir där ju inget fönster på toaletten, eller det måste inte vara det kanske?
jag ska ha garderober nere vid entrén så då kommer ta en del plats sen tänkte jag det var smidigt att kunna få in barnvagnen. Hallen blir ca 7,50 lång och då ville jag att den skulle kännas luftig så det inte känns som en sjukhuskorridor, nu har jag inte ritat ut det men tänker där ska vara nån skänk och hänga lite tavlor och annat. Har funderat på om jag behöver mer förvaringsutrymmen än detta? Tänker typ mindre förråd/klädkammare till kidsen ( vi har två barn idag)?

J Jarlsgård skrev:
På er egna skiss så har ni valt en dörr in i klädkammaren ifrån tvättstugan.. detta tycker jag är lite onödigt men om ni ändå vill ha det så hade jag flyttat ner väggen 60cm så att väggen till klädkammaren linjerar med inredningen som är i tvättstugan. På så vis får ni inte döyta vid dörren så som det är nu utan får plats med ytterligare 2 garderober i klädkammaren.

MEN, hade det varit jag så hade jag faktiskt bytt plats på KLK och WC och haft dörren från WCn ut i hallen istället. Att ha en on suite är en fluga som jag själv inte riktigt förstår mig på, hellre 2 toaletter i nära anslutning till sovrummen än att behöva gå igenom ett sovrum ifall att den ena "tillgängliga" toaletten är upptagen. Det blir nog dessutom ett mindre störande objekt, den ena partnern kanske går till jobbet tidigare och ska hen då göra sig i ordning och måste springa rundor på WCn i sovrummet så finns det en ökad risk att man väcker sin (i dess dåvarande tillstånd sämre parten) vilket ingen vill.

Jag tycker även hallen är slösaktigt stor. Blir en väldigt bred passage fram till kök/vardagsrum. Den hade jag på något vänster nog sett hade bantats ner en del för att kunna lägga utrymmet på ett ställe där det är bättre nyttjat.

I övrigt ser det ut att vara en trevlig planlösning :)
 
Jag ritade om köket igår så ska skicka den nya planlösningen. Har då fått mer bänkats samt ritade jag även ett platsbyggd hörnskafferi.

Ska diskutera det med fönstrena i sovrummen för den är svår men då får det ena sovrummet bara ett fönster, visst menar du det som ligger till vänster i förhållande till entrén som är bredvid toaletten?

BirgitS BirgitS skrev:
Ingen orsak :)

Om du ska ha handtag på högskåpen kan du inte ha dem ända in i ett hörn för då kommer handtaget att slå i väggen innan man har öppnat helt och öppna helt vill man nog göra för att det ska gå lätt att komma åt innehållet.

Bra då blir det ljusare inne. Men fortfarande varmt i det sovrum som har fönster mot vinkeln. Kanske ha fönster på gavelsidan i stället?

Glöm inte bort solskydd i allrummet för annars blir det svårt att se på teven där. Tänk på att ljudet från TV:n där hörs i hela huset när det inte finns någon dörr, kan vara lite störande att höra den när man försöker samtala i vardagsrummet eller se något annat TV-program där.
 
BirgitS
Ann-Louisebyggerhus Ann-Louisebyggerhus skrev:
Ska diskutera det med fönstrena i sovrummen för den är svår men då får det ena sovrummet bara ett fönster, visst menar du det som ligger till vänster i förhållande till entrén som är bredvid toaletten?
Jag tänkte på det sovrum som nu har ett fönster rakt i väster, det gör att solen värmer upp rummet rejält på sommaren. Jag tycker att det räcker med ett fönster i sovrum för med två så kan det bli svårt att anpassa möbleringen efter barnets ålder, oavsett om det gäller att få in en lite bredare säng, en fåtölj eller se till att datorskärmen på skrivbordet vare sig får solljus på skärmen eller hamnar i motljus.

Ann-Louisebyggerhus Ann-Louisebyggerhus skrev:
Har funderat på om jag behöver mer förvaringsutrymmen än detta? Tänker typ mindre förråd/klädkammare till kidsen ( vi har två barn idag)?
Förvaringsutrymmen är en bristvara i många hus. Om ni inte har gott om förvaring i ett förråd i anslutning till garage/carport så bör ni försöka få in det i huset.
 
  • Gilla
Ann-Louisebyggerhus
  • Laddar…
Ann-Louisebyggerhus Ann-Louisebyggerhus skrev:
Hej,
Vi ska bygga enplanshus och vill gärna ha lite feedback på vår planlösning.
Vi var inte nöjda med den som byggaren kom med så vi valde att rita själva, skriva gärna ris och ros och hjälp oss få det klart! huset är på 146kvm boyta, det är småkalla vad vi har att leka med.
Jag hade tagit bort väggen som skiljer tv-rummet från hallytan. Haft soffan placerad ut mot "gången" för att utrymmet ska kännas luftigt. Och sen satt in dubbeldörrar in mot kök/allrum. Samt ändrat dörren till badrummet så att den är direkt mot klinkersytan,blir mer avskiljt när någon vill gå på toaletten och någon sitter i soffan.
 
Ja det har du nog rätt i. Tänkte jag inte på innan


QUOTE="BirgitS, post: 3593275, member: 155688"]Jag tänkte på det sovrum som nu har ett fönster rakt i väster, det gör att solen värmer upp rummet rejält på sommaren. Jag tycker att det räcker med ett fönster i sovrum för med två så kan det bli svårt att anpassa möbleringen efter barnets ålder, oavsett om det gäller att få in en lite bredare säng, en fåtölj eller se till att datorskärmen på skrivbordet vare sig får solljus på skärmen eller hamnar i motljus.


Förvaringsutrymmen är en bristvara i många hus. Om ni inte har gott om förvaring i ett förråd i anslutning till garage/carport så bör ni försöka få in det i huset.[/QUOTE]
 
N
När du är nöjd med planlösningen kan du göra ett överslag på areal av yta golv gentemot fönsteryta. För att få rimliga energivärden finns det en rekommendation att fönsterareal skall vara max 15 % av golvytan.
 
  • Gilla
Ann-Louisebyggerhus
  • Laddar…
N Nylenskavillan skrev:
När du är nöjd med planlösningen kan du göra ett överslag på areal av yta golv gentemot fönsteryta. För att få rimliga energivärden finns det en rekommendation att fönsterareal skall vara max 15 % av golvytan.
åh det hade jag ingen aning om. Jag har ritat i roomsketcher, finns det något annat ritverktyg att använda för roomsketcher är rätt dyrt, har bara basversionen
 
Steeldragon
Precis som andra har sagt ovan så förstår jag inte anledningen till att folk vill ha ett badrum som bara går att komma åt genom att passera sovrummet. Finns helt klart fler nackdelar än fördelar att ha det så.

Även jag hade bytt plats på badrum och garderob:

Plantekning av ett hus med markerade ändringar för att flytta badrummet intill garderoben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N
Om det är mig du svarar:
Det är en äldre regel som kommit tillbaka och som jag fick lära mig i projekt för hållbar utveckling på Chalmers arkitektur. Är det mig du frågar om programvara så skulle jag vilja säga att hanterar du roomsketcher så behåll den även om den kostar Att lära sig Cad program och SketchUp tar tid och blir ett nytt projekt för dig jämte att gestalta ditt hus.
 
  • Gilla
Ann-Louisebyggerhus
  • Laddar…
Ritning av kökslayout med diskmaskin (DM), markerat utrymme med blått streck och fråga om förvaringsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu vet jag inte hur det är tänkt med förvaring av porsling, glas etc, men det kanske är risk för att diskmaskinen blir svår att plocka ur?
Hur mycket plats har du där jag ritat blåa strecket, när diskmaskinen är öppen?

Vad är till höger om kylen? Om det är någon låda som ska dras ut, går den att dra ut om diskmaskinen är öppen? Jag tänker om det ska in tallrikar där tex.
 
  • Gilla
Ann-Louisebyggerhus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.