M ML skrev:
Svårt att hålla koll när man inte vet alla priser från början. Men jag strider på med allt jag kan:)
Nu bombar jag dig med lite info. :)
Här kan du läsa vilka delar av avgiften som ska reduceras. Hur avgiften beräknas ska framgå av beslutet :)
Skärmdump av text som listar vilka delar av en bygglovsavgift som kan reduceras enligt Plan- och bygglagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Textdokument med rubriken "Beslutsformulering för avgift" som beskriver hur byggnadsnämndens avgifter fastställs och redovisas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M MetteKson skrev:
Nu bombar jag dig med lite info. :)
Här kan du läsa vilka delar av avgiften som ska reduceras. Hur avgiften beräknas ska framgå av beslutet :)
[bild] [bild]
Så allt ska specificeras i samma brev som skickas ut när bygglovet är beviljat?
 
A Autodidak1 skrev:
Förlängning är inte vanligt, det får inte vara exempelvis personalbrist, sjukdom, må ga ärenden mm

Utan det som det får vara är till exempel om remissinstanser inte hinner svara i tid och andra "yttre" omständigheter.
Jo, jag känner till ovan, men något som jag funderar över (och vet att kommuner bedömer är olika) är om ”inväntan på sammanträde i byggnadsnämnden” är giltig orsak till förlängning av handläggningstiden? Du verkar insatt, hur gör du bedömningen? Boverket ger inget entydigt svar.
 
Redigerat:
M ML skrev:
Så allt ska specificeras i samma brev som skickas ut när bygglovet är beviljat?
Jag vet bara hur min kommun gör, och det är att taxan redovisas i tre punkter
- bygglovhandläggning. X kr
- kungörelse x kr
- Den tekniska biten (samråd, platsbesök etc) x kr

Det är första punkten som reduceras. I lovet skrivs det också att avgiften är reducerad pga för lång handläggningstid. Men som sagt, olika kommuner formulerar sig olika, men vissa punkter ska enligt PBL bara med.

Har du inte fått förlängningsbrev tycker jag är det som du ska påpeka om du ska klaga på avgiften. Där verkar de ha brustit.
 
M MetteKson skrev:
Jo, jag känner till ovan, men något som jag funderar över (och vet att kommuner bedömer är olika) är om ”inväntan på sammanträde i byggnadsnämnden” är giltig orsak till förlängning av handläggningstiden? Du verkar insatt, hur gör du bedömningen? Boverket ger inget entydigt svar.
Jag jobbar som KA, vänta på byggnadsnämnden är inte giltigt. Skulle någon kund få det beskedet skulle jag råda att överklaga avgiften/beslutet.

En lag tar ju inte upp alla skäl, men t.ex remisstiden är upptagen i lagen som giltigt skäl. Det ska alltså vara mycket speciella skäl för mer än 10 veckor. Och en villa på normal tomt kan i princip aldrig bli aktuell för förlängning.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Jo, jag känner till ovan, men något som jag funderar över (och vet att kommuner bedömer är olika) är om ”inväntan på sammanträde i byggnadsnämnden” är giltig orsak till förlängning av handläggningstiden? Du verkar insatt, hur gör du bedömningen? Boverket ger inget entydigt svar.
I min kommun är det inte giltigt så vi har ibland ärenden som tas med presidiebeslut för att klara 10v.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Jag jobbar som KA, vänta på byggnadsnämnden är inte giltigt. Skulle någon kund få det beskedet skulle jag råda att överklaga avgiften/beslutet.

En lag tar ju inte upp alla skäl, men t.ex remisstiden är upptagen i lagen som giltigt skäl. Det ska alltså vara mycket speciella skäl för mer än 10 veckor. Och en villa på normal tomt kan i princip aldrig bli aktuell för förlängning.
Beslutet om förlängd handläggningstid är inte överklagningsbart, så det skulle vara reduceringen av avgift som får överklagas i så fall. Men som sagt, efter att ha ringt runt till ett flertal kommuner så vet jag att en del använder ”i väntan på sammanträde” som orsak till förlängning, så helt solklart hur ”särskilt skäl” ska tolkas verkar det inte vara. Skulle vara intressant om någon överklagade ett sånt ärende.
 
M MetteKson skrev:
Beslutet om förlängd handläggningstid är inte överklagningsbart, så det skulle vara reduceringen av avgift som får överklagas i så fall. Men som sagt, efter att ha ringt runt till ett flertal kommuner så vet jag att en del använder ”i väntan på sammanträde” som orsak till förlängning, så helt solklart hur ”särskilt skäl” ska tolkas verkar det inte vara. Skulle vara intressant om någon överklagade ett sånt ärende.
Kommunerna drabbades mer eller mindre av panik då detta infördes.Efter det så var dom flesta kommunerna snabba på att dela upp bygglovsavgiften på flera delar (som du beskrev det också) för att inte tappa alla intäkter vid försening.

Men lagen är tydlig (och det har också påpekats vid varje utbildning jag varit på) att "vanliga" förseningar inte är en ursäkt, och där ingår också väntan på sammanträde.

Att kommunen att använder sig av det (eller något annat "ogiltigt") som skäl för försening beror antingen på att dom tar en rövare eller inte riktigt har förstått lagen.
 
M ML skrev:
Vi har väntat på bygglov i snart 12 veckor. Vi hörde inte ljud förän efter 10 1/2 vecka och då skulle vi göra om höjden för de tyckte att huset låg för lågt. Så nu håller vår husentreprenad på att justera de och skicka in den nya. Vad kan vi förvänta oss på pris reducering av själva bygglovet? Vad gäller?
Väntat 12 veckor som i 12 veckor från det att bygglovsansökan skickades in eller från det att handläggning påbörjades? I Göteborg räknar man 10 veckor från det att handläggning påbörjas, olika kommuner gör sannolikt olika tolkning....
 
B bingoberra skrev:
Väntat 12 veckor som i 12 veckor från det att bygglovsansökan skickades in eller från det att handläggning påbörjades? I Göteborg räknar man 10 veckor från det att handläggning påbörjas, olika kommuner gör sannolikt olika tolkning....
Tio veckor ska räknas från det att ärendet är komplett, dvs alla handlingar som krävs har inkommit.
 
M MetteKson skrev:
Tio veckor ska räknas från det att ärendet är komplett, dvs alla handlingar som krävs har inkommit.
Möjligt, men Göteborg Stad tolkar inte bestämmelserna så :) Man anser att "handläggningstiden" påbörjas när en handläggare får ärendet på sitt bord. Innan dess kan ärendet ligga och vänta i princip hur länge som helst, så i praktiken är det 4-6 månader i Göteborg för ett nybygge.
 
B bingoberra skrev:
Möjligt, men Göteborg Stad tolkar inte bestämmelserna så :) Man anser att "handläggningstiden" påbörjas när en handläggare får ärendet på sitt bord. Innan dess kan ärendet ligga och vänta i princip hur länge som helst, så i praktiken är det 4-6 månader i Göteborg för ett nybygge.
Trots den nya lagen för handläggningstid och avgiftsreduktion om handläggningstiden överskrids?
 
M MetteKson skrev:
Trots den nya lagen för handläggningstid och avgiftsreduktion om handläggningstiden överskrids?
Ah, det är sant, skall inte svära på det! Möjligt att det haft önskvärd effekt :)
 
B bingoberra skrev:
Möjligt, men Göteborg Stad tolkar inte bestämmelserna så :) Man anser att "handläggningstiden" påbörjas när en handläggare får ärendet på sitt bord. Innan dess kan ärendet ligga och vänta i princip hur länge som helst, så i praktiken är det 4-6 månader i Göteborg för ett nybygge.
Spelar ingen roll hur Göteborg tolkar det (dom är krångliga, har egen erfarenhet). Lagen gäller även i GBG, om inte komplettering krävts av kommunen inom 3 veckor så gäller datumet då ansökan inkom till kommunen.

Skulle kommunen kräva full avgift så är det bara att överklaga avgiften, kommunen har 0% chans...
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
B bingoberra skrev:
Väntat 12 veckor som i 12 veckor från det att bygglovsansökan skickades in eller från det att handläggning påbörjades? I Göteborg räknar man 10 veckor från det att handläggning påbörjas, olika kommuner gör sannolikt olika tolkning....
Från att handläggningen började har jag räknat(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.