Hej!
Vi skall bygga in vår carport som är byggd i anslutning till huset för att få en större groventré och tvättstuga. Vi tänkte att det var enbart positivt och smidigt att betongplattan redan är gjuten men det har visat sig problematiskt. Plattan är armerad 120 mm och isolerad underifrån med 100 cellplast och är totalt 100 mm lägre än husets platta. Vi har ingen golvbrunn i carporten så en sådan behöver anläggas och anslutas till spillvattenbrunn på husets framsida. Om vi behåller befintlig platta så behöver denna alltså bilas upp i den.

Byggarna vi har pratat med är av olika åsikter hur man skall hantera detta.

Byggare A säger att den enda lösningen är att såga/bila bort plattan och göra om från grunden med kantelement, 200 mm cellplast, gjuta ny platta med armering och golvvärme osv. Alla andra alternativ skulle vara riskabla ur fuktperspektiv.

Byggare B säger att det inte finns någon anledning att ta bort befintlig platta, Han menar att man sätter isolering utanpå den befintliga plattan och lägger ett lager eps-betong ovanpå befintlig platta i vilket man lägger värmeslingorna. Denna isolering menar han då skall vara fullgod och uppfylla de krav som finns. Jag väntar en mer exakt teknisk beskrivning av lösningen inom kort.

Byggare C säger ungefär som byggare B med undantag för att han tycker att man bör ta bort de yttersta ca 100 mm av bef. platta för att kunna sätta någon form av isolerande kantstöd på utsidan.

Hur skall man tänka? Alla tre verkar mycket seriösa och kunniga. Jag är inte expert själv på något sätt och har inte byggt tidigare så det är väldigt svårt att avgöra vad som är bäst/mest kostnads- och tidseffektivt. Någon som kan ge vägledning?
 
L
Du har inte angett vilka krav du har förutom att avlopp behövs. Enklast är väl att skippa golvvärme och bara bila ut för avloppet och gjuta in värmerör och de vattenrör som behövs. Sen sätter man vanliga hederliga vattenburna element där det behövs. Isolering och golvvärme är överskattat, det krånglar till allt.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
L Lenza skrev:
Du har inte angett vilka krav du har förutom att avlopp behövs. Enklast är väl att skippa golvvärme och bara bila ut för avloppet och gjuta in värmerör och de vattenrör som behövs. Sen sätter man vanliga hederliga vattenburna element där det behövs. Isolering och golvvärme är överskattat, det krånglar till allt.
Det är inget absolut krav med golvvärme även om det är praktiskt i en groventré som lätt blir blöt. Det är ett förhållandevis litet utrymme om totalt 20 kvm. Förutom det här med hanteringen av plattan så är byggarna likvärdiga, om det var det du syftade på avseende vilka krav vi har?

Du menar att så länge man inte skall ha golvvärme så är det ingen problem att det "bara" ligger 100 mm cellplast under plattan och att det saknas kantstöd?
 
Det är inte fel med mer än 10 cm isolering, men 10 cm under räcker i en tvättstuga/groventré.
Dock bör plattan förses med kantisolering för att förhindra en rejäl köldbrygga.

Jag kan inte se att mervärdet av alt a och c är kostnadseffektivt. Skulle köra enl alt b, men skippa golvvärme.

Vill man ha varma/torra golv så går det att vid behov ha en liten fläkt som drar ner varm luft mot golvet.
 
  • Gilla
sjogrenjohan
  • Laddar…
L
Exakt enligt gammal hävd är jag mycket skeptisk till nuvarande grundläggningsmetoder. Isolering finns ju redan, många gamla plattor saknar isolering helt och problem uppstår när golvvärme ska in till varje pris. Att slippa kantelementen spar in lite också, en tjockare platta ända ut till ytterväggar blir starkare och mycket hållbart. Har sett de tråkiga kantelementen som åldras, ytskiktet är svårt att laga på hållbart sätt, när isolering syns.
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Det är inte fel med mer än 10 cm isolering, men 10 cm under räcker i en tvättstuga/groventré.
Dock bör plattan förses med kantisolering för att förhindra en rejäl köldbrygga.

Jag kan inte se att mervärdet av alt a och c är kostnadseffektivt. Skulle köra enl alt b, men skippa golvvärme.

Vill man ha varma/torra golv så går det att vid behov ha en liten fläkt som drar ner varm luft mot golvet.
Men om byggare B menar att det i hans lösning inte är några problem med vattenburen golvvärme. Med vilket argument bör man ifrågasätta det? Det får mig att ifrågasätta helheten i hans resonemang...
 
L Lenza skrev:
Exakt enligt gammal hävd är jag mycket skeptisk till nuvarande grundläggningsmetoder. Isolering finns ju redan, många gamla plattor saknar isolering helt och problem uppstår när golvvärme ska in till varje pris. Att slippa kantelementen spar in lite också, en tjockare platta ända ut till ytterväggar blir starkare och mycket hållbart. Har sett de tråkiga kantelementen som åldras, ytskiktet är svårt att laga på hållbart sätt, när isolering syns.
Men du menar att det inte är ett problem i sig att det inte är någon kantisolering på plattan?
 
Ingen kantisolering medför bara högre energiförbrukning, samma om man tvunget skall ha golvvärme med bara 100 eller 200mm isolering.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
L
I min mening är det två motstående krav som samverkar, dels att uppvärmningskostnaden ska vara låg vs att huset ska vara hållbart byggt så man slipper onödigt underhåll över en längre period.

Om man jämför dessa två aspekter på lång tid 50-100år är det inte givet att en isolerad platta med kantelementen är fördelaktigt. Med hänsyn till att det krävs i praktiken att riva ett hus om man får problem med grunden. Det börjar redan uppdagas problem med isolering under plattor, myror som sakteliga äter ur isolering, leder till sättningar t.ex.
 
Redigerat:
Bygg med cellglas om du är orolig över cellplastens hållbarhet
 
L
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bygg med cellglas om du är orolig över cellplastens hållbarhet
Finns det cellglas till allt idag som behövs för en grund? Så myrproblemet kan elimineras?
 
Ja, det har funnits ett tag. Du har t.ex. Koljern som säljer komplett cellglasgrund
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bygg med cellglas om du är orolig över cellplastens hållbarhet
På vilket sätt kan cellglas hjälpa mig i det här fallet? Det låter på beskrivningen som att det främst handlar om nybyggnation eller åtminstone helt ny platta?
 
Det var ett svar på Lenzas oro för cellplastens hållbarhet, då kan man använda cellglas som isolering istället.

Jag skulle byggt på befintlig platta med cellglas eller lättbetong till önskad nivå. Satt radratorer för värme eller spårade skivor om golvvärme är ett måste
 
  • Gilla
Lenza
  • Laddar…
sjogrenjohan sjogrenjohan skrev:
Men om byggare B menar att det i hans lösning inte är några problem med vattenburen golvvärme. Med vilket argument bör man ifrågasätta det? Det får mig att ifrågasätta helheten i hans resonemang...
Det var inte ett ifrågasättande av golvvärmen utifrån den lösningen, utan ett ifrågasättande av behov av golvvärme i denna blivande måttligt isolerade groventré/tvättstuga. Golvvärme är en riskkonstruktion, i synnerhet i befintlig äldre bebyggelse med en grundläggning som inte är konstruerad för ändamålet. Det är att be om fuktproblem.

(Sedan kan jag fortsätta att ifrågasätta golvvärme öht, men det är OT. :) )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.