Nu är det strax dags att plocka bort lite av mina tillfälliga speciallösningar och sy ihop golvvärmesystemen. Men frågan är nu hur stor pump jag ska välja. Jag har förvisso en UPS 15-60, men kanske vill sikta på en som klarar konstant differenstryck, eftersom flera slingor kommer ha termostat och ställdon. Man kan anta att en modern pump dessutom förbrukar lite mindre energi.

Slingorna är fördelade på två grupper enligt följande:

Fördelare # 1
ca 37 m
ca 27 m

Fördelare # 2
41 m
46 m
16 m
70 m
33 m

Vad ska jag välja för pump?
 
Är det en primärpump som ska mata båda fördelarna? Vet du flöden? Dimension slingor? Dimension matning?

Vet man de så kan man räkna ut enkelt vilken cirkulationspump som passar.

Annars kommer man rätt långt på med en 60kPa pump om man inte har dimensionera helt tokigt.
Självklart tryckstyrd som du nämner.
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Ingen aning om flöden, allt hittills är skjutet från höften. Blir ju jätteroligt att försöka justera in den här soppan sen :crysmile:
En pump till båda fördelarna.
Matningen till den lilla fördelaren är bara nån meter ∅15 Cu.
Matningen till den större fördelaren är ca tio meter ∅ 32 alupex.
Alla slingor ∅20 mm, ca 300 mm c/c.
 
Strip Strip skrev:
termostat och ställdon
Varför ställdon ? Det är mycket bättre att strypa in till rätt Delta T och reglera via värmekällans kurvor, framför allt så blir det mindre som bråkar och många tusenlappar billigare
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Varför ställdon ? Det är mycket bättre att strypa in till rätt Delta T och reglera via värmekällans kurvor, framför allt så blir det mindre som bråkar och många tusenlappar billigare
I princip har du rätt och mitt värmesystem är mycket väl justerat efter den principen. Men vi har ändå några faktorer som begränsar lite:
1) Vinsten i effektivare drift uteblir till stor del eftersom min stackars VP får ändå värma vattnet till radiatortemperatur, varav en del shuntas ner till golvvärmetemperatur.
2) I vissa rum vill jag kunna välja att ha det lite svalare, exempelvis sovrummen. Det är här jag ska använda rumstermostater och ställdon.
3) I vissa rum är det periodvis väldigt mycket tillskottsvärme, vilket gör att det blir olidligt varmt. Exempelvis i köket (solinstrålning, ugn, spis,...) eller kontoret (datorer, kroppsvärme, ...).
 
1 Med nedshuntning till GV -temp från radiator - temp helt OK
2 Har själv stryp in tempen i sovrummet, konstant lägre temp där
3 Blir det mycken påverkan med värme utifrån så kan det vara bra med ställdon, men betänk att det är tröga system GV och tar tid att balansera upp tempen om den utgående tempen på slingor sänks för mycket
 
Självklart så är ju ett system med termostater och ställdon bättre komfortmässigt än ett system utan om allt annat lika.
Dock så får man ju tänka till om det passar systemet. Golvvärme med 10cm betong över sig så är det ju ingen större mening.
Med golv på plåt så blir det fina grejer. Slang i flyt likaså. Men även där så måste man vara lite försiktig med värmepump. Och självklart så är det flöde du ska justera efter. Justera efter delta kan ju bli tokigt.
Nu undrade ju inte du om termostaters vara eller icke vara.

Så ang cirkulationspump. Antar att cirkulationspumpen är efter shunt?
Räknade lite snabbt på flöden över dina slingor. En massa antagande.
T.ex. att du vill ha 50 W per 3.8 meter slang. (3.8 meter Ø 20 mm per m2)
Att du har en framledning på 42°C och en retur på 36°C på GV när det är som kallast ute.

Så >

Fördelare # 1
#1.1. ca 37 m = 1,2 l/min
#1.2 ca 27 m = 0,9 l/min

Fördelare # 2
#2.1 41 m = 1,3 l/min
#2.2 46 m = 1,4 l/min
#2.3 16 m = 0,5 l/min
#2.4 70 m = 2,2 l/min
#2.5 33 m = 1,0 l/min

510 l/h

Du klarar det lugnt med en 60 kPa cirkulationspump. Skiljer så lite i pris att gå ner till 40 kPa så skulle köra en 6 meters tryckstyrd.
 
Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
vvs facit och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Självklart så är ju ett system med termostater och ställdon bättre komfortmässigt än ett system utan om allt annat lika.
Dock så får man ju tänka till om det passar systemet. Golvvärme med 10cm betong över sig så är det ju ingen större mening.
Med golv på plåt så blir det fina grejer. Slang i flyt likaså. Men även där så måste man vara lite försiktig med värmepump. Och självklart så är det flöde du ska justera efter. Justera efter delta kan ju bli tokigt.
Nu undrade ju inte du om termostaters vara eller icke vara.

Så ang cirkulationspump. Antar att cirkulationspumpen är efter shunt?
Räknade lite snabbt på flöden över dina slingor. En massa antagande.
T.ex. att du vill ha 50 W per 3.8 meter slang. (3.8 meter Ø 20 mm per m2)
Att du har en framledning på 42°C och en retur på 36°C på GV när det är som kallast ute.

Så >

Fördelare # 1
#1.1. ca 37 m = 1,2 l/min
#1.2 ca 27 m = 0,9 l/min

Fördelare # 2
#2.1 41 m = 1,3 l/min
#2.2 46 m = 1,4 l/min
#2.3 16 m = 0,5 l/min
#2.4 70 m = 2,2 l/min
#2.5 33 m = 1,0 l/min

510 l/h

Du klarar det lugnt med en 60 kPa cirkulationspump. Skiljer så lite i pris att gå ner till 40 kPa så skulle köra en 6 meters tryckstyrd.
Makalöst! Tack för det, blir super med en liten Yonos Pico då. Tack!

Golvvärme i betong är nytt här i huset, vi har sedan tidigare blandat radiatorer och GV i plåt, så nu tar vi ytterligare ett steg mot svårreglerat hehe.
 
@Strip Vad har du för värmepump?
Har du en arbetstank?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
@Strip Vad har du för värmepump?
Har du en arbetstank?
Det är en Nibe F1245-8 från 2009. Ingen arbetstank, men jag har en liten UKV100 som volym- och knäpptank. Hittills har jag inte haft någon shunt mellan radiatorsystemet och golvvärmen, bara en T-koppling, en pump och ett MMA-koppel med ställdon. De två rummen med golvvärme har var sin termostat, varav den ena styr nämnda ställdon. Eftersom vi alltid vill ha mycket svalare i det andra rummet har det funkat kanonbra. Men nu ska systemet få en riktig shunt och ett ACX40 som legat här i tio år och blivit dammigt.
 
Låter bra!
Synd att tanken är lite liten för att koppla den som arbetstank och få alla komfort fördelar med det. Med det menar jag full termostatdrift.
Men du verkar nöjd och du kan köra några termoster aktivt utan problem. Härligt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.