När jag flyttade in i min villa fanns fiber redan indraget. Av någon konstig andledning sitter dock mediaomvandlaren i hallen, högt upp på väggen. Fibern kommer in strax ovanför golvsockeln och går c:a två meter rakt upp längs väggen. Den tidigare ägaren hade sålunda sin router på hatthyllan och var helt nöjd med den lösningen. Själv ställer jag mej helt oförstående då vi har källare och det borde ha varit mycket enklare att bara gå rakt genom källarväggen in i ett förråd som jag nu har som serverrum.

Nu ska jag riva ner tapeter på väggen så hela utrustningen kommer att få flytta på sig i vilket fall, så då känns det ju som ett rimligt tillfälle att göra om och göra rätt. Jag tänkte helt enkelt gräva mej ner i marken till där röret kommer, dra ur fibern och borra ett nytt hål rätt in i källaren. Låter det sig göras? Jag måste ju först hala ut c:a tre meter fiber ut genom väggen, böja undan den och sen borra mig in genom dränering osv för att sedan pilla in fibern utan att knäcka den. Den verkar dessutom sitta limmad med silikon där den går genom väggen. Omöjligt uppdrag?
 
Inte omöjligt, men risken finns alltid för knäckt fiber. Glöm inte bort att sätta på skydd på fiberkontakten som du måste skydda.
Det är tätning där den går genom väggen, men det sitter väl runt ducten (fiberslang) så bara att peta bort.
Ducten är okänslig men sista biten är fibern oskyddad. Vanlig blåsfiber är känsligare än om det är mikrokabel.
Du kan väl lägga upp några bilder på hur det ser ut och inne i lådan där medieomvandlaren sitter,
 
Fibern lär vara svetsad/terminerad i en ODF/låda. Ibland är den lådan kombinerad med mediaomvandlaren. Den är nog lite knepig att få ut genom väggen.
Vissa nätägare terminerar fibern i en låda utomhus, och sedan drar in en fiber med kontakter på.

I värsta fall får nätägaren komma och göra om installationen. Det borde gå mot timpenning.
 

Bästa svaret

Du kommer utan minsta tvekan förstöra din fiber vid en sådan omdragning. De flesta nätägare tar en betydligt snällare peng om du beställer en flytt än om du felanmäler efteråt. Sällan det går på mer än 500-1000 beroende på hur stort ingrepp när vi gjort det.
 
  • Gilla
HansomeHanson och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar!

"vi". Misstänker att du jobbar för en nätägare. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.