S simonbe skrev:
Jag ska installera en takinfälld köksfläkt från swedluxury. Imkanalen skall brandisoleras med 30mm brandmatta om man inte har ett brandspjäll, vad jag förstår. Men hur gör man med "kåpan" som kommer att sticka upp på kallvindan? Måste denna också brandisoleras?

Fläkten
[länk]
Ritning
[länk]
Har du fått nåt svar? Är i samma läge nämligen
 
Jag mailade fläktens tillverkare och fick till svar:

"Kåpan behöver inte brand isoleras, den är ju tillverkad för att klara temperaturen som uppstår vid matlagning. Men om du vill kan du självklart isolera den uppeifrån. Om du är osäker hänvisar jag att du talar med en sotare som kanske har bra råd som gäller vent installation just där du bor."

Om jag skulle gjort om detta idag skulle jag bygga ner en låda istället, och montera fläkten på den. Att bara ha röret som går genom takkonstruktion. Det var ganska omständigt att få ångspärren tät runt kåpan.
 
Hej simonbe,

Är du nöjd med fläkten du köpte av Swedluxury?

Jag funderar på att köpa en fläkt av dem men känner en viss osäkerhet...

Mvh
Martin
 
Om jag skulle göra om köket idag hade jag köpt samma fläkt. Men jag hade byggt ner en låda för den som jag nämnde tidigare. Och jag hade valt fläkten med extern motor för att öka kapacitet och få ner ljudnivån. LED-belysningen slutade fungera före jul, men jag har fått en ny transformator skickad till mig. Bra kundservice om än lite seg.
 
Frågade du sotaren om brandisolering? Jag tyker att svaret från tillverkaren låter märkligt.

Även ett Spirorör tål ju värmen från en brand, problemet är vad som händer med brännbart material som kan ligga mot röret, det är därför man isolerar det.

Det borde ju vara samma problem med fläktkåpan, OM det brinner i fläkten, så lär det kunna bli så varmt på utsidan av kåpan att det börjar brinna utanför kåpan. Såvida nu inte fläkten hade haft inbyggd brandisolering.
 
S simonbe skrev:
Om jag skulle göra om köket idag hade jag köpt samma fläkt. Men jag hade byggt ner en låda för den som jag nämnde tidigare. Och jag hade valt fläkten med extern motor för att öka kapacitet och få ner ljudnivån. LED-belysningen slutade fungera före jul, men jag har fått en ny transformator skickad till mig. Bra kundservice om än lite seg.

Tack för ditt snabba svar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.