Går i tankarna på att installera en vedspis av äldre snitt med ugn och kokplatta i köket. Finns en gammal murstock där jag tänkt ansluta spisen.

Någon med erfarenhet och/eller rekommendationer kring fabrikat, modell eller liknande av spis? För mig som inte har koll känns det som en djungel.
 
Det är väl bara att hålla ögona öppna efter en i gott skick...

husqvarna 026 eller 727?

/ATW
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
B
Prata med din sotarmästare innan du köper något. Det är han som ska godkänna det hela i efterhand, i alla fall. Jag vill minnas att det finns nya regler som innebär att man måste uppfylla gällande lagar gällande miljövärden, vilket gör att man inte får installera gamla spisar? Men jag kan vara fel ute.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Prata med din sotarmästare innan du köper något. Det är han som ska godkänna det hela i efterhand, i alla fall. Jag vill minnas att det finns nya regler som innebär att man måste uppfylla gällande lagar gällande miljövärden, vilket gör att man inte får installera gamla spisar? Men jag kan vara fel ute.
Det var väl detta som drogs tillbaka när det gäller just vedspisar va? Men det gäller kaminer och annat.
 
  • Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
Det drogs tillbaka enligt boverkets egen information. Just gällande köksspisar.

Jag har ju eldat en hel del i vedspis och lagat mat på vedspis (mest på en Högfors 6A) och jag tycker ni skall undvika de minsta modellerna. Eldstaden är för liten på dem så man blir bara frustrerad och arg av att försöka elda.

Här i trakten är det vanligt i äldre installationer att man hr en murning med cirkulationskanal bakom köksspisen. Med en sådan får man ut mångdubbelt mer värme. Med spisen ansluten direkt till skorstenen som det var där jag bodde så blev det kallt nästan omedelbart när man slutade elda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.