Blir det sämre med moddlare är det något som inte stämmer, enda anledningen att använda moddlare är ju att det ska bli så slätt som möjligt.
Jag använder moddlare med ljus svinborst, som är lite mjukare än svart och lämplig för lite mera lättflytande färger. En ny moddlare kan "impregneras" med linolja för att fungera riktigt bra. Låt den ligga i rå linolja några dygn, tvätta med såpa innan användning. Tvätta sedan aldrig med lösningsmedel, bara såpa och vatten. Var rädd om moddlaren den blir bara bättre ju mer den använts.
Exempel. https://www.paintpro.se/verktyg/penslar/moddlare/moddlare-sonat-ljus
 
Jag använder Gnesta Pensels moddlare och den verkar ha samma typ av borst som fönsterpenseln. Den moddlare du länkar till ser finare ut och kanske är mer lämpad för detta jobb.
 
  • Närbild av Gnesta Pensels moddlare bredvid en fönsterpensel, båda har svarta borst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen erfarenhet av Gnestapenselns moddlare, bara av deras anstrykare, de är väldigt bra men med lite styvare borst än mina moddlare,
Tycker att moddlaren ser lite ojämn ut.
Går att "trimma" spetsen av penseln mot slippapper. Förvånansvärt enkelt om du har tillgång till planslip med papper korn 220. Spetsen på torr pensel i runt 90 graders vinkel med lätt tryck mot slipytan. Men var försiktig, slipningen avverkar mer och fortare än man kan tro.
 
En gammal klassiker när det gäller linoljefärg är att "det ska vara mer färg kvar i burken än innan man började måla". Jag har aldrig testat att måla med för mycket färg så jag vet inte hur det ser ut, själv blir man förvånad varje gång när det aldrig tar slut på penseln (föredrar moddlare)...
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
JonasJN: får du färgen att täcka helt efter tre lager med den metoden eller gnetar du på med flera?

Ingen här som vill ta sig tid att spela in en liten filmsnutt, Linoljeskolan, där ni målar linolja som kan hjälpa oss nybörjare? Med närbilder och allt:D Kanske till och med en livesändning från ett utsatt område(1920-talskåk, gipsvägg, plastfärg) som en äkta Swish-journalist.
 
  • Gilla
Fredan2
  • Laddar…
J JohanN03 skrev:
JonasJN: får du färgen att täcka helt efter tre lager med den metoden eller gnetar du på med flera?

Ingen här som vill ta sig tid att spela in en liten filmsnutt, Linoljeskolan, där ni målar linolja som kan hjälpa oss nybörjare? Med närbilder och allt:D Kanske till och med en livesändning från ett utsatt område(1920-talskåk, gipsvägg, plastfärg) som en äkta Swish-journalist.
Räcker nästan alltid med tre lager, kan ibland vara något/några enstaka partier som suger mycket färg. Där blir det mörkare, matt och kräver extra lager. Man kan ofta se efter andra lagret var det suger extra mycket, då räcker det oftast att måla bara där och låta torka inför tredje hela lagret. Ibland kan ytan av någon anledning få lite varierande glans efter tredje lagret. Då brukar det räcka att stryka hela ytan med kokt linolja, mycket tunt med trasa så det är inget större besvär.
Det är väldigt viktigt att varje lager får torka (oxidera) ordentligt innan nytt förs på. Jag väntar alltid cirka tre dygn mellan lagren.

Har du tittat på Ottossons filmer? https://ottossonfarg.com/filmer/ Jag är generellt inte speciellt imponerad av finishen, den blir mycket bättre om man lägger lite mer tid på att slipa bort kutterslag från hyvling och andra ojämnheter från underlaget och framförallt får till färglager med så lite penselränder som möjligt. Men de ger en bra bild av tillvägagångssätt vid målning. Sen får man kanske besinna sig lite och nöja sig med finish som inte är perfekt när det gäller t. ex. utsida av fönster.

Bifogar närbild senaste måleriarbetet. Köksskåp med luckor i ask. Slipat för hand med korn 240 i träets längdriktning, det är faktiskt inte särskilt tidsödande eller besvärligt om man använder kloss och bra papper (ingen shellackering). Luckorna penselmålade med två lager Ottossons linoljefärg, spädd enligt tidigare inlägg. Ville ha kvar strukturen i träet med antydan till lasering, därför bara två lager.
Närbiild av ett köksskåp med luckor i slipad ask, penselmålat med två lager linoljefärg för att behålla trästrukturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
Fadai
  • Laddar…
Som kuriosum.
Det hävdas ibland att penselränder är karaktäristiskt för linoljefärg. En koll av arbetsbeskrivningar i "Hantverkets bok Måleri" från 1934 tyder på tvärtom på att man eftersträvade perfekt yta då när arbetskraften var billig.
Öppnad gammal bok som visar en sida med text som beskriver olika måleritekniker och arbetssteg på svensk från "Hantverkets bok Måleri" från 1934.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JohanN03
  • Laddar…
J JohanN03 skrev:
Vet inte riktig hur jag lyckades ställa till det, ursäkta:oops:

Lägger in bild igen. Detta är fjärde lagret färg.

Jag får mörka ränder trots flera lager färg. Färgen är spädd med 10% kokt linolja som ger fin yta vid målning. Har testat med två olika burkar färg med samma resultat.

Kulör är Vit Titan Zink(ej zinkvitt).

Yttre bågar målas med en varmare gräddvit kulör som med 10% kokt linolja täcker väl utan mörka ränder.
Det de beskriver är en opak effekt.
De mörka ränderna är ett resultat av att kulören är delvis genomskinlig. Det blir tyvärr väldigt tydligt med titan-zink. När färgen fortsätter att oxidera på djupet så kommer denna effekt att försvinna. Efter ca 2-5 veckor så syns det inte längre.
Kulören gräddton har en annan sammansättning med lite umbra i, därför syns inte denna effekt där.
 
  • Gilla
AnteBanteVinterVante
  • Laddar…
Byggnadsvårdare: Där har jag svaret, tack för det!

Testade med ett sjätte lager färg på en båge bara för att prova(vilket jobb, svettigt) och det blir mörka strecka. Strecken hamnar på olika ställen vid varje målning så det kan inte vara trät som slår igenom.

Då nöjer jag mig med tre lager färg så jag täcker trät och väntar ut effekten.

Bild på sjätte lagret färg.
 
  • Träbåge med sjätte lagret mörk färg med synliga streckmärken mot suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Byggnadsvårdare
  • Laddar…
Bra att du fick en förklaring.
Vill tillägga att det är klokt att inte måla för många lager. Gjorde själv så på en dörr utomhus för många år sedan, resultatet blev att allt krackelerade och fick skrapas bort efter något år.
 
Tackar för alla råd jag har fått i tråden(y)
 
Har en annan fundering. Jag har hört att linoljefärg kan få en gul nyans om färgen inte utsätts för solljus. Jag förvarar de nymålade bågarna och karmarna i en mörk källare tills det är dags för montering någon gång i höst.

Återfås den rätta nyansen när färgen sedan utsätts för solljus?
 
Det enkla och korta svaret är, ja. Det gula försvinner när det utsätts för dagsljus.
 
  • Gilla
hscn
  • Laddar…
Hur lång tid tar det på ett ungefär innan den gula tonen försvinner?
 
Har aldrig medvetet kollat hur lång tid det tar. Men nog brukar det gula ge med sig på någon vecka i alla fall.
 
  • Gilla
Rubicon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.