Vår altan är i stort sett klar men det är lite småpillande....

Resten av glasrutorna levereras om några veckor och den kommer sedan vara inglasad med bröstpanel på alla sidor utom en (glasdörrar). Se på: http://hus.jarkeborn.se/content/view/13/28/1/9/

Nu skall det ordnas med belysning.

Som alternativ till två traditionella vägg-hängda armaturer så skulle kanske man kunna tänka sig spottar (halogen eller dylikt). Hur skulle detta bli?? Vi har halogen "puckar" under köksskåp och kanske finns det utomhusvarianter av dessa eller finns det andra bra lösningar?

Hur har ni löst belysningen på altanen/utrummet? Gärna bild om det finns.
 
En bekant till mig har byggt en lång fönsterbräda längs med de sidor som har fönster och bröstpanel. På undersidan av av denna fönsterbräda har han monterat ett antal utvändiga halogenspots (alltså ej inbyggnadsmodellen) som styrs över en dimmer. Längst ut, i framkanten på undersidan av fönsterbrädan, sitter en list (typ som sitter på på undersidan av köksskåp), vilket gör att man inte ser något av belysningen när den är släckt.
Det ger en mycket behaglig, indirekt, belysning när man sitter och softar med en god grogg på kvällskvisten. Dessutom blir frugan glad eftersom hon får en fönsterbräda att ställa blommor och annat tingeltangel på.

Hoppas att du förstod min förklaring (jag gör det knappt själv) men jag hade tyvärr ingen bra bild på det.
 
Hej, tack för tipset. Det är en variant och jag förstår hur du menar. Dock är det synd att det tar mer utrymme än om de sitter monterade högre upp. Skall iallafall fundera på det.
 
Frågan är vad det är för belysning du är ute efter? Vill du bara ha en mysbelysning är en indirekt ljuskälla att föredra men då kan det kanske vara svårt att se om du vill sitta och läsa tidningen mitt i natten.

Det bästa är kanske en kombination. Du kan kanske ha någon typ av spotskena på ett par av dina takreglar, för allmän- och arbetsbelysning, och sen ha din hylla som löper ovan dörr/fönsteröppning runt hela uterummet, för mysbelysning. Om du vill ha en sådan hylla skulle jag nog slopat ideén med att använda spots där och istället satsat på en ljusslang som löper runt hela hyllans ovansida, givetvis styrd över en dimmer.
Fördelen är att de ger ett jämnt ljusflöde hela vägen, de tar nästan ingen plats,
är IP-klassade och är billiga.

Du behöver inte ens ha en hylla om du inte vill det, du kan säkert dölja den med någon typ av snygg skugglist, det viktiga är att den inte syns när den inte lyser. Det ser bara plåttrigt och billigt ut, och det vill man väl inte?
 
Hoppar på frågan lite då jag befinner mig i samma situation som jocke4u. Ljusslang låter lite intressant, hur långa längder finns det på dem och vad snackar vi för priser?
 
Hmmm, det var ju ett överkomligt pris ;)
Det borde man ju kunna fixa en skön mysbelysning på altanen med...
Någon som har bilder på en redan installerad ljusslang så man kan få ett hum om hur mycket mys det blir...? ;D
 
Tack, får nog köpa en slang och testa.
 
Hejsan allihopa jag har precis satt ett 20-tal små vita lysdioder i mitt altangolv som lyser uppåt, mkt läckert. Ingen läsbelysning direkt men häftig effektbelysning. Bilder finns om någon vill se, antingen upplåter någon lite plats på sin sajt eller så kan jag maila.

[ftp]http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=ompalompa[/ftp]

Hejs Stefan (Hittade ett ställe där jag kunde lägga bilden)
 
ompalompa: Det var coolt. Har du någon mer detaljerad beskrivning på vilken typ av lysdiod och övrig materiel som behövs, får du gärna dela med dig. Hur ser det ut på lite närmre håll när de är släckta, har du bilder på det?
 
Hejsan, lysdioderna är från Kjell&Co och heter 90257. Drivspänning hämtar jag från inbrottslarmet. Först har jag borrat igenom hela trallen med 5mm borr och sedan underifrån med 8mm borr precis så mycket så att dioden nästan är i nivå med golvet, därefter glasklar silikon över och under.

Närbild:http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=ompalompa
 
Varför tar du drivspänning från inbrottslarmet???
 
Därför att det finns 12volt DC där som inte är speciellt hårt belastat...

Hejs Stefan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.