Hej!

Jag bor i en 1.5 plans villa från -79 med mekanisk frånluft. Frånluftsfläkten sitter idag på taket med utsug i badrum, tvättstuga och kök. Frånluftsfläkten har börja krångla ordentligt och är i behov av byte.

I ett senare skede har jag tänkt konvertera till FTX (inom några år) men vi är inte riktigt redo för det större projektet att börja installera tilluftskanaler ännu.

Frågan är nu om jag ändå måste byta frånluftsfläkten, hur förbereder jag bäst för ett framtida FTX system?

Min initiala tanke:
- montera kanalfläkt på vinden och dra ut ur gaveln på huset för att förbereda att koppla in ett framtida FTX aggregat.
- koppla bort utsuget i köket (köksfläkten) då jag förstått att man vanligtvis separerar pga brandrisk etc

Låter detta rimligt eller är jag helt ute och cyklar? Val av fläkt (gärna ec)? Begränsar jag mig i val av FTX system om jag har en separat kanalfläkt?
 
Frånluftsventilation du har idag och FTX som du planerar är ju helt olika lösningar för ventilation, du kan inte kombinera dessa.
FTX är en låda med egen fläkt, har du en kanalfläkt på den så fungerar nog inte den så bra.

om fläkten på taket är dålig så byter du den, eller sätter in en kanalfläkt.
Ska du sen ha återvinning på frånluften så bygger du om till det när det passar.

Ofast är det kanaler för tilluft som man förbereder och då drar när man ändå renoverar i bjälklaget / vinden.
Går inte att förbereda om du inte har tänkt att dra några rör.
 
Jag har ett hus som är samma byggår som ditt och även jag har planer att inom några år konvertera från ett F-system till ett FTX-system.

Mitt nuvarande system är alltså en takfläkt dit både imkanalen från spisen samt övrig frånluftsventilation går. Styrning av fläkten från spiskåpan.

Nu hoppas jag att min fläkt på taket gör jobbet fram till att jag ska byta system, men vi antar för saken skull att den havererar när jag klickar iväg detta meddelande. Då skulle jag endast försöka göra utbyten av havererad utrustning i befintlig fläkt och köra på. Den fläkten som jag har kan man fixa detta för ett par tusenlappar, misstänker kanske att samma gäller för dig. Inga andra förberedelser.

När det sedan är dags att fixa FTX-system tänker jag använda befintlig position för frånluftsfläkten till att sätta en avluftshuv för imkanalen från spisen samt byta från spiskåpa till spisfläkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.