Hur är det med standarder för IP-TV?

Fungerar alla IP-TV boxar och IP-TV Appar med alla IP-TV-leverantörer?
Eller är det bara att kasta boxarna om man byter leverantör?

Fungerar det lika bra med en IP-TV App? vilken som helst? Eller bara lite grann, men inte programguide etc? Eller inte alls....?

Eller är man hänvisad till TV-leveranrörens play-appar, så att man måste välja en TV som passar till vad deras app finns på för plattform?

Eh, låter jag lite skeptisk så beror det på blandade erfarenheter av smart-TV och en AppleTV som pajat, boxar och flera fjärrkontroller till varje TV/box (ej IP-tv).
 
kristofer12345
IPTV boxar funkar till all iptv för alla tv apparater, ska du köra via smart tv app fungerar denna på på vissa märken, lg, samsung och någon till som jag glömt nu, brukar stå på deras hemsida. Så beroende på vilken tv man har kan man se därefter om man behöver köra via box eller kabel direkt in i tv via app.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
kristofer12345
jag kan tipsa dig om att om du ska köra via box och inte via app så ska du ha apple tv 4 gen och köra iplay tv app på den , då får du absolut den snyggaste designen på tv med bilder , trailers , programguide etc, riktigt snyggt o bra är det.
 
kristofer12345
via smart tv app skulle det stå..
 
Du behöver förklara mera vad du avser med IP-TV boxar.
Men byter du tjänsteleverantör för IPTV där man sänder "traditionell" TV så behöver du generellt också byta boxen.
De har olika programvaror och sätt att identifiera boxen, samt funktioner i boxen.
Sedan finns det play/streamingtjänster men "normalt" inte går under begreppet IPTV.
 
J
Instämmer med AndersS. Är det den IP-TV jag tror du tänker på, så fungerar det väldigt dåligt på sistone. Alla stora operatörer shapar ner bandbredden för den trafiken vilket gör det olidligt dåligt och pixlat.
 
Jag tänker mig boxar man får från de svenska ”kabel-tv via fiber” leverantörerna.
(Inte några skumma pirat-tv boxar som man får betala för med bitcoin eller så...)

Har Netflix men tittar inte så ofta.
 
Utan att exakt veta, så tolkar jag det som att boxarna har operatörsspecifik programvara. Om boxen sedan kan ladda ner en annan operatörs program, ja det vete tusan.
Telia har jag för mig vill ha tillbaka boxen vid uppsagt abonnemang annars skickar dom en faktura på prylen.
 
Idag kör vi Boxer, 4 kort, boxer box till köksTVn, övriga med CA-modul.
Hemmabion saknar kort, liksom ett av gästrummen.
Två tv är smarta. En LG med WebOS 3.7 (nytto-appar försvinner, barnspel-appar tillkommer):oops: ,
en Philips UHD (Köpte Philips för de kör Android, men den visade sig ha SAPHI).
Netflix fungerar med bra bildkvalité på båda. :)

Ett av barnens rum blev TV/gästrum, sen har vi 2 gästrum till, vilka behövs ibland när barn, svärmor mfl är på besök. :surprised:

TV-tittandet är lite varierande. Vill kunna se lite film, serier och nyheter. Skulle jag missa tablå-tiden så ingen fara. Bara att stänga av.
Ibland räcker inte 4 kort, men det är väl mycket sällan mer än 2-3 två apparater igång samtidigt.

Vi hade AppleTV men det blev ingen ny då den pajade (blev lite extra svart inuti).
En krånglade boxer-box höll på att göra min fru galen, tills boxen dog helt. Hon är numera ganska bestämd vad gäller fjärrkontroller. Det ska räcka med en för att få igång TV-tittandet.

Känner mig väl som lite bakåtsträvare, men hitintills så har jag tyckt IP-tv är en sämre lösning än boxer för oss.
Dock borde det gå att få till möjlighet att titta på flera tv vid behov med Telia IP TV med rätt programpaket utan att det behöver bli så dyrt.

Huset har fiber.

Så det är lite bakgrund till funderingar runt IP-TV.
 
Min lev hade iallafall en "egen" box. Även om telias var absolut likadan så gick det inte att ersätta dem rakt av. Olika kodning tydligen. Allt för att krångla till det. Jag hade bara ett grundpaket, snudd på gratis och så gick boxen sönder, gick inte att byta kanal och testade med ny fjärr utan resultat och krånglade. lev skulle ha över 2k för en ny box då garantin gått ut och aldrig att jag betalar de pengarna för en ny box för fem kanaler. lånade ihop lite telia boxar som var av exakt samma typ men icke sa nicke att det gick. Sen sa vi upp allting och tittar numera på play bara.
Summa summarum är att boxen är låst till tjänsteleverantör hos de flesta antagligen.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Man loggar väl in med något konto och passord?
En annan box från samma tv-operatör måste väl fungera?

Det borde väl gå att fjärrupdatera en konkurrents box om den är identisk, men då kanske supporten måste göra något manuellt jobb,
 
Rotade med en Vip 1003-box från Telia för några veckor sedan. Via en boot-meny gjorde vi fabriksåterställning mm, vid uppstart hämtar den automatiskt Telias FW och sedan är det Telias menyer som dyker upp och deras koder som ska anges.
Misstänker att operatörerna har gjort vad dom kan för att blockera att boxarna går att nyttja i konkurrenternas nät.

Att få supporten att fixa en främmande box från en konkurrent, det tror jag är utsiktslöst.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Boxarna blir låsta till operatörerna.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
E etompau skrev:
Misstänker att operatörerna har gjort vad dom kan för att blockera att boxarna går att nyttja i konkurrenternas nät.
Nja, de gör snarare vad de kan för att säkerställa att boxen går att nyttja i de egna näten, och dit hör att hårdkoda vissa adresser och liknande för att slippa vara beroende av att tex pyttesmå stadsnät i Korpilombolo skulle kunna ge boxarna rätt info via dhcp istället. :)

Ett av kruxen med ”riktig” muticastbaserad IPTV är nämligen att det, som vi tidigare varit inne på i liknande trådar, är ganska dåligt standardiserat.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.