Vi har väldigt bra solläge här.. (när nu solen behagar visa sig..) - inte bara på ett hus (y)

Har några solpaneler redan som värmer upp tvättstugans golvvärme och varmvattnet till en av våra extra lgh.
 
Snigla Snigla skrev:
Försökte kika lite vad det kostade att säkra upp ett par steg till (hittade inte hos vår nätlev, men försökte kolla på de jag hittade).

Kan det vara rimligt att det är ca 4000 kr dyrare om man väljer 35 A ist för 20 A :thinking: ? (alltså lägger ingen värdering i priset i sig, bara undrar om jag hittat nått bra o jämföra med)
4610 kr dyrare per år, eller 138.600 kr över solcellernas förväntade livslängd (30 år).

https://www.kraftringen.se/globalas...ta/elnat/elnatsprislista_inkl_moms_190501.pdf

Tabell över elnätsavgifter inklusive moms från Kraftringen med olika säkringar och abonnemangsavgift per månad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
4610 kr dyrare per år, eller 138.600 kr över solcellernas förväntade livslängd (30 år).

[länk]

[bild]
Titta du hittade! (y)
Varför gjorde inte jag det... :seenoevil:
 
Hur kommer det sig att ni funderar på en 30-32 kWp anläggning?
En sådan i bra söderläge kan förväntas producera 30-32.000 kWh per år, och det är normalt inte ekonomiskt att producera mer än vad man förbrukar per år. Så frågan är, har ni en förbrukning på 30-32.000 kWh per år? Om inte, så dra ner på ambitionen på anläggningen är mitt råd.
 
Snigla Snigla skrev:
Titta du hittade! (y)
Varför gjorde inte jag det... :seenoevil:
Problemet med att säkra upp över 25A är att man eventuellt måste byta serviceledningen och i värsta fall även andra prylar i elnätet.
När man drar el till normala villor så dimensionerar man för max 25A i normalfallet. Har ni en lite större fastighet där det har bedrivits någon verksamhet så kan det vara dimensionerat för mer (63A vanligtvis).
 
useless useless skrev:
Problemet med att säkra upp över 25A är att man eventuellt måste byta serviceledningen och i värsta fall även andra prylar i elnätet.
När man drar el till normala villor så dimensionerar man för max 25A i normalfallet. Har ni en lite större fastighet där det har bedrivits någon verksamhet så kan det vara dimensionerat för mer (63A vanligtvis).
Vi förutsätter inte att det funkar som vi vill :) vi bara kollar runt än så länge! Att prata med Kraftringen om möjligheterna är också en del av kollen så småningom..

Vi har större bondgårdar innan oss på ”nätet” (vi ligger sist på kedjan.. ) en gång i tiden har dock även detta varit en bondgård.

Men jag tror.. att vi ”bara” har 20 A idag :)
 
T tompaah7503 skrev:
Hur kommer det sig att ni funderar på en 30-32 kWp anläggning?
En sådan i bra söderläge kan förväntas producera 30-32.000 kWh per år, och det är normalt inte ekonomiskt att producera mer än vad man förbrukar per år. Så frågan är, har ni en förbrukning på 30-32.000 kWh per år? Om inte, så dra ner på ambitionen på anläggningen är mitt råd.
Vi förbrukar 32000-35000 kWh om året ungefär (nämnde det några snäpp upp) .. så tanken var bara att vi ville matcha vår årsförbrukning.

inget är bestämt, vi bara kollar än så länge (y):)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
siglan,
om gården ni har, tidigare har varit ett jordbruk med sådan verksamhet, då är servis-kabeln troligen rejäl och klarar 63 Ampère.
Titta på er elcentral och mätartavla(där elmätaren sitter) vad där står. Ibland står det på själva elcentralen om en gammal hederlig med porslinproppar, för vilken max. Ampère den är konstruerad för. Kanske är den för 63 A? Då har ni det väl förspännt.
Men fråga Kraftringen vad ni har för servis-kabel(max A?) till er elcentral(ange Anl.Id) det har de säkert i sitt register.
 
A Arnodt skrev:
siglan,
om gården ni har, tidigare har varit ett jordbruk med sådan verksamhet, då är servis-kabeln troligen rejäl och klarar 63 Ampère.
Titta på er elcentral och mätartavla(där elmätaren sitter) vad där står. Ibland står det på själva elcentralen om en gammal hederlig med porslinproppar, för vilken max. Ampère den är konstruerad för. Kanske är den för 63 A? Då har ni det väl förspännt.
Men fråga Kraftringen vad ni har för servis-kabel(max A?) till er elcentral(ange Anl.Id) det har de säkert i sitt register.
Ska kika om det står därute, antar att det är vårt elskåp jag ska kolla i (där vår elmätare sitter) ?

För jag tror inte jag får peta på skåpet på stolpen 3 m bort.. (men jag vet att där sitter tre porslinssäkringar också - nätägaren fick komma o fixa en fas..)
 
Ta en bild så får du svar direkt om det är möjligt att ha >25 A utan större ombyggnader där. Bilder tror jag du är riktigt bra på så det är ett lätt steg framåt.
 
Im back med foton som önskat.. :)

Bara så ni vet, det har fasiken varit storm härnere (mer än en dag) och inget väder jag tänkte pallra mig ut i... för att mecka upp elskåpet :)

Men nu så..

Elektriskt skåp med huvudbrytare, säkringar och etiketter, något slitet och smutsigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den där var en del av skåpet, zoomar man in kan man se några siffror..

Elektriskt skåp med energimätare som visar siffror, serviceknappar och barcodes i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är andra delen av skåpet, zoomar man in ser man oxå lite siffror..

Vi har tolkat dem på ett sätt, men låter nu Er tolka dem på ert sätt och berätta.. och se om vi fattat nått haha ;)
 
De två fotona är tagna på alltför nära håll och man ser inte helheten. Det är ofta bra även med ett kompletterande foto från litet längre avstånd än 30 cm. Men huvudbrytaren där är för 25 A och diazed mätarsäkringarna ska nog kunna ha bottenkontakt max 25 A, men ni har nu som klisterlappen säger 20A. En ordinär villa-mätartavla för max 25A, verkar ni ha. En växelriktare kan alltså få ge ut över mätarsäkringarna max 25A, vilket motsvarar en effekt på 17,3 kW.
 
A Arnodt skrev:
De två fotona är tagna på alltför nära håll och man ser inte helheten. Det är ofta bra även med ett kompletterande foto från litet längre avstånd än 30 cm. Men huvudbrytaren där är för 25 A och diazed mätarsäkringarna ska nog kunna ha bottenkontakt max 25 A, men ni har nu som klisterlappen säger 20A. En ordinär villa-mätartavla för max 25A, verkar ni ha. En växelriktare kan alltså få ge ut över mätarsäkringarna max 25A, vilket motsvarar en effekt på 17,3 kW.
Räcker det om jag säger att skåpet är grått? ;)

Skämt å sido.. det var inget mer i skåpet direkt - är det sladdarna utanför man vill se? Eller metallen runt porslinkopparna? För det hade jag nån..

Grått elskåp med öppna dörrar, synliga sladdar, etikett och ett skruvstift på dörrens kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grått elskåp med säkringar och mätarsäkring 20 A, samt sladdar och rör vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


:)
 
Sedan undrar jag vad dessa står för.. (samma som bilderna några steg Ivan.. zoomade)

Närbild på en etikett på elektriskt komponent med texten '40A AC22' och '25A AC23'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

står:
40 a och under står det
25 a

Etikett på elektrisk utrustning med texten "max. 20A", temperaturomfång och tillverkningsår 2008.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och på denna bild till höger.. står det Max 80 a

Vad betyder dessa i ”skåpsammanhang” ? :thinking:
 
Ta dit en elektriker som hjälper dig han ser direkt vad det är frågan om. Då slipper du skicka foton och krånga och du får det presenterat muntligt för dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.