Bronken
Hej, hoppas det blev rätt forum.

Har tröttnat på att betala leverantörerna för TV-program som man aldrig tittar på och har därför bestämt mig för att koppla bort parabol+boxen. Istället tänkte jag koppla in vanliga antennen direkt till TVn för att se marknätet/basutbudet. Antennen/marknätet funkar om man kopplar antennen via boxen, och vidare till AV1 (Scart->HDMI), men inte om jag kopplar direkt till antenn-ingången.

TV'n (Panasonic TX-L42ET60Y) ska, om jag förstår rätt(?), stödja den signal som kommer via marknätet:

"This TV is designed to meet the standards (as of August, 2012) of DVB-T / T2 (MPEG2 and MPEG4-
AVC(H.264)) digital terrestrial services and DVB-C (MPEG2 and MPEG4-AVC(H.264)) digital cable
services. Consult your local dealer for availability of DVB-T / T2 services in your area."
Diagram över grundläggande anslutningar för en TV, inklusive strömkabel och RF-kabel från en markbunden antenn till TV:n.

… men jag lyckas ändå inte få någon signal via antenningången.

Några råd hur jag bör tänka? Kopplar jag fel eller är jag bara dålig på att söka kanaler? :)

Kan lägga till att samma antenn funkar jättebra att koppla direkt till antennuttaget på en annan TV vi har, en Samsung HD-tv.
 
Redigerat:
Om du har en TV antenn med inbyggd förstärkare, så kan den ha fått drivspänning via din digitalbox.

Vissa TVar stödjer det, de kan mata ut drivspänning via antennuttaget, men det kan behöva konfigureras. Eller så får du köpa ett spänningsaggregat för ändamålet. Finns som en burk med antenn in och antenn ut, med en DC matning.

Men det är bara en lös gissning från mig att det kan vara en förstärkarfråga.

På TVn har du ofta någon statusfunktion där du kan få upp en bild med signalstyrka och signalkvalitet.

Jag förutsätter att du låtit TVn göra en kanalsökning?
 
A
Har du valt rätt typ av mottagning? Brukar ju gå att välja mellan cable, analog, digital, osv.
 
Bronken
Tack hempularn.
Jag har provat "allt", men ska inte ta gift på om kanalsökningen gjordes. Får dubbelkolla det.
Har även testat med sådan där modern bordsantenn - vet inte om det gör någon skillnad, men båda antenn-alternativen funkar direkt in i annan TV (Samsung HD-tv). Jag tror faktiskt jag har en antennförstärkare nånstans "på nåt bra ställe", värt att leta och testa.

Annars då, finns det mindre (gärna billiga) boxar att köpa - eftersom det uppenbarligen funkar?
Den jag har lär ju leverantören vilja ha tebax...
 
Bronken
Emma242 skrev:
Har du valt rätt typ av mottagning? Brukar ju gå att välja mellan cable, analog, digital, osv.
Finns risk att jag inte lyckats med det. Dock försökte jag alla alternativ jag kunde hitta.
Låter i alla fall som "problemet" är jag och inte TVn :) ?
 
A
Jag måste använda förstärkare, annars får jag inte in något. Trots att jag har flera master inom rimliga avstånd. Om din antenn inte har inbyggd förstärkare kan det vara bra att prova. Kanske låna av någon granne?
 
Kanalsökning är grundläggande. Utan en kanalsökning finns inte en chans att få in någon kanal. Misslyckas kanalsökningen (=noll funna kanaler), så kolla att den söker digitala kanaler.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Det är inte bara så enkelt, att tv:n fortfarande står i läge AV1, som källa ?
 
Gör en kanalsökning.
 
  • Gilla
udihow
  • Laddar…
När du testar den andra tvn, är det på samma kabel eller annat ställe?
Om på annat ställe kan du ha kabelbrott, sämre signal etc fram till den du nu försöker få in.
Olika tv kan också vara olika känsliga, i den fungerande tvn kan du kolla signalstyrka och är den på gränsen så är det inte säkert att signalen räcker för alla tvs.
 
Bronken
Tack för all input. Jag tyckte jag testade allt, men tar med mig ovan och testar igen ikväll :).
 
Jag har genomgått en liknande resa med en Samsung TV som vi fick på köpet när vi flyttade in. Efter att ha misslyckats med kanalsökning, krånglat med antennen mm hittade jag en instruktionsbok på nätet.
Det visade sig att det fanns en knapp på fjärrkontrollen för att välja Analog TV / Digital TV men eftersom jag använde en universalfjärrkontroll saknade jag den knappen.

Du verkar ha liknande funktion på din TV:
https://www.manualslib.com/manual/647692/Panasonic-Tx-L42et60y.html?page=15#manual

/M
 
Bronken
Ja man behöver nog trixa in rätt typ, det är nog där jag missat.
Men nu har jag ju också hittat manualen - och rätt fjärris har jag så jag får ta det steg för steg och se om jag lyckas.
Samt leta fram antennförstärkaren för säkerhetsskull - för att kunna utesluta saker och ting.
Det finns hopp :)
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Bronken
Vad mycket lättare det varit om ungarna inte hade envisats att växa upp och flytta till eget.
Dom hade löst detta på en minut.

/Det spelar ju ingen roll att man är ingenjör, när man vägrar ta åt sig ny teknik
 
  • Gilla
  • Haha
leby och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.