Hej!
Jag har nog aldrig kollat in helt i ugnen eftersom jag är väldigt lång. Nu upptäckte jag att det finns en röd slang. Men det jag är orolig över är hur den är formad i hörnet. Ser nästan ut som den håller på att ramla ner? Se bifogade bilder.

”Ska” det se ut så här, eller har jag anledning att vara orolig och behöva ringa hit nån som kan fixa det?

Interiör av öppen ugn med synlig röd slang som löper längs kanten och hänger löst i ett hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Insidan av en ugn med en röd slang som ser lös ut i hörnet och en ugnsgrill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Denna röda ”slang” är själva värmeelementet, i metall, som brukar bli sådär rödglödgat när man sätter på ugnen. Bågen ner till vänster är lite egendomlig men högst sannolikt helt avsiktlig.
 
  • Gilla
HeavenBunny
  • Laddar…
Jag tror inte alls att det är avsiktligt, det sitter ju trådar som ska stötta upp elementet när det blir varmt och jag tror att på nåt sätt elementet har hamnat utanför stödet där i inre hörnet.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Är den alltid röd? Normalt sett är den grå/svart, bara röd när grillen är på (och vid snabbstart).
 
A
byt värmeelement SNARAST
Det skall absolut INTE se ut så
Det är dock alltid rödglödande under drift men helt plant
 
  • Gilla
HeavenBunny och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Är den alltid röd? Normalt sett är den grå/svart, bara röd när grillen är på (och vid snabbstart).
Bara röd vid drift märkte jag :)
 
electroluxaren skrev:
byt värmeelement SNARAST
Det skall absolut INTE se ut så
Det är dock alltid rödglödande under drift men helt plant
Oj så pass? :(
Bifogar en ny bild jag tog.
Om den nyss ”ramlat ner” vet jag inte riktigt var den hängde innan. Det enda jag kan tänka mig är att den kanske hängde på den ljusa metallbiten som sitter fast på bakre väggen?
Om den inte ramlat ner, utan alltid varit så här, då har ugnen klarat sig i flera år utan problem iaf. Ser nästan ut som nån använt en för lång sladd?

Men förstår jag dig rätt att du ser det som en risk och att det borde bytas direkt?

Ugnens insida med en löst hängande elektrisk kabel nära metallhyllor och en ljus metallbit på bakväggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

A
byt så ser du hur det skall se ut
titta på högersidan
det löser sig då helt automatiskt.
detta element har blivit överhettat, sånt händer ibland
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Det är inte en sladd....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.