Någon som vet var man kan hitta en liknande rätskiva eller linjal med någon form av tving funktion för att snabbt fästa i skivor och använda som anhåll vid kapning av stora skivor med cirkelsåg?
 
  • Person som använder en mäträtskiva med klämfunktion på en träskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tore53
  • Laddar…
Borde gå relativt enkelt att tillverka av skrot tycker jag.
 
Tack det var exakt vad jag sökte!

P Pysslarn skrev:
Swedendro säljer denna från Axminster:

[länk]

Finns i tre storlekar där längst är 1270 mm.

Kan du tänka dig att köpa från utlandet kan du googla "clamp guide" och hitta en hel del, bl a har Trend som gör rätt bra grejor en variant.

//Ronnie
 
Kommer regelbundet på Lidl också. Att tänka på är att snitten blir raka, men inte nödvändigtvis vinkelräta. (Rätt självklart, men var inte självklart för mig när jag började snickra..)
 
Jag köpte min på biltema för 3-4 år sedan. Billig men biltemakvalite, man får det man betalar för.
 
G Gooner skrev:
Tack det var exakt vad jag sökte!

Jag har denns själv och är väldigt nöjd med den. Köpte den direkt från Axminister dock.
 
Det är klart om man kapar 10 skivor om dagen 5 dagar i veckan kan det vara motiverat med ett specialverktyg, men en bräda och två tvingar funkar för övriga.

tvingarna har ju fler arbetsområden än bara som linjal

Protte
 
Vill bara ha ett snabbt och smidigt sätt att kapa ner skivor direkt när man kommer från affären för att sedan finkapa i bänksågen sedan. Nån som har bättre förslag? Har redan en cirkelsåg och har ingen lust att köpa sänksåg med skena. Vill väl ändå ha hyfsad precision i kapen med cirkelsågen.
Hade varit fint med en linjal med tving i en längd för att kunna kapa en helskiva på längden också.
 
Duger det inte med bräda och två tving, går jättebra att använda med cirkelsåg.
en 3 meters bräda för såga skiva på längden.

Protte
 
Frustrator Frustrator skrev:
Kommer regelbundet på Lidl också. Att tänka på är att snitten blir raka, men inte nödvändigtvis vinkelräta. (Rätt självklart, men var inte självklart för mig när jag började snickra..)
Den från Lidl slängde jag nyligen, den lossnade lite när den tyckte det var som allra roligast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.