Vi drömmer om att sätta in ett skjutparti mellan matplatsen i köket och altan utanför, som skulle vara 300 cm brett och 210 cm högt. Tanken är att det ska vara delat på två, så man alltså kan skjuta bort halva. Det gäller ett modernt isolerat hus, som idag har vitmålade träfönster i övrigt. Men vettigt U-värde ska det alltså vara.

Vill såklart att det stilmässigt ska stämma väl in, men det är en enkel design idag så lär väl inte vara några problem. Eventuellt om man skulle ha aluminiumklätt, men känns rätt meningslöst när resten i huset ändå inte är det, så målat trä blir väl bra.

Frågan är alltså helt enkelt vilken tillverkar är "bäst" på dessa? Eller rättare sagt så är det väl inte det bästa vi vill ha, utan bäst kvalitet för minst pengar. Vill inte ha något lågpris som inte fungerar ok, eller inte heller PVC. Men sådana här partier kostar ju generellt en bra slant, så tänker att det måste finnas många som har scannat av marknaden efter vettig tillverkare? Tips?
 
Själv har jag använt Schüco vid både ombyggnad och nybyggnad. Gediget och bra men inte felfritt. Av fem olika skjutpartier är två inte helt täta vid hårt vindtryck.
 
Jag håller på att bygga nytt och har ett glid/lyft-parti från Nordan Ntech, 3600
X 230 cm. Bra U-värde och fantastiskt tätt, även med ordentligt undertryck under provtryckning.

Nu har jag inte flyttat in så jag vet inte hur det fungerar över tid. Känns iaf bra såhär långt.
 
Vi har ett Nordan Ntech 3600x2100 monterat sedan ett åt tillbaka. Mycket nöjda med detta men det kan vara lite tungt att öppna. Tätt och välisolerande är det dock.

Även svärfar har två Ntech partier på sitt uterum som är ”åretruntisolerat”
 
Vi har ett parti 500x230 från Westcoastwindows i deras design serie som vi är jättenöjda med. U-värde 1,1.
 
Hajom är väl det som gäller i ditt fall. Om man har råd. Tycker även Traryd är ok men inte som Hajom.
 
Instämmer, Hajom är en extra nivå upp. Men såklart finns det alternativ som är "good enough"
 
Hajom är toppkvalitet men kostar därefter. Kan du överväga PVC ändå om det är till riktigt bra pris? Vi köpte ett 260x200 PVC genom Mentafönster.se, kostade 17 000(!!!) kr levererat hem till dörren, de kör "50% rea" i princip hela året. 3-glas och känns riktigt bra. Det är ju en "kipp-konstruktion" vilket innebär att den öppningsbara delen lutas in och sen går förbi den fasta delen. Motsvarande Hojum skulle kosta 45-50tkr när vi kollade.
 
Jag har tre lyft-glid partier från Hajom. Två i trä som är från -04 och ett med aluminiumklädd utsida som monterades förra året. De fungerar bra, men de är inte billiga.

Jag har bekanta som har Schüco och är mycket nöjda med dem.

Inför köpet av det sista fönsterpartiet tittade jag runt på olika fönsterpartier, bland annat från nordiska fönster, men skillnaden i upplevd kvalitet var märkbar.
 
Jag har kollat runt länge och väl för letar efter samma som ni, både vg dimensioner och ambitionsnivå. Jag är inne på Nordiska Fönster men har inte känt på något irl ännu. Är det någon som har erfarenhet av dessa? Tänkt treglas och alu-klätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.