Hej,

Jag har tagit in en offert på att bryta upp befintligt golv och sedan lägga nytt 60x60 klinker i en hall på ca 11 kvm.

Givet att ni inte själva känner till förhållandena tycker ni att 62 710 SEK eller 5 700 Sek per kvadratmeter, för att denna typ av jobb känns ok? Detta är innan ROT.

Det är 11 kvm hall som först ska brytas upp och sedan läggas nytt klinker.

Huset är från 2013 och all yta är åtkomlig, halva ytan är i dag klinker och andra halvan parkett.

Materialet som är har specat går på 4 600 sek om jag inte har missförstått offerten det ger en övrigt post på 8115 sek ,nästa dubbla (Spik, silicon,lister diverse. Transport/resor. är det som specas i offerten)

Då har jag räknat på klinkers för 14,58 kvm givet att det går lite extra spill.
Klinker BRIXSTONE BONE 61,5CM 1,62 M2/KRT
BIG BAG LARGE 1700L 1,7M³ 1,3TON
Startprimer KIILTO 1 L.
Fältmassa KIILTO Superfix 15 kg 7-10 M2.
Kakelfog KIILTO 40 Grå 20 Kg.
Golvlist sockel Furu vitmålad 12X56X3000MM 10 pack.
Foder furu vitmålad 12X56X2200MM
Övrigt - Spik, silicon,lister diverse. Transsport/resor.

Totalt Material 12715

Med antagandet i att en duktig hantverkare i Stockholm får ca 500 sek i timmen skulle offerten på arbetskostnader 49 500 Sek betyda att det kommer ta 100 timmar att utföra jobbet dvs runt 2,5 veckor för en person.

Känns detta rimligt?

Har ännu inte tagit in andra offerter men skulle vilja få en rimlighetsbedömning då jag inte vet vad det kan ta i tid eller kan kosta.
 
  • Gilla
BosseHansson
  • Laddar…
Alebaleportocale
Ta in andra offerter. Vi gjorde om vårt badrum på 5,5kvm och arbetskostnaden var 60-70k efter rot. Det tog 2,5 v, 2 man som var hos oss hela tiden. Med tanke på hur många fler moment ingår i ett badrum så skulle jag säga att det är väldigt dyrt hos dig.
 
harry73
Det blir så otroligt roligt att ta några veckor obetald ledighet och testa själv.
Blir det inte perfekt, då får du bara acceptera det och gilla all möda och kärlek du tillförde huset.
Jag murade en stor stentrappa (entrétrappa)
Den är något sned och absolut inte perfekt, men man lägger en del av sin själ i huset.
 
  • Gilla
Måke
  • Laddar…
Jag hade en plattsättare hemma som la in klinker på 4kvm. 4900 innan rot. Då primade han också och satte manchetter runt rör.
 
S
Det är max ett par-tre dagars jobb.
 
BirgitS
Firman kanske räknar med att det behövs diverse åtgärder för att få ett helt plant underlag över hela ytan, särskilt som man inte vet hur det ser ut under parketten, så det kan behövas mycket flytspackel, kanske något skivmaterial för att fylla upp eller jämna till med etc. Men visst låter det mycket ändå.
 
A
Daniel_Vtuna Daniel_Vtuna skrev:
Hej,

Jag har tagit in en offert på att bryta upp befintligt golv och sedan lägga nytt 60x60 klinker i en hall på ca 11 kvm.

Givet att ni inte själva känner till förhållandena tycker ni att 62 710 SEK eller 5 700 Sek per kvadratmeter, för att denna typ av jobb känns ok? Detta är innan ROT.

Det är 11 kvm hall som först ska brytas upp och sedan läggas nytt klinker.

Huset är från 2013 och all yta är åtkomlig, halva ytan är i dag klinker och andra halvan parkett.

Materialet som är har specat går på 4 600 sek om jag inte har missförstått offerten det ger en övrigt post på 8115 sek ,nästa dubbla (Spik, silicon,lister diverse. Transport/resor. är det som specas i offerten)

Då har jag räknat på klinkers för 14,58 kvm givet att det går lite extra spill.
Klinker BRIXSTONE BONE 61,5CM 1,62 M2/KRT
BIG BAG LARGE 1700L 1,7M³ 1,3TON
Startprimer KIILTO 1 L.
Fältmassa KIILTO Superfix 15 kg 7-10 M2.
Kakelfog KIILTO 40 Grå 20 Kg.
Golvlist sockel Furu vitmålad 12X56X3000MM 10 pack.
Foder furu vitmålad 12X56X2200MM
Övrigt - Spik, silicon,lister diverse. Transsport/resor.

Totalt Material 12715

Med antagandet i att en duktig hantverkare i Stockholm får ca 500 sek i timmen skulle offerten på arbetskostnader 49 500 Sek betyda att det kommer ta 100 timmar att utföra jobbet dvs runt 2,5 veckor för en person.

Känns detta rimligt?

Har ännu inte tagit in andra offerter men skulle vilja få en rimlighetsbedömning då jag inte vet vad det kan ta i tid eller kan kosta.
Svårt att säga när man inte sett det på plats,låter ändå mycket kan man tycka,varför inte leja 'Stadsfiskalen' 2 dagar 8000kr i arbetskostnad,skriftligt avtal rekommenderas (y):)
 
S Stadsfiskalen skrev:
Det är max ett par-tre dagars jobb.
Ja jag skulle säga att jag som glad men inte helt ohändig amatör gör ett sådan jobb ungefär som:

1. 1 dag riva och preppa för plattor.
2. 1 dag sätta plattor
3. 0,5 dag foga
4. 0,5 dag fixa lister etc runt om. Behöver det målas blir det ytterligare lite strötid.

Sedan använder jag nog en dag för att köpa material och röja upp efter arbetet.
 
  • Gilla
byggarala
  • Laddar…
T
Jag brukar räkna med att en "hantverkare" kostar 525 kr plus moms, så det blir väl ungefär 75 timmar i det här fallet.

Oavsett tycker jag det låter lite i överkant, jag la klinker i en hall på 4,5 kvm i höstas, det tog fyra timmar för rivning, sex timmar för flytspackling, tolv timmar för att lägga klinker (30x30) och tre timmar för fogning, och då hade jag aldrig vare sig flytspacklat, lagt klinker eller fogat något tidigare. Även om man lägger till åtta timmar för inköp av material och sätta lister är det långt från 75 timmar, och dubbla ytan blir inte dubbla tiden.

(Jag har inte räknat med de timmar jag ägnade åt att ta reda på hur man gör de olika momenten, men det får man ju utgå från att en hantverkare inte behöver heller.)


Med det sagt så blir det alltid lite äpplen och päron att jämföra hantverkare med eget arbete.
 
harry73
Kan det vara att golvet behöver styvas upp (om det t ex är krypgrund under).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.