Hej,

Jag har gjort det på flera ställen och det blev bra.

Köper man en färdig list kan det gå fortare - om man är bra på att såga och sätta lister snyggt. Har man inte en bra gersåg kanske man får skaffa en sån. Och ett dorn så man kan slå fast spiken. Och spik. Man bör även skaffa lite kilar och en lite kofot så man kan ta bort de gamla utan att skada väggen. Hos mig har det behövts en regeldetektor för att hitta var man kan spika de nya.

Har man alla grejjor och vet hur man gör går det snabbt att byta, man får då en list som ser fabrikslackad ut i S-0502-Y om man inte köper en specialare. Jag ville ha ett annat utseende på listerna så jag köpte färdigmålade, tvättade lätt, våtslipade lätt och strök av dem EN gång. Blev hur bra som helst, men det är ju lite jobb.

Vill man inte krångla med montering av lister utan använda dem man har får man betänka att det blir massor av maskering mot golv och vägg om man inte demonterar dem. Jag har provat och det är fullt görligt. Tog A4 papper och stack in under listen för att skydda golvet. Men enklast är att demontera dem, måla med spikarna kvar och återmontera dem.

Jag har gjort så här:

Tvätta med målartvätt, gnugga med en grön kökssvamp och torka noga med blöt trasa. Tvätta först, gör man det efter slipning är det risk för träresning och det fäster generellt sämre.

Slipa lätt med ett våtslipapper, torka av med trasa

Eftersom de gamla listerna oftast är lackade behöver man en grundfärg med extra bett. Jag brukar ta Flugger fix primer, lite svår att stryka jämnt och kletig, men man får upp snitsen.

En lätt våtslipning och avtorkning

En strykning med flugger high finish 5. Anledningen till att stryka på ett matt lager är att det blir mycket lättare att se om slutlagret täcker när man målar vitt på vitt.

En lätt våtslipning och avtorkning

En strykning flugger high finish 50.

Låter som mycket jobb men det går fort när man får upp farten. Jag har aldrig fått ett färgsläpp, utom på fläckar där det var gammal silikon kvar, dom hade använt det som fog.

Om man valt att demontera kan man vid montaget passa på att fylla ev glipor med fog, och måla på där man fogat med slutfärgen. Blir otroligt snyggt, utan spikhål och listerna ser ut att vara ett stycke, inga glipor mot foder etc.

Lycka till hur du än bestämmer dig för att göra.
 
Har du betsade lister eller mycket kvist är det en annan historia. Då hade jag bytt till nya, och strukit av dem med ett lager färg om man inte tycker indutrilackat faller en i smaken.

Dåligt isolerade kvistar kan ge gula genomslag med tiden. Bets kan börja blöda och ge genomslag.
 
U Urban J A skrev:
Hej
ok nöjer man sig med att byta lister, har enklaste smalaste listerna och accepterar spikar synliga, inte målar om fönstersmygar dörrkarmar, salningar och allt annat runt om. Då kan man kanske diskutera ekonomin. Men byter man inte fönster och dörrkarmar också så har jag svårt att se hur det blir snyggt med färdigmålade lister i en gammal omgivning.
Jag bytte alla foder runt dörrar, fönster och golvlister i ett svep när ändå sågen var framme, jag föredrar enkla raka lister framför almoge men de jag bytte ut var också av den enkla modellen.
Jag förstår inte varför spikarna ska bli mer synliga med nya lister kontra gamla ommålade? jag köpte en sådan nagellacksburk med listfärg och målade på spikhuvudena. Jag fogade även de flesta småglipor som blev mellan listerna med latex och målade dessa täckningar med samma lilla pensel, samma procedur om man nu inte har bra skick på listerna redan från början så de kan sitta kvar såklart.
Det blir ju så att fräschare man till en sak finns risk att annat ser mer slitet ut men så blir det alltid. Målar du taket kommer väggarna i jämförelse se dassiga ut om man inte målar dessa samtidigt men någonstans måste man ju själv sätta ribban, allra fräschast och bäst blir det såklart om man kan byta ut/ måla om precis allt i rummet eller huset samtidigt men det kostar ju både pengar och tid så de flesta får ju göra en avvägning där vad man tycker att det är värt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.