Hej!

Har sedan innan gjort i ordning krypgrunden för att proaktivt undvika problem genom armerad marktäckning och sorptionsavfuktare. Det är kryphöjd och ingång genom lucka inne i huset.

I samband med att jag nu börjat preppa krislådor med diverse saker inklusive låda med lite torrmat samt ett par dunkar med vatten dök funderingar upp på om man kan använda krypgrunden för att förvara detta.

Tänkte införskaffa Förslutningsbara förvaringslådor (klassade ip44) som är livsmedelgodkända samt ett par hederliga 20l vattendunkar. Sval, mörk miljö torde väl vara idealiskt?

Inget av det som exponeras i krypgrunden är ju då organiskt material (plast behållare). Lägger eventuellt en presenning under dunkar och lådor.

Vad tror ni om ett sådant upplägg? Både ur perspektivet "ok för saker att förvaras där utan att bli dåliga" men också ur perspektivet "ej dåligt för krypgrunden".

Tacksam för alla tankar, funderingar och annan input!
 
Jag har tänkt den tanken med men oroar mig för radon. Om de kan smitta maten? så Men samtidigt sägs det att sorbitionsavfukaren blåser ur radonet. Samt själva dammet i krypgrunden som ändå hamnar på lådorna ska ju kunna torkas av smidigt vid vattenbrist så man slipper ha de upp i boytan.
Även att vid ett strömavbrott behöva så stark belysning i ficklampor som kan behövas i krypgrunden. Min plan för ficklampor nu är att mest kunna orientera sig inne så man ej krockar med familjen och möblemanget. Så det går åt färre batterier då ljuset är sämre.
Men jag har ej kommit så långt i prepping tänket så övriga har säkert bättre tankar om hinder och möjligheter med det än mig
 
Radonsmittad mat har jag aldrig hört talas om. Läs på lite om radon så inser du att det skadliga är radioaktivt sönderfall som vi får in i lungorna, vilket då strålar. Visserligen är det nog inte nyttigt att äta t.ex. blåbetong, men skälet är nog inte det radioaktiva innehållet. Dessutom ska du ju bara ha din låda vid en kris.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Tror du får mer problem med luftfuktigheten och ev möss och råttor som vill gnaga sig in om du har annat än konserver i plastlådorna, radon är bara farligt när det andas in (och man samtidigt är rökare…)
Viktigare i så fall att ha undertryck i utrymmet så du inte får upp radongas i huset.
 
Tack snälla för svaren!
Radonmätningen redan innan mina manövrar låg under gränsvärdet. Dessutom ska lådorna vara ip44 och således inte släppa in damm.

Belysningen där tänkte jag lösa genom att hänga en batteridriven campingledlampa i trossbotten nära ingången. Är jag väl där så är det antagligen ett längre avbrott och när jag går upp igen tar jag med den upp.

@Ingenjören: tänkte förvara sakerna i lådor som ska vara tätt förslutna. Visserligen inte hermetiskt så gnagarna kanske känner lukt ändå. Ang fukt dock: varför tror du att det kan bli problem givet att det är plastlådor och inget organiskt material som "exponeras"?
 
Nu vet jag inte exakt vad du tänkt förvara i din prepperlåda, men allt vad gäller torrvaror går bort. Saker såsom, ris, mjöl, pasta osv går inte att förvara i ett så fuktigt utrymme. Möjligen om du förvarar det i glasburkar med riktigt gastätt lock.
 
C
Det är oerhört bökigt att krypa omkring med tunga lådor och hinkar. Både vid krisen och när förnödenheterna ska omsättas innan dess. Försök i stället gräva ur en del av utrymmet och inreda som matkällare med hyllor. Sedan är det nog vanligt att folk gräver ner t.ex. burkar med kontanter i jorden i krypgrunder. Även en del proviant kan vara bra att ha nedgrävd i fall matkällaren blir plundrad.
 
V vectrex skrev:
Nu vet jag inte exakt vad du tänkt förvara i din prepperlåda, men allt vad gäller torrvaror går bort. Saker såsom, ris, mjöl, pasta osv går inte att förvara i ett så fuktigt utrymme. Möjligen om du förvarar det i glasburkar med riktigt gastätt lock.
Hade tänkt att ha just konserver, pasta, ris, knäckebröd o dyl för ca 7 dagar för familjen samt lite Batterier, ficklampor Radio mm. Samt några dunkar vatten.

Sålänge el finns har jag en sorptionsavfuktare igång inställd på ca 65 RF och hygrometern har inte loggat ett endaste tillfälle med RF över 68%. Skulle elen gå kryper nog RF upp efter någon dag eller så men då tar jag ju upp sakerna.
Tänkte dessutom enbart förvara obrutna plastförpackningar av torrvaroma i de Ip44 klassade plastlådorna.

Ändrar ovan något i din input eller ?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
Det är oerhört bökigt att krypa omkring med tunga lådor och hinkar. Både vid krisen och när förnödenheterna ska omsättas innan dess. Försök i stället gräva ur en del av utrymmet och inreda som matkällare med hyllor. Sedan är det nog vanligt att folk gräver ner t.ex. burkar med kontanter i jorden i krypgrunder. Även en del proviant kan vara bra att ha nedgrävd i fall matkällaren blir plundrad.
Jo det är ju inte mumma för ryggen onekligen, bra input med att gräva ut och gräva ner. Inte ens tänkt så långt, så tack! :)

Fram tills dess kan jag kanske ha nån pirraliknande anordning. Är ca 1 m i höjd och tänkte inte ha mer avancerat än 4-5 lådor och ett par dunkar.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
På det här ämnet men inte just proviant. Skulle vilja ha en liten trappstege stående i krypgrunden de gången en ska ner där och greja med avfuktaren, är trä ur frågan? Tänker ju på att bjälklaget är ju i trä men har också hört innan och i tråden att det inte ska vara organiskt material?
 
Huslighet Huslighet skrev:
På det här ämnet men inte just proviant. Skulle vilja ha en liten trappstege stående i krypgrunden de gången en ska ner där och greja med avfuktaren, är trä ur frågan? Tänker ju på att bjälklaget är ju i trä men har också hört innan och i tråden att det inte ska vara organiskt material?
Jag skulle säga att trä är ok, så länge den inte står direkt på fuktig mark förstås.
"organiskt material" har ju mer att göra med om man lägger "byggskräp" osv där nere - inte en massiv trä-kosntruktion som ju är precis vad bjälklag osv är som du säger :)

Hittade denna tråd nu, är intressant tycker jag.
I vår förra stuga hade vi ett loft för prepperlådan, men i den nya har jag inget bra ställe. Problemet är att min krypgrund är en plintgrund, så den är inte instängd. Men kunde ju iofs stänga en del, men då skall man ta upp hål för lucka osv.

Jag funderar istället på att lägga upp lådan på vinden (ouppvärmd), men funderar på hur det påverkar kvaliteten av konserver osv då det inte kan garanteras att det är plusgrader där hela året, och troligen kan bli rejält varmt på sommaren...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.