Hej

Ska bygga en ”koja”-säng till barnen. Kommer max belastas med 100kg vid exv nattning. Konstruktionen kommer vara ungefär som på bilden men något kraftigare virke (45x45 och 70x45 reglar) Tänkte sätta ihop underredet med 6x80mm träskruv, är det OK eller bör jag ha kraftigare skruv?
 
  • Träsäng i form av ett enkelt hus utan tak med ribbotten avsett för barn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
där du skruvar i ändträd bör de nog vara lite längre 90 eller 100 mm om du har 45mm virke som skall fästas
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
T tergo skrev:
där du skruvar i ändträd bör de nog vara lite längre 90 eller 100 mm om du har 45mm virke som skall fästas
Nu gick jag ut med 80 mm från bauhaus, var lite sen med mitt inlägg. Har 180mm hemma, kanske kan dra en sån i varje ändträ
 
4x80 räcker absolut. Viktigare än grovleken på skruven är att trät inte spricker. Förborra gärna med en liten borr så spricker det inte
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
4x80 räcker absolut. Viktigare än grovleken på skruven är att trät inte spricker. Förborra gärna med en liten borr så spricker det inte
Förborra med samma tjocklek som skruven 6mm eller ska ja ta5mm för att den ska sitta tajtare?
 
4mm skulle jag köra, så får man lite tryck på skruven utan att det spricker
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Har dessa skruvar. De stora skruvskallarna går inte in i trät, vill kunna spackla över skallarna när jag är klar. De på 4,2 mm tjocklek är ju för klena antar jag.

Vad ska jag göra? Ska jag köpa annan skruv, vilken i så fall?
 
  • Två förpackningar skruvar med en lösskruv framför; tjocka skruvar från BAUHAUS och klenare spånskiveskruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En stor skruv bredvid en förpackning med texten "6,0 x 80" och en mindre skruv vid en behållare märkt "4,2 x 75".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två skruvar med stora skallar i trä, en inte helt i sänkt, svår att spackla över.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kör på de stora, såvida du inte ska ha styrelsen för Svenska Brottarförbundet på besök och tvingas lägga dem skavfötters. Skaffa en försänkare så du kan försänka skruvakallarna en aning, fast inte för mycket, för spackel brukar sjunka in i hålen en bit när det torkat.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Kör på de stora, såvida du inte ska ha styrelsen för Svenska Brottarförbundet på besök och tvingas lägga dem skavfötters. Skaffa en försänkare så du kan försänka skruvakallarna en aning, fast inte för mycket, för spackel brukar sjunka in i hålen en bit när det torkat.
Jag borrade ner hålet med en centrumborr lite så blev det perfekt
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Nästa fråga har inget med ämnet att göra men frågar ändå. Köpte 22x95 ytterpanel för att bygga ribbotten till sängen, tänkte även bygga in en del av sängen som ett litet hus och undrar om ytterpanel funkar för detta? Tänker mest på namnet ”ytterpanel” och om det har någon betydelse för inomhussnickerier.
 
U
Brukar betyda att ena sidan är finsågad för att färgen ska fästa bättre. Annars är det inga konstigheter.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Är du nöjd med finnish så är det utmärkt. Är det vanlig stående panel så kan det vara bra att slipa av lite så man slipper stickor och vassa kanter
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Är du nöjd med finnish så är det utmärkt. Är det vanlig stående panel så kan det vara bra att slipa av lite så man slipper stickor och vassa kanter
Tänkte göra det :) hur funkar det med möbler som man bygger med trävirke direkt från handeln som inte acklimatiserats till inomhusmiljö? Jag har ju bara kört på utan att reflektera över detta.
 
Dom kan vara lite fuktiga och kommer torka, i värsta fall kan det bli småsprickor och böjda brädor. Inget att oroa sig över.
 
  • Gilla
Erik PS
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Dom kan vara lite fuktiga och kommer torka, i värsta fall kan det bli småsprickor och böjda brädor. Inget att oroa sig över.
Det kan man leva med tack för snabba svar! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.