Hej

Jag har köpt en torktumlare och tänkte ansluta den till samma dosa som tvättmaskinen sitter på. Kan jag ansluta kablarna som ritat eller är det dåligt?
Eluttag med öppet kabelanslutningar och färgmarkeringar för att planera anslutning av torktumlare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen eldosa med inkopplade kablar på en prickig vägg, fråga om korrekt anslutning för torktumlare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, det borde gå bra. Men... kolla så att det finns en motsvarande säkring för den fas du tänkt använda, att den är inkopplad och inte är ändrad längs vägen.

Du måste nog också komplettera med en dragavlastning till i botten av dosan, för jag tror inte det är ok att koppla två kablar i samma genomföring.
Edit: och mät först att det är rätt värden på alla ställen, 230v mellan fas och nolla/jord och 400 mellan faserna.
 
Under förutsättning att de tre svarta inkommande ledarna är tre olika faser bör det fungera. Det kontrollerar du genom att mäta mellan dem. Det skall vara 400V mellan de svarta och 230V mellan var och en av de svarta och den blå. Vidare måste du få till en dragavlastning. Det finns plats i kapslingen för en till förskruvning till vänster om den befintliga.
 
Lyser indikeringslampan när du har brytaren till behöver du inte ens mäta något. Kopplar du nya maskinen till mittskruven nedtill är du hemma och med stor sannolikhet även den högra. Kolla som sagt hur det ser ut vid centralen och förteckningen där så inget verkar omlagt.

Och gör en riktig dragavlastning även för den gamla om du ändå skaffar nya delar/förskruvningar, se bara upp så du får gamla standarden på storlek/gänga det bör vara 22,5 mm där inte nutida 16-20-25 mm annars finns bussning mot tex 16 från vad du har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.