Vi bestämde oss för att lägga pengar på att installera solceller på vårt hustak från 1980.
Längs vägen till beslut så har vi funderat mycket på själva taket. Tankarna har landat i att vi gör byte av tak innan solcellsinstallationen, så behöver vi inte göra något på taket på många år sen.

Men när vi tänkt byte så har vi tänkt oss att byta ytskiktet dvs betongpannorna. Nu när vi väl bestämt oss börjar jag fundera på om även masonit och läkt borde bytas ut....
Allra säkrast hade givetvis varit att byta det också men det är ju pengar också...

De byggare som varit och tittat säger olika och det är svårt att veta om de pratar i intresse att sälja eller ej

Tanken har gått som så att vi byter ytskikt och sen på med solpaneler så skyddar de också.

Någon som har erfarenhet av takbytepå hus från 1980? Har ni bytt allt eller bara ytskikt?

Det som började med solpaneler är nu solpaneler, takbyte, nya kupor och plåtning av husgavlar
 
Klart ni ska byta undertaket också om ni byter. Takpannorna finns där mest för utseendet dom skyddar inte mycket. Ett 40år gammalt undertak av masonit är sedan länge förbrukat. Bort med masoniten och dit med råspont och filttak.
 
Jo visst är det mest estetiskt med pannorna.

Nu är du inne på nästa fråga. Ska man ändra konstruktionen om man byter underlag? Dvs borde jag inte byta till ny masonit i så fall?

Fasiken vad svårt detta är, när man inte kan nåt om det själv....

Vad kan kostnaden vara att byta masonit+läkt kontra lägga råspont+duk?

Och vad är fördelar med att lägga råspont istället för ny masonit?
 
Redigerat:
Masonit är inget bra takmaterial. Det är en sniklösning som man använde på 70 och 80-talet och i princip hårdpressad kartong med nån oljad yta som ska skydda och göra det vattentätt. Lägger du takfilt får du ett tak som faktiskt är tätt. Skillnaden i kostnad tror jag blir marginell när du ändå bygger om hela taket och skaffar solpaneler.
 
Masoniten har ju hållt väldigt bra så här långt. Inga läckage och det går inte att se några skador på vinden. masoniten hänger en del här och där dock.

Känns som en fördyring på ca 50 tkr för att även lägga om underlaget. Kan det vara rimligt? (Ca 120 kvm tak)

Funderar också på om ventilationen behöver åtgärdas om jag lägger ett tätt råspontstak...idag är det bra ventilation av sig själv
 
Redigerat:
Så här ser det ut från insidan.

Insidan av en takkonstruktion med synliga träbjälkar och brun fiberplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag håller med om att det är bra att byta ut masoniten till ett mer vettigt alternativ som råspont. Men .. masoniten lär andas mer än råspont+papp, så du förändrar vindens klimat med största sannolikhet. Edit: såg att du skrev precis detta. :D
Det finns ju dyrare papp som andas ...
 
Men kan en sådan förändring vara till det negativa?
 
Ja fukten i vinden har ju ingenstans att ta vägen. Om det blir ett problem vet jag ej, för vissa blir det så tyvärr
 
Tjoflöjt...den här installationen av solpaneler börjar spåra ur (läs bli dyr)....

Kanske ska börja med att installera en luftfuktighetsgivare så att man kan följa hur den ändras...
 
Det är klart att det kan bli dyrt. Mycket hänger ju på vad man har för grundförutsättningar och vad man vill uppnå. Därmed vill jag tillägga att mitt inlägg inte tillhör urspårning, bara fakta.
 
L leifa.k skrev:
Därmed vill jag tillägga att mitt inlägg inte tillhör urspårning, bara fakta.
Självklart, förstod det. Jag är mycket tacksam för ditt svar. Det fick mig att läsa på lite om ventilation osv
 
  • Gilla
leifa.k
  • Laddar…
Vet du någonting om de olika avfuktare som finns? Kondensavfuktare och Sorptionsavfuktare?
https://www.lfs-web.se/valja-avfuktare.htm
En del har lyckats bra i tex krypgrunder med kondensavfuktare. Funderade på denna variant själv till torpargrunden i stugan, men valet föll på Sorptionsavfuktaren till slut eftersom den avfuktar så bra vid lägre temperaturer, trots att jag lagt ut diffusionstät plast på marken och värmeisolerat grunden så att kylan som är ute inte lika lätt skall komma in i torpargrunden. Har nu en fantastiskt bra miljö i stugans torpargrund nu. I vårat bostadshus har jag tidigare eldat med ved, vilket höll murstocken varm, hela vägen upp genom vinden. Vid installationen av bergvärmen så lev det ju sämre miljö på husvinden. Det botade jag med en lite mindre, billigare avfuktare. Denna fungerar jättebra på våran husvind. Lite billigare också. https://www.lfs-web.se/produkt/avfuktare-acetec-evodry-6h

Kompletterar. Vill man ha en förgrening på den torra luften, lite mera slang osv så finns det på Biltema som man kan komplettera med för en mycket mindre peng. :)
 
De flesta monteringsanvisningar jag tittat på för takdukar har haft alternativ att inte ha råspont alls också. Kolla på om det skulle vara aktuellt med difföppen takduk (då slipper du fuktproblematiken från masonit/spontfrågan) och bara läkt ovanpå det. Det som försvårar är väl då solcellerna.

Solcellerna i sig kan förresten leda till en fuktproblematik på vinden då den kommer värmas betydligt sämre av solen. Kan vara en god idé att vara beredd på någon form av avfuktarlösning. Soptionsavfuktare ska du ha på vinden, undvik varianter med "brandskydd" då det garanterat löser ut under de varmare månaderna på en kallvind.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.