Något försenad (2 veckor) har nu vår nyinköpta Contura-kamin anlänt, och man vill ju ha upp den innan vintern så det gäller att sätta fart. Längst ned i största paketet hade man gömt glasskivan som ska vara först vid montaget. Men affärn som sålt den öppnar ju inte på en stund än så jag tänkte kasta ut en fråga och höra hur ni andra gjort.

Vi ska alltså ha en glasskiva på vårt ekparkettgolv. I affärn sa man att man lägger en silikonring runt glaskanten för att inte skräp ska komma in under glasskiva. Låter enkelt och klokt. Men inte hittade jag nån silikontätningsring med i paketen. :( Jag kan ju inte kleta ut byggsilikon heller, det blir ju fult eftersom det är omöjligt att få det jämt.

Alltså behöver det vara någon smal tätningslistlikande skapelse i genomskinlig silikon som man fäster längs kanten.

Hur har ni andra gjort? Vad är ni nöjda med, och vad blev inte så bra? Inte så lätt att byta detta i efterhand lixom.
 
  • Gilla
MikaelLekvall
  • Laddar…
Det jag har sett så får man lägga en sträng med silikon eller likvärdigt själv med "fogsprutan" i hörnet mellan glas och golv. Någon "packning" har jag aldrig sett.

Om det sedan blir fult, ojämnt eller inte beror nog till största delen på hur noggrann man är vid utförandet.
 
Hmm...Min leverantör rekommenderade inte glasskivan just pga att det kommer in smuts under den. Han sa även att endel som har lagt en silikonsträng runt (och har trägolv)har drabbats av kondens under skivan :(.

Vi valde att lägga klinker under vårt, golvplåten är heller inget vidare tycker jag den lär med tiden bli repig och tråkig.

Har du möjlighet så skall du nog överväga klinker istället, du kan säkert få lämna tillbaka glasskivan.

kamin.jpg
 
Snygg kamin! :) Klinker valde jag bort, har mina skäl till det. Så glasskivan åker dit om en stund med en självhäftande silikongummilist som jag fick tag i för en stund sedan. Dock ska jag göra några små öppningar mot listen i bakkanten, i förhoppning för att undvika kondens. Det nylackerade golvet har torkat i tre månader nu, så det borde vara så torrt det blir. Ja, den som lever får se. Det helt perfekta huset lär ju inte finnas.
 
vi har genomskinlig gummilist som vi sätter på glasskivorna vet tyvärr inte vart chefen får tag på dem. någon silicon följer inte med. men om du tar en genomskinlig silicon så ta bara en jättetunn sträng i kanten o smeta ut den med RENA fingrar så ser du den inte oavsett om den inte blir jämn. kan säkert skaffa fram en sån gummilist om du vill ha
 
Kan det inte bli "spänningsproblem" i glaset om man använder sig av en list under glaset??
Listen "lyfter" ju upp glaset några mm över golvet, sedan ställer man den "tunga" kaminen på detta och den trycker glaset mot golvet, ingen list går att pressa ihop till 0 mm så det kommer ju att bli en böjpåkänning i glaset pga detta. Det kanske inte gör så att det spricker men man har i allafall ökat på glasets interna spänningar och skulle man få ytterligare spänningar från t.ex. ett tappat föremål så kanske det räcker för att spräcka glaset......

Skulle jag välja mellan list under glaset och en siliconsträng i övergången mellan glas och golv så skulle valet vara lätt, jag skulle ta siliconsträngen.
 
Kan man inte dra en silikonsträng runtom efter montering? Förutom vid ett par gluggar bakåt då för att undvika kondensproblem
 
roli skrev:
Kan det inte bli "spänningsproblem" i glaset om man använder sig av en list under glaset??
Listen "lyfter" ju upp glaset några mm över golvet, sedan ställer man den "tunga" kaminen på detta och den trycker glaset mot golvet, ingen list går att pressa ihop till 0 mm så det kommer ju att bli en böjpåkänning i glaset pga detta. Det kanske inte gör så att det spricker men man har i allafall ökat på glasets interna spänningar och skulle man få ytterligare spänningar från t.ex. ett tappat föremål så kanske det räcker för att spräcka glaset......

Skulle jag välja mellan list under glaset och en siliconsträng i övergången mellan glas och golv så skulle valet vara lätt, jag skulle ta siliconsträngen.
Tack för alla svaren. Angående spänningar har jag också tänkt på det. Jag har fått tag i en genomskinlig list att lägga runt kanten. Trodde sådana saker skulle vara med, men nu blev det ju fördröjt ytterligare en dag. Så den listen är ju inte 0 mm heller, så jag tänkte lägga silikon under glaset ungefär där kaminen står för att bygga upp lite i tjocklek och undvika spänningar.
 
nej gör inte de de blir skitfult. det går jättebra med gummilist bara. glaset kan flexa flera milimeter utan att gå sönder.
 
Vart får man tag i den genomskinliga gummilisten då?
 
vi har en som vi sätter när vi monterar. vet tyvärr inte vart chefen får tag i den.
 
Kan du inte kolla upp det då? ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.