Kommunen har beviljat bygglov för att ändra användningen av en fastighet från kontor till lägenhetshotell och ändring av fasaden.

Min fråga är om den delen som placerats på prickmark, och som inte får bebyggas, räknas som en ej mätvärd byggnadsdel eftersom de så listigt angivit den delen som "trapp plan" i planritningen?

Eller är det en del av loftgången och således bygglovspliktig och en avvikelse från detaljplanen?

Jag tar väldigt gärna emot referenser till både lagtexter och eventuella domar där en tolkning av detta gjorts tidigare. Min vän Google sviker mig just nu.
Arkitektritningar som visar planlösning och fasadändring för omvandling av kontor till lägenhetshotell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tror gränsen går vid 1,5 m från marken för balkonger och liknande.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tror gränsen går vid 1,5 m från marken för balkonger och liknande.
En lagtext, en tolkning av lagtext eller en dom hade hjälpt mer. ;)

Det är något mindre än 3 meter från loftgången till marken så den räknas definitivt som öppenarea och att marken bebyggs, så även i beslutet. Frågan är om den del av loftgången som benämns som "trapp plan" tillhör loftgången i så fall räknas det som att prickmarken bebyggs vilket skulle vara en avvikelse från detaljplanen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.